جدیدترین اخبارجهان

بقایای راکت چینی اوایل روز یکشنبه به جو زمین برمی‌گردد

پسماند راکت چینی از بزرگترین پسماندهای فضایی است که به زمین برمی‌گردد

بقایای راکت چینی اوایل روز یکشنبه به جو زمین برمی‌گردد

مراکز ردیابی اروپایی و آمریکایی روز شنبه اعلام کردند، انتظار می‌رود بقایای بزرگترین راکت چینی که هفته پیش به فضا پرتاب شد، اواخر شنبه یا اوایل یکشنبه دوباره به جو زمین وارد شود. بقایای راکت چینی اوایل روز یکشنبه به جو زمین برمی‌گردد

به گزارش تهرانتو نیوز ؛

پس‌ از اینکه ارتش ایالات‌ متحده گفت آنچه بازگشت کنترل نشده پسماند نامیده می‌شود، توسط فرماندهی فضایی ایالات‌متحده در حال ردیابی است، وزارت خارجه چین نیز روز جمعه گفت که بیشتر پسماندهای این راکت هنگام بازگشت به جو زمین خواهند سوخت، و احتمال ایجاد هر نوع آسیب بسیار کم است.

ردیابی و نظارت بر اجرام فضایی اروپا (EU SST) گفت آخرین پیش‌بینی‌ها برای زمان‌سنجی ورود مجدد بدنه راکت Long March 5B به ۱۹۰ دقیقه قبل یا بعد از ۰۲۱۱ GMT روز یکشنبه اشاره دارد.

مرکز مطالعات بازگشت به مدار و پسماندها (CORDS) در شرکت هوافضایی (Aerospace Corporation)، که یکی از مراکز پژوهش و توسعه متمرکز بر فضا با تأمین بودجه فدرال ایالات‌متحده است، پیش‌بینی خود در مورد بازگشت پسماند به مدار را به چهار ساعت در هر یک از طرفین ۰۳۳۰ GMT در روز یکشنبه به‌روزرسانی کرد.

سازمان EU SST در وبسایت خود گفت احتمال آماری برخورد با زمین در مناطق پرجمعیت «پایین» است، اما یادآور شد به دلیل ماهیت کنترل نشده اجرام هرگونه پیش‌بینی غیرقطعی است.

راکت Long March 5B {تشکیل‌شده از یک هسته اصلی و چهار تقویت‌کننده که شامل بخش‌هایی است که در ایستگاه فضایی دائمی چین به اقامتگاه زندگی تبدیل خواهد شد} در ۲۹ آوریل با ماژول بدون سرنشین Tianhe از جزیره هاینان (Hainan) چین پرتاب شد. قرار است پس از این راکت، ۱۰ مأموریت دیگر نیز برای تکمیل ایستگاه فضایی انجام شود.

راکت‌های خانواده Long March {از انتقال ماژول‌ها و خدمه ایستگاه فضایی برنامه‌ریزی‌شده آن تا پرتاب کاوشگرهای اکتشافی به ماه و حتی مریخ} جزء لاینفک بلندپروازی‌های فضایی کوتاه‌مدت چین است.

راکت Long March پرتاب‌شده در هفته گذشته، دومین استقرار گونه ۵B از زمان پرواز اولیه آن در ماه مه سال گذشته بود.

جاناتان مک‌داوِل (Jonathan McDowell)، اخترفیزیکدان مستقر در هاروارد به رویترز گفت این احتمال وجود دارد که قطعات راکت بر روی خشکی، و شاید در منطقه‌ای پرجمعیت فرود بیاید، همان‌طور که در ماه مه ۲۰۲۰ قطعات Long March 5B بر ساحل‌عاج بارید، و به چندین ساختمان آسیب رساند، اگرچه هیچ مجروحیتی گزارش نشد.

در چین فرود پسماند پرتاب راکت‌های چینی غیرمعمول نیست. در اواخر آوریل، مقامات شهر شیان (Shiyan)، در استان هوبی (Hubei) برای مردم ساکن در شهرستان اطراف محل مورد انتظار سقوط قطعات، اخطار آمادگی برای تخلیه صادر کردند.

شرکت هوافضایی (Aerospace Corporation) در یکی از پست‌های وبلاگش گفت، «ورود مجدد Long March 5B غیرعادی است زیرا هسته اصلی راکت حین پرتاب به‌جای رسیدن به محدوده سقوط که روال رایجی است، به سرعت مداری رسید.»

«بدنه خالی راکت حالا در مدار بیضوی زمین قرار دارد، که در حال کشیده شدن به سمت ورود مجدد کنترل نشده به جو زمین است.» بقایای راکت چینی اوایل روز یکشنبه به جو زمین برمی‌گردد

بقایای راکت چینی اوایل روز یکشنبه به جو زمین برمی‌گردد
بقایای راکت چینی اوایل روز یکشنبه به جو زمین برمی‌گردد

هسته اصلی خالی در طول هفته گذشته در حال از دست دادن ارتفاع بوده، اما سرعت تنزل مدار آن به دلیل متغیرهای جوی غیرقابل‌ پیش‌بینی نامشخص باقی‌ مانده است.

پسماند راکت چینی یکی از بزرگترین پسماندهای فضایی است که به زمین برمی‌گردد، و کارشناسان برآورد می‌کنند وزن توده خشک آن در حدود ۱۸ تا ۲۲ تن باشد.

هسته اصلی اولین راکت Long March 5B که سال گذشته به زمین بازگشت، نزدیک به ۲۰ تن وزن داشت، که تاکنون تنها پسماندهای شاتل فضایی کلمبیا در سال ۲۰۰۳ ، ایستگاه فضایی سالیوت ۷ شوروی در سال ۱۹۹۱، و Skylab  متعلق به ناسا در سال ۱۹۷۹ وزنی بیشتر از آن داشته‌اند. 

بقایای راکت چینی اوایل روز یکشنبه به جو زمین برمی‌گردد

بقایای راکت چینی اوایل روز یکشنبه به جو زمین برمی‌گردد
بقایای راکت چینی اوایل روز یکشنبه به جو زمین برمی‌گردد

اخترفیزیکدان      اخترفیزیکدان    اخترفیزیکدان      اخترفیزیکدان      اخترفیزیکدان

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا