جدیدترین اخبارجهان

پرتاب ماهواره ثریا توسط جمهوری اسلامی در اوج درگیرهای منطقه‌ای

جمهوری اسلامی ماهواره‌ای را پرتاب می‌کند که بخشی از برنامه مورد انتقاد غرب است، زیرا درگیریهای منطقه‌ای اوج می گیرد

پرتاب ماهواره ثریا توسط جمهوری اسلامی در اوج درگیرهای منطقه‌ای

جمهوری اسلامی روز شنبه گفت که پرتاب موفقیت آمیز ماهواره به بالاترین مدار خود را انجام داده است، آخرین برنامه برای برنامه‌ای که غرب از آن می ترسد که موشک های بالستیک تهران را بهبود بخشد.

پرتاب ماهواره ثریا توسط جمهوری اسلامی در اوج درگیرهای منطقه‌ای
پرتاب ماهواره ثریا توسط جمهوری اسلامی در اوج درگیرهای منطقه‌ای

این اعلامیه در حالی منتشر می‌شود که درگیری های گسترده‌تر خاورمیانه را بر سر ادامه جنگ اسرائیل علیه حماس در نوار غزه و تنها چند روز پس از حمله هوایی جمهوری اسلامی و پاکستان به کشورهای یکدیگر فرا گرفته است.

در همین حال روز شنبه ایالات متحده حملات جدیدی را علیه شورشیان حوثی یمن انجام داد، که کشتی‌ها را در دریای سرخ در طول جنگ هدف قرار داده‌اند، و شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق به پایگاهی که نیروهای آمریکایی در آن مستقر بودند، حمله کردند و چندین نفر را مجروح کردند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، ماهواره ایرانی ثریا با موشک سه مرحله ای قائم ۱۰۰ در مداری در حدود ۷۵۰ کیلومتری (۴۶۰ مایلی) از سطح زمین قرار گرفت. این سازمان فوراً کاری را که ماهواره انجام داده است تایید نکرد، اگرچه عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات، پرتاب را دارای محموله ۵۰ کیلوگرمی (۱۱۰ پوندی) توصیف کرد.

در این گزارش آمده است که این پرتاب بخشی از برنامه فضایی سپاه پاسداران در کنار برنامه فضایی غیرنظامی جمهوری اسلامی بوده است.

فیلم منتشر شده توسط رسانه‌های جمهوری اسلامی، انفجار راکت را از یک پرتابگر متحرک نشان می‌دهد، آیه‌ای مذهبی که به دوازدهمین امام شیعیان در کنار آن نوشته شده است.

تحلیل آسوشیتدپرس از این فیلم نشان می‌دهد که پرتاب در سکوی پرتاب سپاه پاسداران در حومه شهر شاهرود، در حدود ۳۵۰ کیلومتری (۲۱۵ مایلی) شرق تهران، پایتخت، رخ داده است.  آخرین سه پرتاب موفق ماهواره جمهوری اسلامی همگی در این سایت انجام شده است.

پرتاب ماهواره ثریا توسط جمهوری اسلامی در اوج درگیرهای منطقه‌ای
پرتاب ماهواره ثریا توسط جمهوری اسلامی در اوج درگیرهای منطقه‌ای

هیچ تایید مستقلی وجود نداشت که جمهوری اسلامی با موفقیت ماهواره را در مدار قرار داده است. ارتش ایالات متحده و وزارت امور خارجه به درخواست برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

ایالات متحده قبلاً گفته بود که پرتاب ماهواره‌های جمهوری اسلامی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کند و از تهران خواسته بود که هیچ گونه فعالیتی در مورد موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای انجام ندهد. تحریم‌های سازمان ملل مربوط به برنامه موشکی بالستیک جمهوری اسلامی اکتبر گذشته منقضی شد.

در زمان حسن روحانی، رئیس جمهور سابق جمهوری اسلامی از ترس افزایش تنش با غرب، برنامه فضایی خود را کند کرد. رئیس جمهور تندرو ابراهیم رئیسی، یکی از دستیاران علی خامنه ای که در سال ۲۰۲۱ به قدرت رسید، این برنامه را پیش برد.

جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در ارزیابی تهدید جهانی سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که توسعه وسایل پرتاب ماهواره مدت زمانی جمهوری اسلامی را برای توسعه یک موشک بالستیک قاره پیما کوتاه می کند زیرا از فناوری مشابه استفاده می کند.

می توان از موشک های بالستیک قاره پیما برای حمل سلاح های هسته ای استفاده کرد. جمهوری اسلامی اکنون پس از فروپاشی توافق هسته‌ای خود با قدرت‌های جهانی در حال تولید اورانیوم نزدیک به سطح تسلیحات است. رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها هشدار داده است که تهران اورانیوم غنی‌شده کافی برای چندین سلاح هسته‌ای دارد، اگر بخواهد آنها را تولید کند.

پرتاب ماهواره ثریا توسط جمهوری اسلامی در اوج درگیرهای منطقه‌ای
پرتاب ماهواره ثریا توسط جمهوری اسلامی در اوج درگیرهای منطقه‌ای

جمهوری اسلامی همواره دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده و می‌گوید که برنامه فضایی‌اش، مانند فعالیت‌های هسته‌ای‌اش، صرفاً برای اهداف غیرنظامی است. با این حال، آژانس های اطلاعاتی ایالات متحده و آژانس بین المللی انرژی اتمی می گویند که جمهوری اسلامی تا سال ۲۰۰۳ یک برنامه هسته ای نظامی سازمان یافته داشت.

دخالت سپاه پاسداران در پرتاب‌ها و همچنین توانایی پرتاب موشک از پرتابگر متحرک، نگرانی‌هایی را برای غرب ایجاد می‌کند. سپاه پاسداران که فقط به خامنه ای جواب می دهد، برنامه فضایی خود را در سال ۲۰۲۰ فاش کرد.

طی دهه گذشته، جمهوری اسلامی چندین ماهواره با عمر کوتاه به مدار زمین فرستاد و در سال ۲۰۱۳ یک میمون را به فضا پرتاب کرد. با این حال، این برنامه شاهد مشکلات اخیر بوده است. برای برنامه سیمرغ، یکی دیگر از موشک های حامل ماهواره، پنج پرتاب ناموفق متوالی صورت گرفته است.

مقامات در آن زمان گفتند که آتش سوزی در فرودگاه فضایی امام خمینی در فوریه ۲۰۱۹ منجر به کشته شدن سه محقق شد. یک انفجار موشک در سکوی پرتاب در اواخر همان سال توجه دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا را به خود جلب کرد و او با توئیتی که به نظر می رسید عکسی از جاسوسی ایالات متحده از این سایت بود، به جمهوری اسلامی طعنه زد.

در ماه دسامبر، جمهوری اسلامی کپسولی را به مدار فرستاد که قابلیت حمل حیوانات را دارد و برای ماموریت‌های انسانی در سال‌های آینده آماده می‌شود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا