جدیدترین اخبارجهان

بلینکن صراحتا گفت که اسرائیل وظیفه دارد از غیرنظامیان محافظت کند

بلینکن همچنین صریحاً بر حمایت ایالات متحده از عملیات اسرائیل علیه حماس تأکید کرد

بلینکن صراحتا گفت که اسرائیل وظیفه دارد از غیرنظامیان محافظت کند

در حالی که اسرائیل و حماس به پایان آتش‌بس شکننده نزدیک می‌شوند، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه با رهبران اسرائیل دیدار کرد و از آنها خواست تا قبل از از سرگیری حمله به حماس در غزه، گام‌های مشخصی برای کاهش تلفات غیرنظامیان بردارند.

بلینکن صراحتا گفت که اسرائیل وظیفه دارد از غیرنظامیان محافظت کند
بلینکن صراحتا گفت که اسرائیل وظیفه دارد از غیرنظامیان محافظت کند

با پایان یافتن آتش بس ظرف چند ساعت، آقای بلینکن تصریح کرد که با وجود فشارهای بین المللی برای آتش بس دائمی، ایالات متحده با از سرگیری حمله نظامی اسرائیل مخالف نیست. اما او با امید به محدود کردن تلفات غیرنظامیان، حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی مانند بیمارستان‌ها و نیروگاه‌ها و اطمینان از جریان کمک‌های بشردوستانه به غزه، به دنبال شکل‌دهی به مرحله بعدی مورد انتظار حملات اسرائیل به حماس بود.

اقداماتی که آقای بلینکن در یک کنفرانس خبری در تل آویو پس از دیدارهایش بیان کرد شامل تعیین مناطق امن برای پناه بردن غیرنظامیان، حفاظت از زیرساخت های حیاتی و اجتناب از جابجایی طولانی مدت پناهجویان در غزه بود. آقای بلینکن گفت نحوه دفاع اسرائیل از خود مهم است.

مقامات نظامی اسرائیل اصرار دارند که برای محدود کردن تلفات غیرنظامیان تلاش می کنند. آقای بلینکن گفت که او روز پنجشنبه به نخست وزیر بنیامین نتانیاهو گفت نیت مهم است اما نتیجه نیز مهم است.

این پیام بخشی از یک اقدام ظریف متعادل کننده توسط دولت بایدن بود که در داخل و خارج از کشور به دلیل حمایت گسترده از پاسخ نظامی اسرائیل به حملات ۷ اکتبر حماس با فشار مواجه است. مقامات بایدن روی نگرانی‌های بشردوستانه تاکید زیادی کرده‌اند در حالی که از فشار بر دولت آقای نتانیاهو برای کنار گذاشتن طرح‌های نابودی حماس کوتاهی کرده‌اند، هدفی که تحلیل‌گران می‌گویند ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها نبرد خونین شهری طول بکشد تا به آن دست یابد.

دفتر آقای نتانیاهو در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو هدف جنگی دارد حماس را نابود کنید و گروگان‌ها را آزاد کنید. اسرائیل بر انجام این ماموریت ها متمرکز است.

بلینکن صراحتا گفت که اسرائیل وظیفه دارد از غیرنظامیان محافظت کند
بلینکن صراحتا گفت که اسرائیل وظیفه دارد از غیرنظامیان محافظت کند

آقای بلینکن مراقب بود که همه تقصیرها را برای کشتار غیرنظامیان به گردن اسرائیل نیندازد و خاطرنشان کرد که حماس از سپر انسانی استفاده می‌کند، حملاتی را از سایت‌های زیرساختی غیرنظامی انجام می‌دهد و می‌تواند اسلحه‌های خود را زمین بگذارد و رهبران ارشد خود را برای پایان دادن به جنگ تسلیم کند.

اما تاکید او بر میزبانان اسرائیلی‌اش بود که ایالات متحده اهرم‌های بسیار بیشتری نسبت به حماس بر آنها دارد. او گفت که اسرائیل باید خود را برای جنگ مجدد آماده کند که انتظار می‌رود بر جنوب غزه متمرکز شود، به نظر می‌رسد که رهبران برجسته حماس مناطقی در جنوب و مرکز غزه را برای پناهندگان غیرنظامیان در زمان جنگ تعیین کرده‌اند، که این اقدام به سرکوب آنها اشاره دارد.

وی همچنین گفت که اسرائیل باید به غیرنظامیانی که در هفته‌های اول جنگ از شمال غزه گریخته‌اند اجازه دهد به خانه‌های خود بازگردند و افزود هیچ آوارگی داخلی پایداری وجود ندارد.

آقای بلینکن پیشنهاد کرد که درخواست او برای حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی، حداقل به طور کلی به گوش مردم رسیده است. وی گفت نخست وزیر و اعضای کابینه جنگ با لزوم این رویکرد موافق هستند.

با این حال، وی به تعهدات خاص اسرائیل اشاره نکرد. او همچنین توضیح نداد که اگر ارتش اسرائیل حملات خود را از سر بگیرد، همانطور که آقای نتانیاهو قول داده است، چگونه ممکن است کمک های بشردوستانه به غزه ادامه یابد. این آتش بس ساعت ۷ صبح جمعه به وقت محلی به پایان می رسد.

بلینکن صراحتا گفت که اسرائیل وظیفه دارد از غیرنظامیان محافظت کند
بلینکن صراحتا گفت که اسرائیل وظیفه دارد از غیرنظامیان محافظت کند

آقای بلینکن بار دیگر گفت که اسرائیل حق دارد از برچیده شدن حماس اطمینان حاصل کند و دیگر هرگز نمی تواند حمله ای مانند قتل عام حماس در ۷ اکتبر انجام دهد.

او گفت ما به حمایت از تلاش‌های اسرائیل برای انجام هر کاری که ممکن است برای اطمینان از اینکه حماس وحشت‌های هفتم اکتبر را تکرار نکند، ادامه خواهیم داد. اسرائیل چگونه این کار را انجام می دهد، این تصمیمات برای اسرائیل است.

آقای بلینکن گفت که آتش بس که تا کنون هفت روز به طول انجامیده است، امکان مذاکره برای آزادی تعداد زیادی از گروگان ها و ارسال کمک های بشردوستانه جدید به منطقه را فراهم کرده است. وی گفت که مذاکرات برای تمدید آتش بس با مشارکت قطر و مصر ادامه دارد. او گفت تمرکز فوری ما همکاری با شرکایمان برای تمدید توقف است.

آقای نتانیاهو پس از دیدار با بلینکن گفت ما سوگند خورده‌ایم، سوگند یاد کرده‌ام که حماس را از بین ببریم. هیچ چیز ما را متوقف نخواهد کرد.

مقامات اسرائیلی همچنین گفته اند که متعهد به آزادی همه تقریباً ۲۴۰ نفری هستند که گفته اند در ۷ اکتبر ربوده شده اند.

بازدید آقای بلینکن از زمان حملات ۷ اکتبر، چهارمین دیدار وی از اسرائیل بود. وی علاوه بر آقای نتانیاهو با یایر لاپید، رهبر مخالفان رژیم صهیونیستی و یوآو گالانت وزیر دفاع در تل آویو و در رام الله با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد. انتظار می رفت که وی برای کنفرانس آب و هوا و دیدار با رهبران عرب به دبی سفر کند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا