ایرانجدیدترین اخبار

کامران رضایی در شیراز اعدام شد

سازمان حقوق بشر ایران نگرانی عمیق خود را درباره وضعیت زندانیان سیاسی و عقیدتی بیان کرد

کامران رضایی در شیراز اعدام شد

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، در ساعات اولیه صبح روز پنجشنبه، تاریخ ۹ آذر حکم اعدام کامران رضایی یکی از معترضان آبان ۹۸ در زندان عادل‌آباد شیراز اجرا شد. این سازمان حقوق بشری بیان کرده است که در ایران جان زندانیان سیاسی و معترضان محکوم به اعدام در معرض خطر جدی قرار دارد.

کامران رضایی، در شیراز اعدام شد
کامران رضایی، در شیراز اعدام شد

کامران رضایی به اتهام دست داشتن در قتل یک فرد بسیجی در اعتراضات سراسری آبان ۹۸ به اعدام برای قصاص نفس محکوم شد. اطلاعات مشخص در دست نیست که آیا اتهامات دیگری مانند محاربه نیز در پرونده خود داشته یا فقط به اتهام قتل عمد اعدام شده است.

سازمان حقوق بشر ایران با ارجاع به یک منبع مطلع درباره کامران رضایی آورده است او در طول هفت‌ماه به صورت انفرادی در حبس بوده و تحت فشار شکنجه قرار گرفته تا علیه خود اعتراف کند.

با توجه به اظهارات این فرد، شدت شکنجه کامران رضایی به گونه‌ای بود که او برای مدت طولانی خون در ادرار خود مشاهده می‌کرد و گوش سمت راست او نیز دچار مشکل شده بود.

در ادامه، این فرد مطلع اظهار کرد کامران همواره ادعا می‌کرد که بی‌گناه است و اعتقاد داشت که باید آزاد شود.

هنگامی که کامران رضایی هشت ساله بود، پدرش را از دست داد و با نامادری خود زندگی می‌کرد. اطلاعاتی که منبع مطلع به سازمان حقوق بشر ایران ارائه داده است نشان می‌دهد که او هیچ کسی را نداشت که به او کمک کند یا اخبارش را به رسانه‌ها انتقال دهد.

کامران رضایی در بعد از ظهر سه‌شنبه، هفتم آذر، پس از انجام آمارگیری غروب زندان به سلول انفرادی منتقل شد و در صبح پنجشنبه حکم اعدام او اجرا شد.

کامران رضایی، در شیراز اعدام شد
کامران رضایی، در شیراز اعدام شد

میلاد زهره‌وند، جوان ۲۲ ساله که در روز پنجشنبه دوم آذر در زندان مرکزی همدان اعدام شد، یکی از بازداشت‌شدگان حوادث خیزش سراسری سال گذشته بود.

گداعلی صادق مطلق، یکی از زندانیان سیاسی دهه ۶۰، در روز شنبه چهارم آذر در زندان مرکزی رشت اعدام شد.

روز چهارشنبه، هشتم آذر، قوه قضاییه حکم اعدام ایوب کریمی، زندانی اهل سنت کرد را در زندان قزل‌حصار کرج اجرا کرد. همچنین در همان روز حکم اعدام هانی آلبو شهبازی یکی از معترضان سال ۹۸، در زندان سپیدار اهواز نیز اجرا شد.

در روزهای چهارم و پنجم آذر، جمهوری اسلامی حکم اعدام دو کودک مجرم را نیز اجرا کرد. حکم اعدام حمیدرضا آذری در روز چهارم آذرماه در زندان مرکزی سبزوار اجرا شد، در حالی که او هنگام ارتکاب جرم کمتر از ۱۷ سال سن داشت.

نکته قابل توجه درباره اجرای حکم اعدام حمیدرضا آذری این است که اسناد سازمان‌های حقوق بشر نشان می‌دهد که او در زمان اجرای حکم اعدام هنوز کمتر از ۱۸ سال سن داشت.

با توجه به اسنادی که سازمان حقوق بشر ایران در گزارش خود دارد، اعلام شده است که حمیدرضا آذری در تاریخ بیستم مهرماه ۱۳۸۵ به دنیا آمده و در زمان اجرای حکم اعدام، سن ۱۷ سال و ۳ ماه را داشته است.

کامران رضایی، در شیراز اعدام شد
کامران رضایی، در شیراز اعدام شد

او به اتهام قتل یک آمر به معروف در یک درگیری خیابانی در تاریخ هشتم اردیبهشت‌ماه متهم شد.

عادل دامنی در روز پنجم آذرماه در زندان چابهار اعدام شد. در هنگام ارتکاب جرم او ۱۶ سال سن داشت. این کودک مجرم پیشتر به خاطر اتهام قتل در یک نزاع دسته‌جمعی به اعدام (قصاص) محکوم شده بود.

اجرای احکام اعدام برای کودکان، مجرمان و زندانیان سیاسی و عقیدتی، نگرانی‌ها را درباره سایر زندانیان در معرض خطر اعدام افزایش داده است. سازمان حقوق بشر ایران، علاوه بر محکوم‌کردن اعدام کامران رضایی، هشدار داده است که تعداد بیشتری از معترضان و زندانیان سیاسی نیز در خطر اعدام قرار دارند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان، اظهار داشت وجود خطر جدی برای جان زندانیان سیاسی و معترضان محکوم به اعدام نگرانی‌های بسیاری را به همراه دارد. سکوت بیشتر جامعه جهانی مورد قبول نمی‌باشد.

مدیر سازمان حقوق بشر ایران تأکید کرد که تنها پرداخت هزینه سیاسی بالا از طرف جامعه جهانی می‌تواند رهبران جمهوری اسلامی را از تکرار این جنایت‌ها بازدارد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا