جدیدترین اخبارجهان

نیروهای دفاعی اسرائیل با اخلاق ترین سربازان جهان هستند

رسانه های تصویری همیشه در مورد ارتش اسرائیل بدترین فکر را به تصویر می‌کشند اما آنها نمی توانند بیش از این اشتباه کنند

نیروهای دفاعی اسرائیل با اخلاق ترین سربازان جهان هستند

درست زمانی که پوشش اخبار اسرائیل در بسیاری از رسانه های تلویزیونی نمی توانست کینه توزانه و گمراه کننده تر به نظر برسد لغزش در جریان اصلی توهین هایی مانند نسل کشی و قحطی که هیچ کدام از این دو توصیف بسیار دقیقی برای آنچه در غزه در جریان است نمی‌تواند باشد، داستانی شکسته می شود که تمام اعتماد باقی مانده من را از بین می برد که چنین رسانه هایی بی طرفانه جنگ را پوشش خواهند داد.

نیروهای دفاعی اسرائیل با اخلاق ترین سربازان جهان هستند
نیروهای دفاعی اسرائیل با اخلاق ترین سربازان جهان هستند

هفته گذشته گزارش شد که یک قبر دسته جمعی در خان یونس کشف شده است. تعداد کمی حاضر بودند مستقیماً اسرائیلی ها را مقصر بدانند، اما پوشش خبری و پاسخ برخی از سیاستمداران به شدت حاکی از این بود که نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) باید مسئول بوده باشند. من گوش دادم و خواندم با مسائل هولناکی که اکنون آشناست. به طور مبهمی علاقه مند به این است که آیا کسی مفروضات داستان را زیر سوال می برد، در حالی که می داند که این کار را نمی کند.

پیشنهاد طوطی وار جهانی مبنی بر اینکه ارتش اسرائیل قبل از تیراندازی به غزه ای ها و انداختن آنها در این گورها دست های غزه ای ها را از پشت بسته بود (اینجا طنین انداز عمدی وجود دارد: اس اس اغلب یهودیان در اروپای شرقی را به داخل گورهایی شلیک می کردند که آنها را مجبور به کندن آنها می کردند) بلافاصله من و بسیاری دیگر از ناظران عاقل اقدام اسرائیل را کاملاً نادرست دانستم. اسرائیل، برخلاف حماس، با سادیسم آزادانه جنگ نمی‌کند. مواردی از این گونه بازی های ناپسند بررسی و مجازات می شوند که نمونه های زیادی برای آن وجود دارد.

البته، من در این مورد ممکن است اشتباه کنم، اما به شدت در آن تردید دارم به ویژه با توجه به اینکه اکنون تصویربرداری جغرافیایی نشان می دهد که گورهای دسته جمعی در واقع در مکانی در محوطه بیمارستانی هستند که فلسطینی ها قبلا اجساد مرده را در آن دفن کرده بودند.

نیروهای دفاعی اسرائیل با اخلاق ترین سربازان جهان هستند
نیروهای دفاعی اسرائیل با اخلاق ترین سربازان جهان هستند

اما این تمایل وجود دارد که همیشه بدترین ها را در بین ارتش اسرائیل فرض کنیم. یک گروه باستانی ضد یهود از یهودیان وجود دارد که خون بیگناهان را می نوشند. به نظر می رسد نسخه ای از این استعاره دیدگاه بسیاری از مردم را در مورد جنگ اسرائیل در غزه از زمان حمله حماس در ۷ اکتبر و در واقع مدت ها قبل از آن، حداقل از آغاز هزاره که انتفاضه دوم آغاز شد، ساختار بخشیده است و تشویق هایی مشابه با آن دریافت کرده است. اکنون حماس از آن لذت می برد.

تمایل به نشان دادن ارتش اسرائیل به عنوان یک ارتش غیراخلاقی در واقع بسیار قوی است. تقریبا یک دین به خودی خود اما اشتباه است در واقع، ارتش اسرائیل ادعای قوی دارد که اخلاقی ترین ارتش جهان است.

من یک بار با آسا کاشر، فیلسوف و زبان شناس که منشور اخلاقی ارتش اسرائیل را نوشته بود، در آپارتمان محقرش در حومه تل آویو مصاحبه کردم. من از متانت و سختگیری که او به وظیفه خود نزدیک شده بود شگفت زده شدم. این استاد فلسفه بسیار بی زرق و برق فکر زیادی را در مورد پیامدهای زندگی و مرگ کار خود به کار برده بود.

این کد چهار ارزش اساسی را تعیین می کند که شماره سه آن کرامت انسانی است. این به صراحت بیان می کند که هر فردی صرف نظر از قومیت، مذهب، ملیت، جنسیت یا موقعیت او دارای ارزش ذاتی است. به سربازان دستور داده شده است که انسانیت خود را در طول نبرد حفظ کنند. در جای دیگر، تحت انضباط آمده است که سرباز اطمینان می‌دهد که فقط دستورات قانونی را عمل می‌کند و از دستورات غیرقانونی پیروی نمی‌کند.

نیروهای دفاعی اسرائیل با اخلاق ترین سربازان جهان هستند
نیروهای دفاعی اسرائیل با اخلاق ترین سربازان جهان هستند

این منشور اخلاقی قبلاً در قالب کاغذی به همه سربازان وظیفه داده می شد و اکنون در آموزش های ابتدایی منتشر می شود. و تعجب آور نیست که ارتش اسرائیل به دنبال القای چنین ارزش هایی در نیروهای خود باشد. اسرائیل کشوری دموکراتیک و آزاد است و بسیاری از شهروندان غیر یهودی اسرائیلی در نیروهای مسلح آن خدمت می کنند. همچنین می‌داند که احتمالاً بیش از هر ارتش دیگری در جهان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

و این فقط تئوری نیست اخلاق ارتش اسرائیل در اقدامات آن دیده می شود. در حال حاضر تلاش می‌کند تا گسترده‌ترین و حیله‌گرترین زیرساخت تروریستی را که تا به حال شناخته شده است، از بین ببرد، زیرساختی که به احتمال زیاد با کمک صدها میلیون پول مالیات‌دهندگان غربی، سازمان ملل و سایر بودجه‌های کمک ساخته شده است. حماس از طریق یک شبکه تونلی به خوبی ساخته شده بزرگتر از کل متروی لندن فعالیت می کند.

اسرائیل از فناوری دقیق زیادی برای محدود کردن خونریزی استفاده می کند. اما سخت است تله های انفجاری و مین های بالا، پایین و آتش در اطراف وجود دارد. کل استراتژی حماس حول محور استفاده از سپرهای غیرنظامی و تا حد امکان ترفندهای وحشیانه است، مانند مواردی که منجر به شلیک سربازان ارتش اسرائیل به سمت خود و نیروهای امدادی شده است.

و هنوز هم روزنامه‌نگاران و ارتش‌های توییتر این ایده را که اسرائیل به دنبال زنان و کودکان می‌رود، رد می‌کنند و از تصدیق این که چگونه و چرا در گیرکردن در این دو جبهه هستند، خودداری می‌کنند.

علیرغم این میدان نبرد تقریباً غیرممکن، به نظر می‌رسد که ارتش اسرائیل توانسته است نسبت غیرنظامیان به جنگجویان کشته شده خود را کمتر از هر ارتش دیگری نگه دارد. دنیا ارقام حماس را برای تعداد کشته شدگان می خورد و طبیعتاً از تمایز قائل شدن بین جنگجویان حماس و غیرنظامیان خودداری می کند.

اما بر اساس یک تحلیل در اوایل سال جاری، حتی اگر آمار این گروه تروریستی را بپذیریم، به ازای هر جنگجوی حماس که از بین رفته اند، تقریباً ۱.۵ غیرنظامی به طرز غم انگیزی کشته شده اند. با توجه به اینکه سازمان ملل می گوید که غیرنظامیان معمولاً ۹۰ درصد تلفات جنگی تکان دهنده را شکیل می دهند (نسبت ۱:۹)، این قابل توجه است.

برخلاف بسیاری از آنها، اسرائیل قبل از هر گونه حمله، اعلامیه ها را می ریزد و برای مردم پیامک می فرستد تا آنها بتوانند از آنجا خارج شوند. در این جنگ برخی از اهداف خود را قربانی کرده است تا تلفات غیرنظامیان را محدود کند.

هیچ ارتشی همیشه این کار را درست انجام نمی‌دهد، اما ارتش اسرائیل به‌گونه‌ای عمل می‌کند که سال‌های نوری دورتر از همه گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیانی است که از اسرائیل متنفرند و در حال حاضر در دانشگاه‌ها تشویق می‌شوند.

این تابو نهایی است اما حقیقت دارد ارتش اسرائیل با اخلاق ترین ارتش جهان است و دشمنان آن نه تنها این را می دانند، بلکه با آن تجارت می کنند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا