جدیدترین اخبارجهان

سفر رئیس سازمان اتمی سازمان ملل به ایران؛ تشدید برنامه هسته ای تهران

رافائل گروسی هشدار داده که جمهوری اسلامی به اندازه کافی اورانیوم غنی شده برای ساخت چندین بمب هسته ای دارد

سفر رئیس سازمان اتمی سازمان ملل به ایران، با تشدید برنامه هسته ای تهران

رئیس سازمان اتمی سازمان ملل متحد روز دوشنبه به ایران سفر کرد، جایی که آژانس او ​​در نظارت بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی که به سرعت در حال پیشرفت است، به دلیل درگیری های گسترده‌تر در خاورمیانه بر سر جنگ اسرائیل و حماس با مشکلات فزاینده‌ای مواجه است.

سفر رئیس سازمان اتمی سازمان ملل به ایران، با تشدید برنامه هسته ای تهران
سفر رئیس سازمان اتمی سازمان ملل به ایران، با تشدید برنامه هسته ای تهران

رافائل ماریانو گروسی قبلاً هشدار داده بود که تهران به اندازه کافی اورانیوم غنی شده تا حدی نزدیک به تسلیحات در اختیار دارد تا در صورت تمایل، چندین بمب هسته ای بسازد. او اذعان کرده است که آژانس نمی‌تواند تضمین کند که هیچ یک از سانتریفیوژهای جمهوری اسلامی ممکن است برای غنی‌سازی مخفی برداشته نشده باشد.

این چالش‌ها اکنون خود را درگیر حملات بین اسرائیل و جمهوری اسلامی می‌دانند و شهر اصفهان ظاهراً در هفته‌های اخیر زیر آتش اسرائیل قرار گرفته است، علی‌رغم اینکه توسط سایت‌های هسته‌ای حساس محاصره شده است. گروسی در سفر دو روزه خود به ایران احتمالا در کنفرانس هسته ای در آنجا شرکت خواهد کرد.

گروسی در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه مارس گفت مشکلات از بین نخواهند رفت. آنها فقط بدتر خواهند شد. بنابراین، ما باید به طور جدی به این موضوع رسیدگی کنیم.

رسانه های جمهوری اسلامی اعلام کردند که گروسی که وارد تهران شده، بعدازظهر دوشنبه با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دیدار خواهد کرد. گروسی روز سه‌شنبه به اصفهان سفر می‌کند و سپس به وین بازمی‌گردد، جایی که قصد دارد اخباری را در اختیار خبرنگاران قرار دهد.

سفر رئیس سازمان اتمی سازمان ملل به ایران، با تشدید برنامه هسته ای تهران
سفر رئیس سازمان اتمی سازمان ملل به ایران، با تشدید برنامه هسته ای تهران

از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه آمریکا را از توافق هسته ای تهران با قدرت های جهانی خارج کرد، تنش ها بین جمهوری اسلامی و آژانس بین المللی انرژی اتمی افزایش یافته است. از آن زمان، تهران تمام محدودیت‌هایی را که توافق بر سر برنامه‌اش قرار داده بود کنار گذاشته و اورانیوم را با خلوص ۶۰ درصد نزدیک به سطح تسلیحات ۹۰ درصدی غنی‌سازی کرده است.

دوربین های نظارتی آژانس مختل شده اند، در حالی که جمهوری اسلامی ورود برخی از با تجربه ترین بازرسان آژانس را ممنوع کرده است. در همین حال، مقامات رژیم به طور فزاینده ای تهدید کرده اند که می توانند به دنبال سلاح اتمی باشند.

محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی تهران و متخصص فیزیک هسته‌ای گفت ساخت بمب اتمی برای ما آسان‌تر از نساختن آن است.

رسانه‌های جمهوری اسلامی به نقل از آقامیری اذعان کردند که علی خامنه‌ای قبلاً گفته بود ساخت بمب اتمی حرام است.

آقامیری افزود اما اگر فتوا و دیدگاه او تغییر کند، ما هم توانایی ساخت بمب اتم را داریم. اظهارات آقامیری به دنبال طبل قانون‌گذاران جمهوری اسلامی از جمله نمایندگان شبه‌نظامی سپاه پاسداران و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی است که پیشنهاد می‌کنند تهران می‌تواند بمب را بسازد.

سفر رئیس سازمان اتمی سازمان ملل به ایران، با تشدید برنامه هسته ای تهران
سفر رئیس سازمان اتمی سازمان ملل به ایران، با تشدید برنامه هسته ای تهران

دیپلمات‌های جمهوری اسلامی سال‌هاست که به موعظه‌های خامنه‌ای به‌عنوان یک فتوای الزام‌آور یا فرمان دینی اشاره می‌کنند که بمب اتمی نمی‌سازد.

خامنه‌ای در یک سخنرانی در نوامبر ۲۰۰۶ بر اساس متن دفترش گفت ما به بمب هسته‌ای نیاز نداریم. ما هیچ قصدی برای استفاده از بمب هسته‌ای نداریم. ما ادعای تسلط بر جهان نداریم، مانند آمریکایی ها، نمی خواهیم به زور بر جهان مسلط شویم و به بمب هسته ای نیاز نداریم. بمب هسته ای و قدرت انفجاری ما ایمان ماست.

اما چنین احکامی با سنگ نوشته نمی شوند. روح الله خمینی، سلف خامنه ای، پس از به قدرت رسیدن در انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹، فتواهایی صادر کرد که در بیانیه های قبلی وی تجدید نظر کرد. و هرکسی که از خامنه‌ای ۸۵ ساله به عنوان رهبر عالی کشور پیروی کند، می‌تواند فتوای خود را با اصلاح فتوای قبلی صادر کند.

در همین حال، درگیری بین جمهوری اسلامی و اسرائیل به اوج جدیدی رسیده است. تهران پس از سال‌ها جنگ در سایه بین دو کشور که با حمله آشکار اسرائیل به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی در سوریه که به کشته شدن دو فرمانده سپاه پاسداران و تعدادی دیگر از آنها منجر شد، حمله بی‌سابقه‌ای را با پهپاد و موشک به اسرائیل انجام داد.

برنامه تسلیحات هسته ای خود اسرائیل که به طور گسترده توسط کارشناسان شناخته شده است، اگرچه این کشور هرگز به آن اذعان نکرده است، مانع از حمله جمهوری اسلامی نشد. و اکنون کارشناسان به طور فزاینده‌ای پیشنهاد می‌کنند که رژیم می‌تواند پس از یک حمله بزرگ به دنبال بمب باشد.

سعید لیلاز، تحلیلگر در ماه آوریل گفت، با یک حمله آشکار کوچک به خاک ایران توسط ایالات متحده و اسرائیل، من معتقدم جمهوری اسلامی اولین آزمایش اتمی خود را انجام خواهد داد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا