جدیدترین اخبارجهان

آیا می توان روابط فرانسه و آلمان را بر سر جنگ اوکراین احیا کرد؟

پاریس و برلین برای کمک نظامی به اوکراین با هم اختلاف دارند؛ اما آیا دو قدرت اروپایی در پشت کی‌یف می توانند متحد شوند؟

آیا می توان روابط فرانسه و آلمان را بر سر جنگ اوکراین احیا کرد؟

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در پایان فوریه ۲۰۲۴ در کنفرانسی درباره اوکراین که در پاریس برگزار شد، حضور نیروهای ایتالیا را در اوکراین رد نکرد.

آیا می توان روابط فرانسه و آلمان را بر سر جنگ اوکراین احیا کرد؟
آیا می توان روابط فرانسه و آلمان را بر سر جنگ اوکراین احیا کرد؟

این اعلامیه در سراسر راین به خوبی مورد توجه قرار نگرفت. چند ساعت بعد، اولاف شولتز آلمانی پاسخ داد اروپا و ناتو هیچ سربازی به اوکراین نمی‌فرستند.

به گفته دکتر کارولین موزر، مدیر یک گروه تحقیقاتی در موسسه حقوق بین الملل ماکس پلانک هایدلبرگ و دارنده این سند، اظهارات ماکرون یک خط قرمز برای آلمان بود که می ترسد از نظر ولادیمیر پوتین به عنوان جنگ افروز شناخته شود.

در همان کنفرانس، رهبر فرانسه فرصت را از دست نداد تا یادآوری کند که بسیاری، دور این میز، فقط به فکر ارسال کیسه خواب و کلاه ایمنی به اوکراین بودند.

این یک حمله به برلین بود که در پایان ژانویه ۲۰۲۲ اعلام کرد که ۵۰۰۰ کلاه ایمنی به کی‌یف خواهد فرستاد اما نه اسلحه. یک ماه بعد تانک های روسی از مرز عبور کردند.

از آن زمان تا کنون شرایط بسیار تغییر کرده است. پس از ایالات متحده، آلمان در حال حاضر دومین کمک کننده بزرگ به اوکراین است.

به گفته موسسه کیل، آلمان متعهد شده است که ۱۷ میلیارد یورو به کی‌یف کمک کند در حالی که فرانسه فقط ۱.۸ میلیارد یورو وعده داده است.

آیا می توان روابط فرانسه و آلمان را بر سر جنگ اوکراین احیا کرد؟
آیا می توان روابط فرانسه و آلمان را بر سر جنگ اوکراین احیا کرد؟

موزر کارشناس گفت فرانسه برای تحویل تسلیحات سنگین تردید کمتری داشت، اما آن را بسیار کمتر علنی کرد. و تا کنون، در بیان اینکه دقیقا چه چیزی و تا چه حد تحویل داده است تردید دارد. این امر را با این واقعیت توجیه می کند که می تواند اسرار دفاعی را فاش کند.

فقدان ارتباطات همچنین منبع تنش بین برلین و پاریس است. در مواجهه با تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین، شولز در پایان فوریه ۲۰۲۲ یک پاکت ۱۰۰ میلیارد یورویی برای نوسازی ارتش آلمان اعلام کرد. فرانسه از عدم اطلاع قبلی متاسف است.  یکی دیگر از اختلافات روابط فرانسه و آلمان، طرح سپر آسمان اروپا است.

این پروژه که توسط آلمان آغاز شده است، شامل ۲۱ کشور ناتو است اما فرانسه را شامل نمی شود، از سیستم های آلمانی (IRIS-T)، آمریکایی (PATRIOT) و اسرائیلی (Arrow-3) تشکیل شده است.

این ناهماهنگی ها پیش از حمله مسکو به اوکراین وجود داشت. در سال ۲۰۱۷، ماکرون در دانشگاه سوربن سخنرانی کرد و خواستار تجدید نظر در سیستم دفاعی اروپا شد که در سراسر راین بر سر زبان ها افتاد.

دیدگاه فرانسه و آلمان در مورد دفاع اروپا اساساً در یک نقطه متفاوت است نقش ناتو. موزر توضیح می‌دهد در حالی که فرانسه به دنبال خودمختاری خاص است، آلمان رویکرد فراآتلانتیکی را ترجیح می‌دهد.

آیا می توان روابط فرانسه و آلمان را بر سر جنگ اوکراین احیا کرد؟
آیا می توان روابط فرانسه و آلمان را بر سر جنگ اوکراین احیا کرد؟

دفاع تنها بخشی از یک سری اختلافات طولانی مدت بین پاریس و برلین است. انرژی از لحاظ تاریخی یک شکاف بزرگ بین این دو بوده است. در حالی که فرانسه به انرژی هسته ای وابسته است و حدود ۷۰ درصد برق خود را تامین می کند آلمان آخرین نیروگاه هسته ای خود را در سال ۲۰۲۳ تعطیل کرد.

جنگ در اوکراین اکنون موضوع انرژی را به روی میز بازگردانده است، زیرا آلمان، یکی از مصرف کنندگان اصلی گاز روسیه، باید به دنبال منابع در جای دیگری باشد. یکی دیگر از اختلافات روابط فرانسه و آلمان، توافق تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و مرکوسور، بلوک تجاری آمریکای جنوبی است.

ژاک-پیر گوژون، مدیر تحقیقات موسسه روابط بین الملل و استراتژیک (IRIS) در آلمان می گوید برای آلمان، تجارت آزاد ضروری است، زیرا اقتصاد آن بسیار وابسته به صادرات است نرخ باز شدن اقتصاد آلمان ۸۷٪ است. قابل توجه است. فرانسه تنها ۶۰٪ است.

او توضیح می دهد که در حالی که برلین برای این توافقنامه تجارت آزاد فشار می آورد، پاریس معتقد است استانداردهای زیست محیطی آن ناکافی است.

جنگ در اوکراین توزیع نقش ها و روابط قدرت بین این زوج را بر هم زده است.

مدیر تحقیقات موسسه روابط بین الملل و استراتژیک (IRIS) می‌گوید یک نوع تقسیم ضمنی نقش‌ها بین فرانسه پیشروتر در مسائل دفاعی، مسائل استراتژیک، و سپس آلمان در مسائل اقتصادی وجود داشت. و واضح است که این توازن اکنون با جاه‌طلبی‌های آلمان در مسائل دفاعی تضعیف شده است. 

روابط فرانسه و آلمان برای برلین که به طور فزاینده ای چشمان خود را به شرق دوخته است به پس زمینه تنزل یافته است.

شولتز در سخنرانی خود در پراگ در آگوست ۲۰۲۲ خواستار گسترش اتحادیه اروپا برای شامل کشورهای بالکان غربی، اوکراین و مولداوی شد.

مدیر تحقیقات توضیح می‌دهد بدون انکار، مرکز ثقل اروپا به شرق منتقل خواهد شد. با این حال، کارشناسان می گویند که توازن قوا به دور از توزیع مجدد است.

ژاک-پیر گوژون می افزاید آلمان و فرانسه به تنهایی ۴۸ درصد از تولید ناخالص داخلی منطقه یورو، ۳۲ درصد از جمعیت اتحادیه اروپا و ۳۱ درصد از بودجه اتحادیه اروپا را تشکیل می دهند. بنابراین ما نمی توانیم بدون آنها کار کنیم.

مکرون در اواخر این ماه برای یک سفر رسمی دولتی به آلمان سفر خواهد کرد، جایی که انتظار می‌رود رهبران دو کشور، از جمله در مورد اولویت‌های ماموریت بعدی اتحادیه اروپا قبل از انتخابات اروپا که قرار است در ۶ و ۹ ژوئن برگزار شود، گفتگو کنند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا