جدیدترین اخبارجهان

نتانیاهو: پایان دادن به جنگ به عنوان بخشی از توافق، حماس را به عنوان تهدیدی برای اسرائیل نگه می دارد

نخست وزیر موضع افراطی گروه تروریستی مبنی بر خروج تمامی نیروهای ارتش اسرائیل را عامل عقب ماندن توافق می داند

نتانیاهو: پایان دادن به جنگ به عنوان بخشی از توافق، حماس را به عنوان تهدیدی برای اسرائیل نگه می دارد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، درخواست حماس برای پایان دادن به جنگ اسرائیل علیه این گروه در ازای آزاد کردن گروگان‌هایی که در اختیار دارد را رد کرد و گفت که چنین اقدامی باعث حفظ قدرت سازمان تروریستی فلسطین در غزه می‌شود و تهدیدی برای اسرائیل است. 

نتانیاهو: پایان دادن به جنگ به عنوان بخشی از توافق، حماس را به عنوان تهدیدی برای اسرائیل نگه می دارد
نتانیاهو: پایان دادن به جنگ به عنوان بخشی از توافق، حماس را به عنوان تهدیدی برای اسرائیل نگه می دارد

اظهارات وی در حالی بیان شد که رهبران حماس دومین روز مذاکرات را برای آتش بس و معامله گروگان با میانجیگران مصر و قطر در قاهره آغاز کردند و مقامات فلسطینی می گویند هیچ پیشرفت آشکاری وجود ندارد زیرا این گروه تروریستی خواستار خود مبنی بر پایان دادن به هر توافقی است. اسرائیل منتظر پاسخ به آخرین پیشنهاد آتش بس است که آمریکا گفته است سخاوتمندانه به حماس است.

در همین حال، اسماعیل هنیه، رهبر حماس، روز یکشنبه نتانیاهو را به خرابکاری در مذاکرات جاری متهم کرد و یوآو گالانت، وزیر دفاع گفت که مشخص شده است که این گروه تروریستی قصد ندارد به این زودی ها با توافقی موافقت کند.

نتانیاهو روز یکشنبه گفت که اسرائیل مایل است نبردها در غزه را متوقف کند تا از آزادی گروگان هایی که هنوز در دست حماس هستند، که گمان می رود تعداد آنها بیش از ۱۳۰ نفر باشد و چند ده نفر از آنها کشته شده اند، اطمینان حاصل کند.

نتانیاهو در بیانیه‌ای گفت، در حالی که اسرائیل تمایل به سازش از خود نشان داده است، حماس در مواضع افراطی خود باقی می‌ماند، که از جمله آنها خواستار خروج همه نیروهایمان از نوار غزه، پایان دادن به جنگ و رها کردن حماس در قدرت است.

پایان دادن به جنگ و دست نخورده ماندن حماس، دولت اسرائیل نمی تواند آن را بپذیرد. ما آمادگی پذیرش شرایطی را نداریم که در آن تیپ های حماس از سنگرهای خود خارج شوند، دوباره غزه را تحت کنترل درآورند، زیرساخت های نظامی خود را بازسازی کنند و به تهدید شهروندان اسرائیل بازگردند.

نتانیاهو: پایان دادن به جنگ به عنوان بخشی از توافق، حماس را به عنوان تهدیدی برای اسرائیل نگه می دارد
نتانیاهو: پایان دادن به جنگ به عنوان بخشی از توافق، حماس را به عنوان تهدیدی برای اسرائیل نگه می دارد

او هشدار داد که چنین وضعیتی گروه تروریستی را قادر می سازد تا به وعده خود برای انجام یک حمله دیگر مانند حمله مرگبار ۷ اکتبر که جنگ را آغاز کرد، عمل کند.

نتانیاهو گفت تسلیم شدن به خواسته‌های حماس شکستی وحشتناک برای اسرائیل خواهد بود. این یک پیروزی بزرگ برای حماس، برای جمهوری اسلامی، برای کل محور شرارت خواهد بود. بنابراین اسرائیل با خواسته های حماس که به معنای تسلیم است موافقت نخواهد کرد و تا رسیدن به همه اهداف به جنگ ادامه خواهد داد.

نخست‌وزیر همچنین به انبوه گزارش‌های رسانه‌ها درباره مذاکرات گروگان‌ها حمله کرد و گفت که این گزارش‌ها به مذاکرات برای آزادی ربوده‌شدگان آسیب وارد می‌کنند و خانواده‌های گروگان‌هایی را که در کابوس می‌گذرانند، رنج می‌دهد.

او ظاهراً با اشاره به گزارش‌هایی مبنی بر اینکه طرف اسرائیلی مانع از توافق شده است، گفت برخلاف این نشریات، این حماس است که مانع از آزادی گروگان‌های ما می‌شود.

هنیه در بیانیه خود گفت که این گروه مشتاق رسیدن به یک آتش بس جامع است که به تجاوز اسرائیل پایان دهد، خروج اسرائیل از غزه را تضمین کند و به یک توافق جدی مبادله گروگان دست یابد.

هنیه مستقر در قطر همچنین نتانیاهو را به تداوم تجاوزات و گسترش دایره درگیری و کارشکنی در تلاش‌های میانجی‌گران و طرف‌های مختلف متهم کرد.

نتانیاهو: پایان دادن به جنگ به عنوان بخشی از توافق، حماس را به عنوان تهدیدی برای اسرائیل نگه می دارد
نتانیاهو: پایان دادن به جنگ به عنوان بخشی از توافق، حماس را به عنوان تهدیدی برای اسرائیل نگه می دارد

همچنین روز یکشنبه، گالانت گفت که اسرائیل نشانه‌هایی را شناسایی کرده است که نشان می‌دهد حماس علاقه‌ای به معامله گروگان‌گیری ندارد و به نوبه خود، ارتش در آینده نزدیک حمله خود را به رفح در جنوب غزه آغاز خواهد کرد.

گالانت به سربازان در کریدور نتزاریم در مرکز غزه گفت ما اهداف روشنی برای این جنگ داریم. ما متعهد به از بین بردن حماس و آزادی گروگان ها هستیم. ما به حماس زمان داده‌ایم و می‌خواهیم به شرایطی برسیم که با تاخیر خاصی در عملیاتی، هر چه سریع‌تر به آزادی گروگان‌ها پی ببریم، زیرا گروگان‌ها در شرایط سختی هستند و باید کاری کنیم. 

ما نشانه‌های هشداردهنده‌ای را شناسایی کرده‌ایم که نشان می‌دهد حماس در واقع قصد ندارد به هیچ چارچوب توافقی با ما برسد.

اسرائیل که نابودی حماس در نوار غزه را به عنوان یک هدف کلیدی از عملیات نظامی که در پاسخ به حمله ویرانگر گروه تروریستی فلسطینی در ۷ اکتبر آغاز کرد، قاطعانه تاکید کرده است که هرگونه توافق در مورد توقف درگیری ها در کنار آزادی گروگان ها. ربوده شده در جریان حمله حماس تنها موقتی خواهد بود.

یکی از مقامات فلسطینی نزدیک به میانجی‌گری گفت که هیئت حماس با عزم برای دستیابی به توافق اما نه به هر قیمتی وارد قاهره شده است.

این مقام که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت یک توافق باید به جنگ پایان دهد و نیروهای اسرائیلی را از غزه خارج کند و اسرائیل هنوز متعهد نشده است که مایل به انجام این کار است.

یک منبع حماس نیز که اظهارات مشابهی را با شبکه عربی قطری العربیه بیان کرد، همچنین گفت که نتانیاهو بارها قول داده است که به حمله به شهر رفح در جنوب غزه ادامه دهد تا فشار ایجاد کند و مانع رسیدن به یک توافق به دلایل شخصی شود.

این منبع گفت، امتناع اسرائیل از موافقت با پایان دادن به جنگ به عنوان بخشی از توافقنامه گروگان‌گیری می‌تواند مذاکرات را منفجر کند و نتانیاهو کسی است که مسئولیت کامل این اختلال را بر عهده دارد.

یکی دیگر از مقامات فلسطینی به رویترز گفت که مذاکرات با چالش هایی روبرو است زیرا اسرائیل از تعهد به آتش بس جامع امتناع می کند، اما افزود که هیئت حماس همچنان در قاهره است به این امید که میانجی ها بتوانند اسرائیل را تحت فشار قرار دهند تا موضع خود را تغییر دهد.

مقامات اسرائیلی و آمریکایی گفتند حتی اگر حماس پیشنهاد فعلی را بپذیرد، هنوز چند روز طول می کشد تا توافق نهایی شود.

در حالی که میانجی‌های عربی و آمریکایی به شدت برای آتش‌بس موقت فشار می‌آورند، چندین گزارش روز شنبه حاکی از آن است که حماس آماده پذیرش آخرین پیشنهاد با توجه به تضمین‌های ایالات متحده مبنی بر توقف پایدار جنگ است.

مشخص نیست که آیا چنین پاسخی می‌تواند تأیید صریح پیشنهادی باشد یا با اخطارهای مختلف همراه باشد.

با این حال، یک مقام اسرائیلی که به طور گسترده گفته می شود نتانیاهو است همان روز گفت که اسرائیل تحت هیچ شرایطی توافقی را که به جنگ پایان می دهد، نمی پذیرد.

مذاکرات قبلی تا حدی به دلیل درخواست حماس برای آتش بس پایدار و قول نتانیاهو برای سرکوب جنگجویان باقی مانده این گروه در شهر رفح در جنوب، جایی که نیمی از جمعیت غزه در آن پناه گرفته اند، متوقف شد.

اسرائیل هنوز هیئتی به قاهره اعزام نکرده است. یک مقام اسرائیلی روز شنبه گفت که این کار را تنها در صورتی انجام خواهد داد که حرکت مثبت در چارچوب پیشنهادی وجود داشته باشد.

بر اساس جزئیاتی که بریتانیا منتشر کرده است، مذاکره کنندگان پیشنهاد کرده اند که درگیری ها به مدت ۴۰ روز متوقف شود و با اسرای فلسطینی مبادله گروگان ها انجام شود.

در مورد سایر جنبه های این پیشنهاد گزارش های متفاوت اما تا حد زیادی مشابه وجود دارد. اسرائیل مقدماتی را به شروطی که یک منبع گفته است شامل بازگرداندن بین ۲۰ تا ۳۳ گروگان در ازای آزادی صدها اسیر فلسطینی و آتش بس چند هفته ای است، داده است.

در این صورت حدود ۱۰۰ گروگان در غزه باقی می ماند که اسرائیل می گوید برخی از آنها در اسارت کشته شده اند. این منبع که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفت که بازگشت آنها ممکن است به یک معامله اضافی نیاز داشته باشد.

ده‌ها هزار اسرائیلی روز شنبه تظاهرات کردند و از نتانیاهو خواستند توافق آتش‌بس با حماس را بپذیرد که گروگان‌ها را به خانه بازگرداند. تظاهرات هفتگی وجود داشته است که از دولت خواسته شده است که این روند را دنبال کند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا