جدیدترین اخبارجهان

اعلامیه حماس بر عدم قطعیت مذاکرات آتش بس می افزاید

شبه‌نظامیان حماس روز یکشنبه برای تاکید بر ادامه نبرد، موشک‌هایی را از رفح، آخرین پایگاه خود در غزه پرتاب کردند و چهار سرباز اسرائیلی را کشتند

اعلامیه حماس بر عدم قطعیت مذاکرات آتش بس می افزاید

شروطی که حماس با آنها موافقت کرده بود بلافاصله مشخص نبود، اما یک مقام ارشد اسرائیلی به سرعت گفت که این شرایط آن چیزی نیست که اسرائیل با آن موافقت کرده است.

اعلامیه حماس بر عدم قطعیت مذاکرات آتش بس می افزاید
اعلامیه حماس بر عدم قطعیت مذاکرات آتش بس می افزاید

اعلام روز دوشنبه حماس مبنی بر پذیرفتن شرایط آتش‌بس بر ابهامی که در آخر هفته آغاز شد، زمانی که مقامات گفتند گروه مسلح و اسرائیل پس از ماه‌ها گفتگو به بن‌بست رسیده‌اند، افزود.

شبه‌نظامیان حماس روز یکشنبه برای تاکید بر ادامه نبرد، موشک‌هایی را از رفح، آخرین پایگاه خود در غزه پرتاب کردند و چهار سرباز اسرائیلی را کشتند.

صبح روز بعد، اسرائیل به مردم دستور داد تا از برخی مناطق در رفح تخلیه شوند، این نشانه واضحی بود که ارتش قصد داشت به زودی حمله ای را که مدت ها پیش بینی می شد به این شهر شلوغ آغاز کند. دوشنبه شب، ارتش اسرائیل اعلام کرد که در حال انجام حملات هدفمند به آنچه که اهداف تروریستی در شرق رفح خوانده شده است.

ساعاتی بعد، حماس ناگهان اعلام کرد که اسماعیل هنیه، رهبر آن، پیشنهاد آتش بس را بر اساس طرح پیشنهادی مصر و قطر که میانجیگری مذاکرات با اسرائیل بوده اند، پذیرفته است. 

در حالی که اسرائیل و متحد اصلی آن، ایالات متحده، گفتند که در حال بررسی پیشنهادی هستند که حماس با آن موافقت کرده است، اظهارات عمومی دو طرف در جنگ نشان می دهد که آنها در مورد موضوعات کلیدی مورد نیاز برای دستیابی به آتش بس از یکدیگر فاصله دارند. در اینجا نگاهی به این تفاوت ها داریم.

اعلامیه حماس بر عدم قطعیت مذاکرات آتش بس می افزاید
اعلامیه حماس بر عدم قطعیت مذاکرات آتش بس می افزاید

حماس خواهان آتش بس دائمی است. اسرائیل خواهان یک آتش بس موقت است.

دو طرف روی یک سوال اساسی گیر کرده‌اند آیا این آتش‌بس توقفی موقت برای تبادل گروگان‌ها با اسیران یا پایان طولانی‌مدت درگیری‌هایی است که حماس را به قدرت می‌رساند؟

اسرائیل بر آتش بس موقت پافشاری می کند و می گوید که پس از آن با هدف نهایی سرنگونی حکومت حماس در غزه به جنگ ادامه خواهد داد. حماس خواستار آتش بس دائمی است و متعهد می شود که در قدرت باقی بماند.

برای حل این مشکل، میانجی ها آتش بس سه مرحله ای را ارائه کرده اند. در مرحله اول، حداکثر ۳۳ گروگان باقی مانده در ازای اسرای فلسطینی آزاد خواهند شد. مقامات آشنا با مذاکرات گفتند که در مرحله دوم تعداد بیشتری آزاد خواهند شد، که طی آن اسرائیل زندانیان بیشتری را آزاد خواهد کرد و متعهد به پایان دادن به نبردها خواهد شد.

اما رهبران اسرائیل همچنین قول داده اند که عملیات نظامی بزرگی را در رفح علیه نیروهای حماس انجام دهند که معتقدند در آنجا مستقر هستند. نتانیاهو بارها گفته است که اسرائیل با یا بدون توافق آتش بس به رفح حمله خواهد کرد.

حماس از اسرائیل می‌خواهد که تمام نیروهایش را خارج کند، اما اسرائیل می‌گوید که باید کنترل امنیت در غزه را حفظ کند.

اعلامیه حماس بر عدم قطعیت مذاکرات آتش بس می افزاید
اعلامیه حماس بر عدم قطعیت مذاکرات آتش بس می افزاید

نیروهای اسرائیلی همچنین بسیاری از ساختمان‌ها را در داخل منطقه مرزی غزه تخریب کرده‌اند تا یک منطقه حائل با اسرائیل ایجاد کنند که انتقادهای بین‌المللی را برانگیخته است.

حداقل، حماس در ملاء عام حضور نظامی بلندمدت اسرائیل در منطقه محصور فلسطین، از جمله یک منطقه حائل را رد کرده است. در ماه مارس، یکی از مقامات ارشد حماس، غازی حمد، گفت که این گروه مایل است عقب نشینی تدریجی اسرائیل را به عنوان بخشی از یک توافق آتش بس احتمالی بپذیرد، تا زمانی که اسرائیل متعهد باشد که در نهایت به طور کامل از نوار غزه عقب نشینی کند.

محاسبات سیاسی نتانیاهو توانایی دولت او برای دستیابی به توافق را پیچیده می کند.

نتانیاهو بارها گفته است که متعهد به بازگرداندن گروگان‌های غزه به خانه است، اما بقای سیاسی او به متحدان راست افراطی در ائتلاف حکومتی‌اش بستگی دارد که با توافق پیشنهادی فعلی مخالف هستند.

دو تن از این متحدان وزیر دارایی، بزالل اسموتریچ، و وزیر امنیت ملی، ایتامار بن گویر توافق پیشنهادی را محکوم کردند و گفتند که این یک پیروزی حماس است. آنها از نیروهای اسرائیلی خواسته اند تا فورا عملیات زمینی را در رفح آغاز کنند.

ائتلاف نتانیاهو ۶۴ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان اسرائیل را در اختیار دارد، به این معنی که هرگونه جدایی می تواند نخست وزیری او را به خطر بیندازد و راه را برای انتخابات هموار کند.

یایر لاپید، رهبر اپوزیسیون پارلمانی اسرائیل، گفته است که از نتانیاهو برای تصویب توافقی که گروگان‌ها را به خانه اسرائیل می‌برد، حمایت خواهد کرد. اما این امر نتانیاهو را کاملاً به برخی از سرسخت‌ترین منتقدانش در اپوزیسیون وابسته می‌کند اتحادی سیاسی که بعید است مدت زیادی دوام بیاورد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا