جدیدترین اخبارجهان

اعتراضات دانشگاه‌ها به روسیه، چین و جمهوری اسلامی فرصت سوء استفاده از شکاف در آمریکا می دهد

دشمنان آمریکا کمپین‌های آنلاینی را برای گسترش درگیری‌های اجتماعی و سیاسی بر سر جنگ غزه در دانشگاه‌ها راه‌اندازی کرده‌اند

اعتراضات دانشگاه‌ها به روسیه، چین و جمهوری اسلامی سوخت برای سوء استفاده از شکاف در آمریکا می دهد

مقاله‌ای در یک خبرگزاری جعلی آنلاین که متا آن را به عملیات اطلاعاتی روسیه مرتبط کرده است، درگیری‌های رخ داده در دانشگاه‌های آمریکا را به شکست‌های دولت بایدن نسبت می‌دهد. یک روزنامه تحت کنترل حزب کمونیست چین گفت که سرکوب پلیس استانداردهای دوگانه و ریاکاری در ایالات متحده را در مورد آزادی بیان آشکار کرد.

اعتراضات دانشگاه‌ها به روسیه، چین و جمهوری اسلامی سوخت برای سوء استفاده از شکاف در آمریکا می دهد
اعتراضات دانشگاه‌ها به روسیه، چین و جمهوری اسلامی سوخت برای سوء استفاده از شکاف در آمریکا می دهد

در ایکس، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، کاریکاتوری از دستگیری یک جوان معترض توسط پلیس در لباس مجسمه آزادی منتشر کرد. او نوشت حبس #آزادی در ایالات متحده آمریکا.

به گفته محققانی که تلاش‌های آشکار و پنهان این کشورها را شناسایی کرده‌اند، با گسترش اعتراض‌ها به جنگ غزه در سراسر ایالات متحده، روسیه، چین وجمهوری اسلامی برای کسب امتیازات ژئوپلیتیکی در خارج از کشور و دامن زدن به درگیری ها در داخل ایالات متحده از آنها برای گسترش اعتراضات از زمان شروع استفاده کرده‌اند. 

شواهد کمی وجود دارد حداقل تا کنون مبنی بر اینکه این کشورها حمایت مادی یا سازمانی را از اعتراضات ارائه کرده اند، روشی که روسیه از معترضان ناخواسته زندگی سیاه پوستان مهم است برای برگزاری تظاهرات قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ استفاده کرده است.

با این وجود، کمپین ها ایالات متحده را به عنوان کشوری نشان داده اند که درگیر آشفتگی های اجتماعی و سیاسی است. به گفته NewsGuard، سازمانی که اطلاعات نادرست آنلاین را ردیابی می کند، تنها در دو هفته گذشته، رسانه های دولتی روسیه، چین و جمهوری اسلامی نزدیک به ۴۰۰ مقاله به زبان انگلیسی در مورد اعتراضات منتشر کرده اند. این کشورها همچنین موجی از محتوا را از طریق حساب‌ها یا ربات‌های غیر معتبر در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند X و Telegram یا وب‌سایت‌هایی که در مورد روسیه برای تقلید از سازمان‌های خبری غربی ایجاد شده‌اند، منتشر کرده‌اند.

دارن لینویل، مدیر مرکز پزشکی قانونی رسانه در دانشگاه کلمسون، که کمپین های هر سه کشور را شناسایی کرده است، گفت این زخمی است که دشمنان ما سعی خواهند کرد روی آن نمک بپاشند، زیرا می توانند. هر چه بیشتر بین خودمان دعوا کنیم، زندگی آنها آسان تر می شود و بیشتر می توانند از آن دور شوند.

اعتراضات دانشگاه‌ها به روسیه، چین و جمهوری اسلامی سوخت برای سوء استفاده از شکاف در آمریکا می دهد
اعتراضات دانشگاه‌ها به روسیه، چین و جمهوری اسلامی سوخت برای سوء استفاده از شکاف در آمریکا می دهد

محققان نگران این هستند که برخی از عملیات های نفوذ خارجی نیز به سمت انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر در حال چرخش هستند و به دنبال شعله ور کردن درگیری های حزبی، تحقیر دموکراسی و ترویج انزواگرایی هستند. هر سه دشمن از زمان آغاز جنگ بر سر غزه در ماه اکتبر، سیل تبلیغات و اطلاعات نادرست را راه انداخته اند و به دنبال تضعیف اسرائیل و به عنوان متحد اصلی آن، ایالات متحده و در عین حال حمایت از حماس یا به طور کلی فلسطینیان هستند.

اعتراضات دانشگاهی که در هفته‌های اخیر شدت گرفته است، به آنها اجازه داده است که تبلیغات خود را به سمت حمایت قوی دولت بایدن از اسرائیل سوق دهند، با این استدلال که این رژیم جایگاه بین‌المللی آن را تضعیف کرده است در حالی که احساسات عمومی در داخل را منعکس نمی‌کند.

مقاله‌ای در TruthGate، یکی از معدود وب‌سایت‌هایی که متا گفت سال گذشته توسط یک عملیات اطلاعاتی روسی معروف به Doppelgänger برای گسترش تبلیغات تحت پوشش یک وب‌سایت ایجاد شده است، سیاست‌های دولت بایدن وضعیت را در داخل کشور پیچیده می‌کند. خبرگزاری آمریکایی روز چهارشنبه اعلام کرد. در عجله برای کمک به متحدان بحث‌برانگیز ما، آنها مسائل داخلی را کاملاً فراموش کرده‌اند. اکنون وضعیت غیرقابل جبران به نظر می رسد.

تلاش‌های نفوذ توسط محققان در Clemson و NewsGuard، و همچنین موسسه گفتگوی استراتژیک، بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، موسسه سیاست استراتژیک استرالیا و Recorded Future، یک شرکت اطلاعاتی تهدید، پیگیری شده است.

یک کمپین نفوذ مخفی چین به نام Spamouflage که اولین بار در سال ۲۰۱۹ با یکی از بازوی وزارت امنیت عمومی مرتبط شد، نیز توجه خود را به اعتراضات معطوف کرده است. برخی از پست‌ها در X ادعا می‌کردند که ایالات متحده تمام‌گرایی را نشان می‌دهد. زبانی مشابه مانند چطور ممکن است چنین افسران پلیس خشن در جهان وجود داشته باشند و اخراج، دستگیری، سرکوب! در چندین گزارش شناسایی شده توسط بنیاد دفاع از دموکراسی ها، یک سازمان تحقیقاتی در واشنگتن که بر امنیت ملی متمرکز است، منعکس کرد.

اعتراضات دانشگاه‌ها به روسیه، چین و جمهوری اسلامی سوخت برای سوء استفاده از شکاف در آمریکا می دهد
اعتراضات دانشگاه‌ها به روسیه، چین و جمهوری اسلامی سوخت برای سوء استفاده از شکاف در آمریکا می دهد

ماکس لسر، تحلیلگر ارشد این بنیاد، حجم بالای محتوای مربوط به اعتراضات را نمونه بارز دشمن خارجی که فعالانه از بحران داخلی فعلی بهره برداری می کند توصیف کرد.

بسیاری از حساب‌های مرتبط با Spamouflage محتوای مشابهی دارند. یکی در X، با نزدیک به ۱۸۰۰۰ دنبال کننده، پستی از یک دیپلمات چینی در پاکستان را بازتوییت کرد که در آن از واکنش پلیس به اعتراضات دانشگاه‌ها انتقاد کرده بود و فیلم هایی را با زیرنویس ماندارین از تظاهرات محوطه دانشگاه به نمایش گذاشته است. عکس پروفایل آن تصویری از وینتر خواننده پاپ کره جنوبی بود. مکان خود را ایالات متحده ذکر کرده است، اما معمولاً در طول روز در آسیا پست می شود، در حالی که محتوای آن اغلب حاوی اشتباهات گرامری است.

حساب دیگری در X، که به گفته لینویل کلمسون همچنین به Spamouflage، عملیاتی که گاهی اوقات به عنوان Dragonbridge شناخته می شود، مرتبط بود، پیامی را از سوی یک سازمان برجسته طرفدار فلسطین در شهر نیویورک بازنشر کرد که در آن از معترضان خواسته بود تا اردوگاه های دانشگاه های این شهر را راه اندازی کنند. 

با این حال، محققان تلاش مستقیمی برای سازماندهی اعتراضات یا تحریک خشونت کشف نکرده اند. تمرکز، در عوض، برجسته کردن اختلافاتی است که جنگ غزه در افکار عمومی در ایالات متحده آشکار کرده است و تأثیر بالقوه ای که بر سیاست دولت دارد.

برایان لیستون، تحلیلگر Recorded Future، گفت که در مورد روسیه، این کمپین در تلاش بود تا در هر دو طرف بحث اعتراضی به تنش دامن بزند، به طور متناوب از معترضان تمجید و آنها را یهودی ستیز خواند.

در بسیاری از موارد، کمپین ها صرفاً احساسات ابراز شده توسط معترضان و حامیان آنها را تقویت می کنند. چن ویهوا، سردبیر و ستون نویس صراحتا در چاینا دیلی، روزنامه رسمی دولتی به زبان انگلیسی، اخیراً پیام هایی را از افرادی مانند جیل استین، نامزد ریاست جمهوری حزب سبز و سینتیا نیکسون، بازیگر زن جنس در جهان در X منتشر کرده است.

برای چین، صحنه‌های افسران پلیس آمریکایی با تجهیزات ضدشورش که معترضان جوان را دستگیر می‌کنند، طنین خاصی دارد به دلیل انتقاد شدید دولت کمونیست از سوی ایالات متحده و سایر دموکراسی‌ها، زمانی که نیروهای امنیتی آن در سال ۲۰۱۹ با معترضان در هنگ کنگ برای ماه‌ها درگیر شدند. لغو آزادی های سیاسی که دولت قول داده بود در مستعمره سابق بریتانیا حفظ کند.

یکی از حساب‌های مرتبط با Spamouflage اعلام کرد زمانی که دانش‌آموزان هنگ‌کنگ مدارس را ویران کردند، جاده‌ها را مسدود کردند و بمب‌های بنزینی پرتاب کردند، ایالات متحده به دولت هنگ‌کنگ گفت که خویشتنداری کند و تظاهرات معقول را مختل نکند. اکنون پلیس با مواجهه با اعتراضات دانشگاه‌ها مستقیماً وارد عمل شده و آنها را دستگیر می کند!

ملانی اسمیت، مدیر تحقیقات موسسه گفتگوی استراتژیک، یک سازمان تحقیقاتی که اطلاعات نادرست آنلاین، قطبی‌سازی و افراط‌گرایی را مطالعه می‌کند، گفت که تلاش‌های چین به‌طور قابل توجهی تهاجمی‌تر نسبت به دولت بایدن شده است.

سازمان او و سایرین قبلاً تلاش اولیه برای تضعیف دورنمای انتخاب مجدد رئیس جمهور بایدن را شناسایی کرده بودند. این تلاش شامل ایجاد حساب‌های جعلی است که توسط آمریکایی‌های منتقد سیاست‌های بایدن اداره می‌شوند.

اسمیت در مورد واکنش چینی ها به اعتراضات دانشگاه‌ها گفت محتوای آنها به طور نسبتاً تهاجمی درباره این است که چگونه جوانان بعید به نظر می رسد به بایدن رای دهند.

برت شافر، کارشناس ارشد صندوق مارشال آلمان که در مورد دستکاری اطلاعات مطالعه می کند، گفت که چین، روسیه و جمهوری اسلامی انگیزه های متفاوتی برای مشارکت داشتند. با این حال، همه آنها از برجسته کردن روایت هایی که به برداشت جهانی از ایالات متحده آسیب می زند، سود بردند. او گفت که رسانه‌های جمهوری اسلامی که مدت‌ها از حماس حمایت می‌کنند، بیشتر از روسیه یا چین درباره اعتراض‌ها پست کرده‌اند و انتقادات شدیدی را نسبت به واکنش پلیس از سوی مفسران آمریکایی مانند جکسون هینکل منتشر کرده‌اند.

تاکید بر اعتراضات دانشگاه‌ها به دنبال تلاش های مشابه برای انتقاد از بسته کمک خارجی ۹۵.۳ میلیارد دلاری به اسرائیل، تایوان و اوکراین است که کنگره تصویب کرد و بایدن ماه گذشته امضا کرد.

آزمایشگاه اپیدمیولوژی اطلاعات، یک گروه تحقیقاتی که به مطالعه کمپین های نفوذ بدخیم می پردازد، گفت که عملیات اطلاعاتی روسی Doppelgänger محتوای انتقادی از بسته کمکی را منتشر می کرد یا بر بحث های سیاسی پیرامون آن متمرکز بود. هدف این است که ایالات متحده را به عنوان یک متحد غیرقابل اعتماد جهانی نشان دهیم برخی از پست ها ادعا کردند که اسرائیل را رها کرده است.

در عوض، پست‌ها پیشنهاد می‌کنند که اسرائیل و سایر کشورها باید به دنبال مشارکت‌های جدید با روسیه و چین باشند. یک سری دیگر از پست‌ها مقاله‌ای را از یک وب‌سایت با نام فاکس نیوز به اشتراک گذاشتند که ادعا می‌کرد دونالد جی ترامپ، رئیس‌جمهور سابق غارت بودجه ایالات متحده را متوقف خواهد کرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا