جدیدترین اخبارجهان

چین از کانادا برای انتشار بیانیه ای علیه بازداشت خودسرانه انتقاد کرد

چین از کانادا برای انتشار بیانیه ای علیه بازداشت خودسرانه انتقاد کرد

چین از کانادا برای انتشار بیانیه ای علیه بازداشت خودسرانه انتقاد کرد

چین روز پنجشنبه از کانادا برای پیوستن به ایالات متحده و ۵۶ کشور دیگر در حمایت از بیانیه ی بازداشت خودسرانه اتباع خارجی برای اهداف سیاسی انتقاد کرده واین بیانیه را محکوم کرد.

 

چین از کانادا برای انتشار بیانیه ای علیه بازداشت خودسرانه انتقاد کرد
چین از کانادا برای انتشار بیانیه ای علیه بازداشت خودسرانه انتقاد کرد

به گزارش تهرانتو نیوز ؛ به نقل از سی تی وی 

ریشه این اختلافات ، کمپین کانادا برای آزاد کردن دو تبعه کانادایی، مایکل کووریگ و مایکل اسپاور است که بیش از دو سال پیش توسط چین دستگیر شدند.

چند روز پیش از دستگیری آنها، کانادا به دستور آمریکا و به اتهام کلاهبرداری، منگ وانژو ، مدیر ارشد چینی را دستگیر کرد و این اقدام چین برای دستگیری دو تبعه کانادایی در واقع اقدامی تلافی جویانه بوده است.

هوآ چونیینگ (Hua Chunying) سخنگوی وزارت امور خارجه روز پنجشنبه مجدداً درخواست چین برای آزادی فوری منگ را تکرار کرد و به خبرنگاران گفت پکن برای انتشار این بیانیه از اتاوا شکایت کرده و آن را اقدامی حقیر و ریاکارانه خوانده است.

هوآ در نشست خبری گفت، کانادا با برخی از کشورها تبانی کرد تا این بیانیه را علیه بازداشت خودسرانه صادر کند و به عمد، این شرایط را برای دیگر افراد مربوطه فراهم کرد تا برای بازداشت دو شهروند کانادایی، مایکل کووریگ و مایکل اسپاور به چین تهمت “بازداشت خودسرانه” و گروگانگیری زده شود.

هوآ گفت، بیانیه کانادا بیشتر شبیه اعترافی است که در آن، طرف کانادایی به اشتباه خود در پرونده منگ وانژو اقرار میکند. از یک طرف، طرف کانادایی ادعا میکند که به قانون پایبند است، اما از طرفی دیگر بعنوان همدست و شریک ایالات متحده عمل می کند و خودسرانه شهروندان چینی را بازداشت می کند.

منگ وانژو مدیر بلندپایه شرکت هوآوی و دختر بنیانگذار این شرکت است.

چین میگوید کووریگ و اسپاور را به اتهام تهدید امنیت ملی زندانی کرده، اما اطلاعات کمی در مورد این اتهامات در دسترس است.

آنها در زندان فقط اجازه ملاقات های گاه و بیگاه دیپلمات های کانادایی را دارند در حالی که منگ وانژو در یکی از عمارت های خود در ونکوور زندگی میکند و تحت بازداشت خانگی است.

آنتونی بلینکن (Antony Blinken) وزیر امور خارجه ایالات متحده با حمایت از این بیانیه گفت، از همه کشورهای موافق خواست برای پایان دادن به این عمل، برای تحت فشار قرار دادن ملت هایی که دست به چنین بازداشت هایی میزنند، برای آزادی افراد بازداشت شده و احترام به قانون و حقوق بشر با هم همکاری کنند.

همچنین، این بیانیه به معنای تقبیح گسترده زورگویی ها در سایر کشورها مانند روسیه، ایران و کره شمالی است.

مارک گارنو (Marc Garneau) وزیر امور خارجه کانادا گفت که در این بیانیه، از کشور خاصی نام برده نشده است. وی از دیگر کشورها خواست که متن بیانیه را تأیید و امضا کنند. کشورهای امضا کننده بیانیه تاکنون انگلیس، فرانسه، استرالیا، آلمان و سوئد را شامل می شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه  سخنگوی وزارت امور خارجه  اختلافات چین و کانادا  مارک گارنو   اختلافات چین و کانادا  مارک گارنو  اختلافات چین و کانادا

آنتونی بلینکن      آنتونی بلینکن    آنتونی بلینکن

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا