جدیدترین اخبارجهان

حمید نوری به اتهام مشارکت در اعدام های سال ۶۷ ایران در سوئد محاکمه می شود

دادگاه حمید_نوری از متهمان کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ از ۸ ژوئن در سوئد آغاز میشود

حمید نوری به اتهام مشارکت در اعدام های سال ۶۷ ایران در سوئد محاکمه می شود

حمید نوری به اتهام مشارکت در اعدام های سال ۶۷ ایران هشتم ژوئن در سوئد محاکمه می شود. حمیدوری به اتهام مشارکت در اعدام های سال ۶۷ ایران در سوئد محاکمه می شود

حمید نوری به اتهام مشارکت در اعدام های سال 67 ایران در سوئد محاکمه می شود
به اتهام مشارکت در اعدام های سال ۶۷ ایران در سوئد محاکمه می شود

به گزارش تهرانتو نیوز ؛ به نقل از رادیو فردا

به گفته ایرج مصداقی ، زندانی سابق سیاسی و پژوهشگر، دادگاه حمید نوری، متهم به مشارکت در اعدام‌های سال ۶۷ در ایران، یکی از بزرگترین دادگاه های تاریخ سوئد خواهد بود. حمیدنوری به اتهام مشارکت در اعدام های سال ۶۷ ایران در سوئد محاکمه می شود

مصداقی که خودش از شاکیان حمید نوری است از این دادگاه به عنوان «بزرگ‌ترین دادگاه تاریخ سوئد» یاد کرده و گفته است که دادگاه در ۸۹ جلسه ادامه خواهد داشت.

یوران یالمارشون، وکیل سوئدی پرونده علیه حمید نوری، اعلام کرد که دولت سوئد با تشکیل دادگاه این فرد متهم به دست داشتن در کشتار ۶۷ موافقت کرده است.

حمید نوری، معروف به “حمید عباسی” دادیار سابق قوه قضائیه ایران در آبان‌ماه ۱۳۹۸ با حکم دادگاهی در سوئد بازداشت شد.

کاوه موسوی و ایرج مصداقی در آن زمان حمید نوری را بر اساس اسناد و مدارک بعنوان “عضو هیئت اعدام در گوهردشت” کرج در سال ۶۷ معرفی شده است.

کاوه موسوی حقوقدان و شاکی خصوصی این پرونده از دادستان سوئد ، خواستار باز ماندن این پرونده شده بود.

ایرج مصداقی نیز با انتشار توئیتی پس از بازداشت نوری، او را معاون قاضی محمد مقیسه‌ای و ایفاگر “نقشی فعال” در اعدام‌های سال ۶۷ معرفی کرد.

مصداقی در این توئیت، خود را  اولین شاکی این دادگاه خواند.

به دلیل پنها‌ن‌کاری ایران آمار دقیقی از تعداد اعدام‌شدگان و محل دفن آنها در دست نیست، اما طبق برخی از برآوردها در تابستان سال ۱۳۶۷ حدود پنج هزار نفر از زندانیان سیاسی هوادار سازمان مجاهدین خلق و گروه‌های چپ‌گرایی مانند فداییان خلق و حزب توده در زندان‌های ایران اعدام شدند.

طی سال‌های اخیر خبر تخریب برخی از گورهای جمعی قربانیان سال ۱۳۶۷ در تعدادی از شهرهای ایران در رسانه‌ها منتشر شده است.

محاکمه حمید نوری نخستین دادگاهی است که بر پایه اصل “صلاحیت قضایی جهانی” برای یکی از کارگزاران جمهوری اسلامی به اتهام دست داشتن در جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در اروپا برگزار می‌شود.

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا