جدیدترین اخبارجهان

حوثی‌ها به دنبال سلاح‌های بیشتری از جمهوری اسلامی هستند تا حملات دریای سرخ را افزایش دهند

مقامات آمریکایی ارزیابی میکنند که این گروه همچنین میتواند به طور بالقوه به دنبال حمله به نیروهای غربی در منطقه باشد

حوثی‌ها به دنبال سلاح‌های بیشتری از جمهوری اسلامی هستند تا حملات دریای سرخ را افزایش دهند

اطلاعات اخیر جمع‌آوری‌شده توسط ایالات متحده و سایر کشورهای غربی نشان می‌دهد که شورشیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی به دنبال سلاح‌های بیشتری از تهران هستند و این نگرانی‌ها را در مورد اینکه این گروه شبه‌نظامی مصمم به ادامه حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ است و تهدید به درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه را افزایش می‌دهد.

حوثی‌ها به دنبال سلاح‌های بیشتری از جمهوری اسلامی هستند تا حملات دریای سرخ را افزایش دهند
حوثی‌ها به دنبال سلاح‌های بیشتری از جمهوری اسلامی هستند تا حملات دریای سرخ را افزایش دهند

مقامات آمریکایی حداقل یک ماه است که اطلاعات مربوط به برنامه ریزی حوثی‌ها برای حملات تشدید شده، از جمله تلاش آنها برای تهیه تسلیحات اضافی مورد نیاز برای پرتاب موشک به کشتی های باری را تجزیه و تحلیل کرده اند. 

اطلاعات همچنین نشان داد که این گروه ممکن است سعی کند به نیروهای غربی در منطقه حمله کند. با این حال، مشخص نیست که آیا حملات اخیر ایالات متحده در یمن، برنامه‌ریزی حوثی‌ها را برای این نوع حملات تغییر داده است یا خیر.

این تحولات چند روز پس از آن اتفاق می افتد که رئیس جمهور جو بایدن اذعان کرد که حملات تحت رهبری ایالات متحده علیه این گروه نتوانسته است حملات شبه نظامیان به کشتی های تجاری را متوقف کند، در حالی که همچنین قول داد به حمله به سایت ها در یمن برای تضعیف توانایی حوثی ها و شکستن اراده آنها ادامه دهد.

نیروی دریایی ایالات متحده یک محموله تسلیحاتی به مقصد حوثی‌ها را در یک حمله شبانه جسورانه در این ماه رهگیری کرد و یک قایق کوچک حامل قطعات کروز و موشک‌های بالستیک ساخت جمهوری اسلامی را توقیف کرد. این ماموریت با هزینه زیادی همراه بود دو نیروی ویژه نیروی دریایی در هنگام تلاش برای سوار شدن به قایق مفقود شدند. ارتش همچنان در جستجوی آنها است.

جمهوری اسلامی مدت‌هاست از حوثی‌ها یکی از شبکه‌های گروه‌های نیابتی در سراسر خاورمیانه، همراه با حماس و حزب‌الله لبنان با سلاح، آموزش و بودجه حمایت می‌کند. تسلیحات تازه از جمهوری اسلامی می تواند جایگزین تسلیحاتی شود که حوثی‌ها در ۱۱ دور حملات ایالات متحده و متحدانش از زمان شروع آنها در ۱۱ ژانویه از دست داده اند.

حوثی‌ها به دنبال سلاح‌های بیشتری از جمهوری اسلامی هستند تا حملات دریای سرخ را افزایش دهند
حوثی‌ها به دنبال سلاح‌های بیشتری از جمهوری اسلامی هستند تا حملات دریای سرخ را افزایش دهند

به گفته این مقام آمریکایی و یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا، این محموله ها نشانه ای از نقش مستقیم تهران در دامن زدن به بحران در دریای سرخ است. آنها، همراه با دیگران، ناشناس ماندند تا درباره یک موضوع حساس امنیت ملی گفتگو کنند.

حوثی‌ها حملات خود به کشتی‌های بین‌المللی را به‌عنوان نمایش حمایت از غزه و راهی برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای توقف عملیات بمباران خود علیه شبه‌نظامیان حماس توصیف کرده‌اند.

حملات اضافی حوثی‌ها تهدید می‌کند که ایالات متحده را حتی عمیق‌تر به درگیری‌های گسترده‌تر خاورمیانه بکشاند چیزی که بایدن در طول دوران ریاست‌جمهوری خود فعالانه تلاش کرده از آن اجتناب کند. بایدن گفته است که ایالات متحده و جمهوری اسلامی که مدت‌ها درگیر یک جنگ سایه با اسرائیل بوده‌اند، نمی‌خواهند مستقیماً با یکدیگر بجنگند. اما حملات بیشتر حوثی‌ها، به ویژه حملات احتمالی به نیروهای غربی، واشنگتن و تهران را نیز به درگیری مستقیم نزدیک می کند.

برخی کارشناسان بر این باورند که محموله‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی و حمایت گسترده‌تر آن از حوثی‌ها، تلاشی برای بهره‌برداری از آشفتگی کنونی منطقه برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی از خاورمیانه است.

توقف انتقال تسلیحات در آینده برای دولت امری حیاتی است زیرا به حملات خود علیه این گروه در یمن ادامه می دهد تا توانایی این گروه برای حمله بیشتر به کشتی های دریانوردی دریای سرخ و خلیج عدن را کاهش دهد.

اما رهگیری تسلیحات جمهوری اسلامی در حین ارسال آنها به یمن بسیار دشوار است. یکی دیگر از مقامات وزارت دفاع گفت که عملیات کماندویی مانند عملیات این ماه پیچیده است و شامل اپراتورهای ویژه در قایق های جنگی، تک تیراندازها، پهپادها و هلیکوپترها برای نظارت بر نظارت و همچنین نیروهای ویژه نیروی دریایی است.

حوثی‌ها به دنبال سلاح‌های بیشتری از جمهوری اسلامی هستند تا حملات دریای سرخ را افزایش دهند
حوثی‌ها به دنبال سلاح‌های بیشتری از جمهوری اسلامی هستند تا حملات دریای سرخ را افزایش دهند

دومین مقام وزارت دفاع گفت این تخصص ماست، واقعاً می‌توانیم به طور مخفیانه در دریا عملیات کنیم و اهداف دشوار را با پنهان‌کاری دنبال کنیم.

در حال حاضر، دولت بایدن اصرار دارد که با وجود بیش از یک هفته حملات روزانه نزدیک به مواضع این گروه در یمن، با حوثی‌ها در جنگ نیست.

ما دنبال جنگ نیستیم ما فکر نمی کنیم که در حال جنگ هستیم. سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت ما نمی‌خواهیم شاهد جنگ منطقه‌ای باشیم. کاری که ما با شرکای خود انجام می دهیم دفاع از خود است.

مقامات آمریکایی گفتند هدف از این حملات چندملیتی و از پیش برنامه ریزی شده در ۱۱ ژانویه و هم حملات مقیاس کوچکتر ایالات متحده به موشک های ضد کشتی که برای پرتاب در هفته گذشته آماده شده بودند از بین بردن اراده و توانایی حوثی ها برای انجام حملات بیشتر است. 

یکی دیگر از مقامات آمریکایی گفت ما چیزهایی را برای آنها از روی میز حذف می کنیم. توانایی هایی که آنها در صبح پنجشنبه هفته گذشته داشتند، دیگر آن را ندارند.

این محاسبات است آیا این کار همچنان برای آنها ارزش خواهد داشت؟

حمایت جمهوری اسلامی از نیروهای نیابتی خود در حملات به نیروهای آمریکایی و سایر نقاط منطقه دامن می‌زند. به گفته پنتاگون، تا روز جمعه، گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی از اکتبر ۱۴۰ بار به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه حمله کرده‌اند. این حملات معمولاً در مقیاس کوچک بوده و از ترکیبی از پهپادها و موشک‌ها استفاده می‌کنند و آسیب کمی به زیرساخت‌ها وارد می‌کنند. اما روز شنبه، شبه‌نظامیان در غرب عراق حمله بزرگی را به پایگاه هوایی الاسد انجام دادند که منجر به زخمی شدن تعدادی از پرسنل آمریکایی شد.

در ابتدا پس از حمله حماس در ۷ اکتبر به اسرائیل، جمهوری اسلامی از دخالت مستقیم در درگیری خودداری کرد. اما تهران در روزهای اخیر جسورتر شده و به سمت عراق، سوریه و پاکستان موشک پرتاب کرده است. تهران در آخرین نشانه که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی عمیق‌تر در این درگیری کشیده می‌شود، روز شنبه اسرائیل را به حمله هوایی متهم کرد که در آن چهار مستشار نظامی ایرانی از جمله رئیس اطلاعات سپاه قدس پاسداران در دمشق، کشته شدند.

اولین مقام وزارت دفاع گفت که تأثیر حمایت بدخیم جمهوری اسلامی در منطقه اغلب نادیده گرفته می شود. این مقام گفت این یک تلاش مداوم از سوی جمهوری اسلامی است که دست کم گرفته شده است.

با این حال، مقامات و کارشناسان معتقدند که جمهوری اسلامی به دنبال جنگ علنی با غرب نیست. ژنرال بازنشسته فرانک مک‌کنزی، رئیس کل نیروهای آمریکایی در خاورمیانه گفت این مهم است که نه جمهوری اسلامی و نه حزب‌الله لبنان، در جنگ غزه بیشتر دخالت نکرده‌اند.

مک کنزی گفت سه هدف تهران عبارتند از حفظ رژیم، نابودی اسرائیل و پایان دادن به حضور آمریکا در منطقه. وی گفت بر این اساس، آنها به دنبال جنگ گسترده با ایالات متحده نیستند زیرا می دانند رژیم از سوی آن تهدید خواهد شد.

دومین مقام آمریکایی گفت، در نهایت، مقامات آمریکایی امیدوارند جمهوری اسلامی تصمیم بگیرد که حملات حوثی‌ها دیگر ارزش هزینه‌های اقتصادی برای منطقه را ندارد. این مقام گفت محاسبه ای که آنها باید انجام دهند این است که بر تجارت در منطقه خود، شرکت های تجاری تاثیر می گذارند. کالاها، خدماتی که به منطقه سرازیر می‌شوند تحت تأثیر کاری که حوثی‌ها انجام می‌دهند، می‌شوند. بنابراین در چه مقطعی کشورهای منطقه می‌گویند بس است؟

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا