ایرانجدیدترین اخبار

واکنش مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی به کشته‌ شدن جمعی از فرماندهان سپاه قدس

کشته‌‌شدن مقام‌های عالی‌رتبه سپاه قدس در سوریه و بازهم وعده انتقام و مجازات سخت

واکنش مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی به کشته‌ شدن جمعی از فرماندهان سپاه قدس

مقام‌های ارشد سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی و رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به کشته‌ شدن جمعی از فرماندهان ارشد سپاه قدس در پی حمله اسرائیل به سوریه «وعده انتقام‌» دادند.

واکنش مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی به کشته‌ شدن جمعی از فرماندهان سپاه قدس
واکنش مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی به کشته‌ شدن جمعی از فرماندهان سپاه قدس

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که فرماندهان کشته‌شده سپاه قدس در سوریه به عنوان مستشاران ایرانی در سوریه شناخته می‌شوند. او ادعا کرد که ترور این فرماندهان به عنوان نقض حاکمیت و تمامیت سرزمینی سوریه تلقی می‌شود.

کنعانی درخواست کرد که جامعه جهانی این عملیات را محکوم کند. این در حالی است که در تاریخ ۲۶ دی‌ماه، سپاه پاسداران حمله موشکی به شهر ادلب در این کشور را انجام داد. او در بیانیه‌اش به کشته‌ شدن فرماندهان سپاه قدس اشاره کرد و گفت جمهوری اسلامی، حق خود را برای پاسخ متقابل به تروریسم سازمان‌یافته اسرائیل محفوظ می‌داند.

سپاه پاسداران در بیانیه‌ای تأیید کرد که چهار ایرانی در حمله به دمشق جان خود را از دست داده‌اند. نام این افراد به ترتیب حجت‌الله امیدوار، علی آقازاده، حسین محمدی و سعید کریمی بوده است.

پس از مدتی سپاه پاسداران در بیانیه دیگری اعلام کرد که محمدامین اسدی، یکی از مصدومان حاصل از این حمله، نیز جان خود را از دست داده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف در واکنش نسبت به این حادثه اعلام کرد برای این جنایت، اسرائیل مجازات سختی را در انتظار دارد.

واکنش مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی به کشته‌ شدن جمعی از فرماندهان سپاه قدس
واکنش مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی به کشته‌ شدن جمعی از فرماندهان سپاه قدس

رسانه‌های نزدیک به سپاه و برخی شخصیت‌های نظامی حمله به شهر اربیل را به عنوان یک عملیات موفقیت‌آمیز ارزیابی کرده‌اند. ادعای جمهوری اسلامی این بود که این حمله به مقر سازمان اطلاعات اسرائیل انجام شده، اما گزارش‌ها حاکی از این است که در پی این حمله، دو تاجر کرد عراقی و اعضای خانواده یکی از آنها جان خود را از دست داده‌اند.

اسماعیل کوثری، عضو سپاه پاسداران و نماینده مجلس شورای اسلامی شایعات درباره برگزاری جلسه با اعضای ارشد گروه‌های فلسطینی در محل حمله را رد و ادعا کرد که محل حمله به عنوان یکی از مکان‌های تردد پنج نظامی ایرانی شناخته می‌شود. او حمله اسرائیل را به عنوان نماد موفقیت حملات سپاه به اربیل اعلام کرد و گفت این حمله نشان از اثربخشی و تأثیرگذاری نقاطی است که سپاه در اربیل به عنوان هدف قرار داده بود، دارد.

ابراهیم رئیسی، پس از اعلام حمله اسرائیل، اعلام کرد که این حادثه که منجر به کشته‌ شدن فرمانده اطلاعات سپاه قدس در سوریه شد، نشان از عدم موفقیت اسرائیل در مقابله با محور مقاومت بوده است. او ادعا کرد که جمهوری اسلامی این حمله را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

با ادعای سپاه پاسداران، حملات موشکی اخیر به اربیل عراق و قتل تجار کرد به اسرائیل نسبت داده شده است. این اقدامات به عنوان واکنش به ترور رضی موسوی، یکی از فرماندهان سپاه قدس در سوریه، اعلام شده است.

در پی حمله هوایی پاکستان به سیستان و بلوچستان، تحلیلگران سیاسی و نظامی معتقدند که کشته‌ شدن پنج عضو سپاه پاسداران در حمله اخیر به دمشق، نمایانگر آسیب‌پذیری جمهوری اسلامی در داخل و خارج از ایران است.

بنیامین نتانیاهو با اظهارات تهدیدآمیز درباره حمله به ایران گفت تعهدات مقام‌های سپاه پاسداران در خصوص تداوم حملات به مواضع اسرائیل نشان می‌دهد که منطقه با افزایش تنش‌ها و احتمال تصاعد درگیری‌ها در آینده روبرو خواهد بود.

واکنش مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی به کشته‌ شدن جمعی از فرماندهان سپاه قدس
واکنش مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی به کشته‌ شدن جمعی از فرماندهان سپاه قدس

در این میان، مسئله چگونگی شناسایی محل استقرار فرماندهان رده‌بالایی همچون رضی موسوی و صادق امیدزاده در سوریه یکی از مسائل موردتوجه افکار عمومی و کارشناسان سیاسی است. 

علی قلهکی، فعال رسانه‌ای جریان اصول‌گرا، در شبکه اجتماعی اکس، به نحوه شناسایی فرماندهان ارشد سپاه قدس اشاره نمود و از جامعه درخواست کرد تا جریان نفوذ از راههای فاش‌ شدن مکان استقرار این افراد را بشناسد. این فعال اصول‌گرا، با دقت بالا، این تلاش را به عنوان نشانه نفوذ و همکاری اطلاعاتی یک جریان موازی با اسرائیل دانست. او از جامعه پرسش کرد آیا تشکیلاتی موازی که با دقت به مختصات جریان مقاومت و اطلاعات دقیق در حال گرا دادن به صهیونیست‌ها و خیانت است، آشنا هستید؟

اسماعیل کوثری، با اشاره به احتمال نفوذ اسرائیل در بدنه گروه‌های معروف به محور مقاومت ادعا کرده است که این کشور از دیرباز در لبنان، سوریه و کشورهای همسایه عوامل نفوذی داشته و همچنان دارد. او با اشاره به دستگیری برخی عوامل نفوذی اسرائیل در ترکیه، خواستار شناسایی و دستگیری جاسوس‌های اسرائیلی در دمشق شده است.

در زمان کشته شدن رضی موسوی، مسئله نفوذ اطلاعاتی نیز به میان آمد و تحلیلگران با توجه به ناشناس بودن این فرد در رسانه‌ها، این نکته را برجسته کردند که چگونه اسرائیل توانسته است محل تردد و استقرار چنین فرد رده‌بالایی در حوزه امنیتی و حفاظتی سپاه را شناسایی نموده و با سهولت به عنوان هدف قرار دهد.

بعد از گذشت نزدیک به ۲۴ ساعت از کشته‌شدن فرماندهان سپاه در سوریه، رسانه‌ها اظهاراتی درباره تحرکات نظامی و موشکی در ایران دارند. اما هنوز مشخص نیست که با توجه به آماده‌شدن آمریکا و متحدانش برای حمله گسترده به حوثی‌ها در یمن و در پی درگیری های پیش‌آمده با عراق و پاکستان، جمهوری اسلامی آیا به مواضع خارج از مرزهای ایران برای انتقام جویی حمله خواهد کرد یا درگیری ها با اسرائیل به تقابل مستقیم بین دو کشور منجر خواهد شد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا