ایرانجدیدترین اخبار

مجمع فعالان حقوق بشر در ایران گزارش سال ۲۰۲۰ خود را منتشر کرد

نگاهی به گزارش سال ۲۰۲۰ مجمع فعالان حقوق بشر در ایران

مجمع فعالان حقوق بشر در ایران گزارش سال ۲۰۲۰ خود را منتشر کرد

فعالان حقوق بشر در ایران در گزارش سال ۲۰۲۰ خود ابعاد مختلف وضعیت حقوق بشر در ایران بررسی کرده اند. نگاهی به گزارش سال ۲۰۲۰ مجمع فعالان حقوق بشر در ایران

گزارش سال ۲۰۲۰ مجمع فعالان حقوق بشر در ایران
گزارش سال ۲۰۲۰ مجمع فعالان حقوق بشر در ایران

به گزارش تهرانتو نیوز ؛ به نقل از فعالان

این گزارش در ۴۴ صفحه به موضوعات حقوق قومی – ملی، رواداری و آزادی های مذهبی، اندیشه و بیان، اصناف ، حقوق آمادمیک، حق حیات (اعدام)، حقوق فرهنگی، حقوق کارگری، حقوق کودکان، زنان، زندانیان، خشونت نظامی، محکومیت ها و بازداشت ها در ایران پرداخته است.

در مقدمه این گزارش با بیان اینکه این گزارش طی یک دوره یکساله ( اول ژانویه ۲۰۲۰ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰) و به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه شده آمده است: گزارش سالانه میلادی از نقض حقوق بشر در ایران (۲۰۲۰ – ۲۰۱۹) حاصل جمع، تجزیه، تحلیل و مستندسازی ۴۴۷۲ گزارش از وضعیت حقوق بشر منتشر شده است که توسط منابع خبری در محدوده یک سال میلادی گذشته بر اساس گزارشات هرانا ( ۴۲ درصد)، منابع رسمی یا نزذیک به حکومت ایران (۴۵درصد) و سایر منابع خبری یا حقوق بشری (۱۳ درصد) تهیه شده است.

تعداد گزارشات حقوق بشری مورد بررسی در ایران، گزارش بر اساس استانهای مختلف ایران عبارتند از : استانهای تهران و خوزستان ، هر کدام بیش از ۵۰۰ گزارش، استانهای خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، اصفهان، البرز، گیلان، کرمانشاه، کردستان، آذربایجانهای شرقی و غربی هر کدام بیش از ۱۰۰ کزارش، استانهای اردبیل، قزوین، مرکزی، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، هرمزگان، کرمان و یزد هر کدام بیش از ۵۰ گزارش و استانهای خراسان شمالی و جنوبی ، گلستان، قم، سمنان، زنجان، همدان، ایلام، چهار محال و بختیاری و بوشهر هر کدام کمتر از ۵۰ گزارش.

بر همین اساس ۸۴ درصد از کل گزارشات حقوق بشری در ایران در تهران و ۱۴ درصد آن در سایر استان های ایران متمرکز بوده است. موضوعات این گزارش نیز بر اساس حجم مطالب عبارتند از : ۳۰ درصد کارگری، ۲۰ درصد اندیشه بیان، ۱۲ درصد زندانیان، ۹ درصد سایر موارد، ۸ درصد اصناف، اقلیتهای قومی و اعدام هر کدام ۵ درصد ، کودکان ۴ درصد، زنان ۲ درصد، محیط زیست و دانشجویان هر کدام ۱ درصد و فرهنگی ۰.۴۷ درصد.

 

حقوق قومی – ملی

 

به گزارش این نهاد حقوق بشری، سال گذشته میلادی در رسته حقوق قومی-ملی، دستکم ۸۸ نفر به نهادهای امنیتی- قضایی احضار، ۲۸۶ نفر بازداشت، و ۳۹ نفر نیز به ۱۷۲۱ ماه احکام زندان تعلیقی و تعزیری محکوم شده‌اند.

 

رواداری و آزادی‌های مذهبی

 

در بخش ادیان موضوعات مورد بحث در این گزارش بر اساس حجم مطالب عبارتند از : بهائیان ۴۵ درصد، مسلمانان سنی ۲۶ درصد، مسیحیان ۱۵ درصد، سایر مذاهب ۹ درصد، دراویش ۴ درصد و  اهل حق و کلیمیان هر کدام ۱ درصد.

بنابر این گزارش طی یکسال گذشته بازداشت شهروندان اقلیت مذهبی در مقایسه با سال قبل از آن ۴۲ درصد کاهش داشت اما صدور احکام حبس ۲۸.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۰ میلادی در این رسته نیز «۷۷ مورد بازداشت، ۴۹ مورد ممانعت از فعالیت اقتصادی، ۱۲۶ مورد احضار به نهادهای امنیتی- قضایی، و ۲۲ مورد محرومیت از تحصیل، ۶۹ مورد تفتیش منزل، محکومیت ۹۸ تن از اعضای اقلیت‌های مذهبی به ۴۳۵۱ ماه زندان، و تخریب کلیسای ادوِنتیست‌ها در تهران» به ثبت رسیده است.

بنا بر این گزارش صدور احکام زندان در این بخش ۲۸.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

 

حق حیات (اعدام)

 

بخش حق حیات این گزارش ضمن بررسی ۲۴۱ گزارش مختلف از جمله صدور ۹۵ مورد حکم و اجرای ۲۳۶ مورد اعدام که یک مورد آن در ملا عام انجام شده آورده است: در بین اعدام شدگان سال ۲۰۲۰ در ایران، ۲۰۵ نفر مرد، ۸ نفر زن، ۲ نفر زیر ۱۸سال (کودک مجرم) بوده اند.

از نظر نوع جرم نیز ۸۰ درصد اعدام شدگان بدلیل ارتکاب قتل، ۹ درصد به دلیل جرایم مربوط به مواد مخدر، ۵ درصد جرایم جنسی، ۴ درصد محاربه ، ۱ درصد سرقت مسلحانه و ۱ درصد نیز به دلیل شرب خمر بوده است. 

 

حقوق کارگری

 

این نهاد حقوق بشری همچنین اعلام کرده است که در بخش حقوق کارگری نیز جمعاً ۳۰ تن بازداشت، ۴۵ فعال کارگری، و یا کارگر به ۱۸۳ ماه حبس تعزیری، و ۴۲ نفر به بیش از سه هزار ضربه شلاق محکوم و ۴۲ نفر به مراجع قضایی و امنیتی احضار شدند.
این نهاد همچنین آمار‌های مربوط به اخــراج یا تعدیل، بیکاری، نبـــود بیمه کار، کشته و یا صدمات جسمی در ســـوانح کاری، و تجمعات کارگران را نیز در این گزارش منتشر کرده است. 

 

حقوق کودکان

 

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران همچنین در گزارش سالانه خود به آمار «کودک آزاری، تجاوز و آزار جنسی، قتل، خودسوزی، خودکشی، محرومیت تحصیلی کودکان» نیز پرداخته و اعلام کرده است با وجود نبود آمار دقیق از بازداشت کودکان در ایران، دستکم در سال گذشته میلادی سه نوجوان مجموعا به ۲۶۴ ماه حبس تعزیری محکوم و دستکم ۱۹ کودک و یک فعال حقوق کودک بازداشت شده‌اند.

 

زنان

 

در رسته حقوق زنان نیز این نهاد حقوق بشری می‌گوید دست کم ۵۷۲ مورد خشونت جسمی و جنسی، سیزده مورد قتل ناموسی، شش مورد خودسوزی، چهار مورد اسیدپاشی، یک مورد احضار و ۵ مورد بازداشت فعالان و محکومیت دو فعال به ۱۸۰ ماه زندانی نیز گزارش شده است. 

در این گزارش همچنین به آمارهایی در رسته حقوق زندانیان، خشونت نظامی، حق آزادی اندیشه و بیان، حقوق فرهنگی، ‌حقوق آکادمیک، حقوق مشاغل، اتحادیه ها و اصناف نیز اشاره شده است.

 

برای خواندن متن کامل گزارش سالانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در رابطه با وضعیت حقوق بشر ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی اینجا کلیک کنید

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا