ایرانجدیدترین اخبار

جمهوری اسلامی در تلاش برای کشاندن مردم به پای صندوق های رأی در انتخابات ۱۴۰۰

شورای نگهبان بدون تصویب مجلس شرایط نامزدی ریاست جمهوری را تغییر داد 

جمهوری اسلامی در تلاش برای کشاندن مردم به پای صندوق های رأی در انتخابات ۱۴۰۰

شورای نگهبان جمهوری اسلامی در تلاش برای حفظ حکومت، بدون تصویب مجلس نمایندگان شرایط نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را تغییر داد و به وزارت کشور بعنوان مجری انتخابات، ابلاغ نمود تا به این وسیله مردم را به پای صندوق های رأی بکشاند. جمهوری اسلامی در تلاش برای کشاندن مردم به پای صندوق های رأی در انتخابات ۱۴۰۰

جمهوری اسلامی در تلاش برای کشاندن مردم به پای صندوق های رأی در انتخابات ۱۴۰۰
جمهوری اسلامی در تلاش برای کشاندن مردم به پای صندوق های رأی در انتخابات ۱۴۰۰

پر واضح است که این بازی حکومت ایران با مردم برای حفظ و بقاء خود می باشد و این بار شورای نگهبان که عمده وظایف اش «نظارت بر قانونگذاری»، «تفسیر قانون اساسی» و «نظارت بر انتخابات» است قصد دارد با تحریک عوام برای کاندیداتوری انتخابات ۱۴۰۰ ، مردم را به پای صندوق های رأی بکشاند.

بر اساس ابلاغیه شورای نگهبان به وزارت کشور تصمیم گرفته شده است که مصوبه ۱۳۹۶ این شورا در مورد شفافیت «تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای شناسایی افراد سیاسی و مذهبی و مدیریت و تدبیر نامزدهای ریاست جمهوری» اصلاح شود.

طبق این ابلاغیه، داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ایران از این پس باید شرایط زیر را داشته باشند:

– حداقل ۴۰ و حداکثر ۷۵ سال سن

– دارای مدرک کارشناسی ارشد یا معادل آن

-دستکم ۴ سال سابقه مدیریتی در نظام جمهوری اسلامی

– ارائه گواهی عدم‌ سوءپیشینه هنگام ثبت نام

شورای نگهبان پیش از این برخی مصوبه‌های مجلس برای اصلاح قانون شرایط نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را دوره های مختلف رد کرده و اکنون خود آن را در قالب مصوبه به وزارت کشور ابلاغ کرده است.

این تصمیم با مخالفت جهبه اصلاحات در ایران مواجه شد.

آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات در ایران با اعتراض به این ابلاغیه در توییترش نوشت: 

“طبق وظایف و اختیاراتی که قانون برای #شورای_نگهبان تعیین کرده، این شورا نمی تواند خود در مغایرت با قانون عملی انجام دهد. تصویب و ابلاغ شرایط کاندیداهای ریاست جمهوری توسط این شورا به دولت خلاف قانون است. شورای نگهبان قانون گذار نیست. دولت روحانی نباید زیر بار این مصوبه غیرقانونی برود. این تصمیم با مخالفت جهبه اصلاحات در ایران مواجه شد.

خانم منصوری در توییتی دیگر نوشت : “با عملکرد مجلس یازدهم در #حذف گسترده نامزدهای غیر خودی، عملا رقابتی در این سطح هم شکل نخواهد گرفت. جمهوری اسلامی در تلاش برای کشاندن مردم به پای صندوق های رأی

 بر اساس این تصمیم وزرا، استانداران، شهرداران شهرهای بالای دو میلیون نفر جمعیت، فرماندهان عالی نیروهای مسلح با درجه سرلشگری و بالاتر هم می‌توانند برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ایران ثبت‌نام کنند.

شورای نگهبان در سال ۱۳۹۶ مصوبه‌ای مشابهی با عنوان “تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری” داشته است.

آذر منصوری    آذر منصوری  آذر منصوری

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا