جدیدترین اخبارجهان

جمهوری اسلامی در جنگ های متعارف ناتوان است و اسرائیل این را ثابت کرده است

آیت الله ها این پیام را دریافت کرده اند وقتی صحبت از جنگ متعارف به میان می‌آید، جمهوری اسلامی نه با اسرائیل و نه قطعاً با ایالات متحده همتا نیست

جمهوری اسلامی در جنگ های متعارف ناتوان است اسرائیل این را ثابت کرده است

حمله تلافی جویانه اخیر اسرائیل در داخل ایران در پاسخ به حمله موشکی و پهپادی بی‌سابقه تهران به اسرائیل در آخر هفته قبل، کار درخشانی بود از آنچه دست اندرکاران امور اطلاعاتی سیگنال‌های راهبردی می‌نامند.

جمهوری اسلامی در جنگ های متعارف ناتوان است اسرائیل این را ثابت کرده است
جمهوری اسلامی در جنگ های متعارف ناتوان است اسرائیل این را ثابت کرده است

پیامی که دولت یهود در ۱۹ آوریل به آیت‌الله‌ها رساند، چنان جسورانه، مستقیم و صریح بود که احتمالاً رژیم را مجبور می‌کند تاکتیک‌های جسورانه جدید خود در جنگ جنبشی مستقیم را کنار بگذارد. اورشلیم خطوط قرمز خود را با تهران اعمال کرده است و یک ضدحمله جنبشی موفق جمهوری اسلامی در داخل اسرائیل را بعید می‌داند. در اینجا دلیل آن است.

دولت بنیامین نتانیاهو به رژیم ایران نشان داده است که مهارت آن در لفاظی‌های بمب‌افکنانه و توانایی برانگیختن شور ضد اسرائیلی در میان گروه‌های مختلف در سراسر جهان، ناتوانی ارتش این کشور در جنگ‌های متعارف را جبران نمی‌کند.

درام های زیادی در گوشه و کنار جهان در حال رخ دادن بود، با تئاترهای معمولی که از تهران بیرون می آمد. ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس رژیم، یک روز قبل از اقدام تلافی جویانه اسرائیل هشدار داد که جمهوری اسلامی از سلاح هایی که ما هرگز استفاده نکرده ایم برای حمله به اسرائیل استفاده خواهد کرد. ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور تهدید کرد که اگر اسرائیل حتی کوچکترین اقدامی را انجام دهد، پاسخی دردناک و شدید خواهد داد.

رئیسی با تشدید این هشدارها، در سخنرانی در رژه سالانه ارتش جمهوری اسلامی، تهدید کرد که اگر اسرائیل حتی یک کوچکترین حمله را انجام دهد، اقدامی تلافی جویانه گسترده و خشن خواهد کرد. علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه  نیز قول داده بود که در صورت حمله اسرائیل، سرعت واکنش جمهوری اسلامی کمتر از چند ثانیه خواهد بود.

مظنونان معمول ضد اسرائیلی لفاظی های ترس زا را در تلاش برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل صرفاً برای خوردن حمله تحریک آمیز جمهوری اسلامی به منظور جلوگیری از گسترش بیشتر درگیری می کردند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت در واکنش به حملات جمهوری اسلامی گفت خاورمیانه در آستانه انفجار است. وی خواستار حداکثر خویشتن داری شد و گفت مردم منطقه با خطر واقعی یک درگیری تمام عیار ویرانگر مواجه هستند.

جمهوری اسلامی در جنگ های متعارف ناتوان است اسرائیل این را ثابت کرده است
جمهوری اسلامی در جنگ های متعارف ناتوان است اسرائیل این را ثابت کرده است

ولادیمیر پوتین از روسیه نسبت به دور جدید رویارویی مملو از عواقب فاجعه بار برای کل منطقه هشدار داد. رسانه‌های سراسر جهان عناوینی را منتشر کردند که ترس از آغاز جنگ علنی بین اسرائیل و جمهوری اسلامی، خطرات گسترش درگیری به یک جنگ منطقه‌ای را برانگیخته است که می‌تواند ایالات متحده را به داخل بکشاند.

پس از تماس تلفنی رئیسی با پوتین در ۱۷ آوریل، ترس از جهانگیران به طبقه بین المللی متخصص سرایت کرد. به گزارش رسانه‌های آمریکایی، مقامات اطلاعاتی آمریکا، اروپا و خاورمیانه و کارشناسان تسلیحاتی به‌طور خصوصی نگرانی‌های خود را در مورد تعهد روسیه برای تامین جت‌های جنگنده پیشرفته و فناوری پدافند هوایی که قادر به انهدام جت‌های جنگنده رادارگریز آمریکا و اسرائیل هستند، ابراز کردند. . حتی رئیس‌جمهور بایدن از نخست‌وزیر نتانیاهو خواسته بود که پس از اینکه اسرائیل و متحدانش اکثر موشک‌های پرتاب شده در جریان حمله جمهوری اسلامی را رهگیری کردند، برنده شده است.

و سپس حمله متقابل اسرائیل آغاز شد. جنبشی. دقیق و در عین حال کالیبره شده با استفاده از نیروی اندازه گیری شده. فناوری مخفی کاری احتمالاً در چیزی که به نظر می رسد یک اقدام مخفیانه است، استفاده شده است، ترکیبی از جنگ متعارف و عملیات ویژه. آیت‌الله‌ها نمی‌دانستند چه چیزی به آن‌ها زده است.

حمله اسرائیل باتری های موشکی پدافند هوایی جمهوری اسلامی را در اصفهان از بین برد و آنها را از کار انداخت. انتخاب هدف واقع در نزدیکی تاسیسات غنی‌سازی نطنز که برای برنامه هسته‌ای تهران حیاتی است عمدی بوده است.

اسرائیلی ها به دنبال سیستم هایی بودند که برای جلوگیری از چنین حملاتی طراحی شده بودند. در اصطلاح استراتژی نظامی غربی، این تیراندازی از کمان بود. و پیام به رژیم ایران واضح بود آن را بنداز، یا ما تاج ماشین جنگی شما را نابود خواهیم کرد توانایی تقریباً عملیاتی هسته ای. جمهوری اسلامی کارت هسته‌ای خود را به عنوان یک سلاح روانی برای ارعاب منطقه و غرب و مهم‌تر از همه، دستکاری واشنگتن برای دادن میلیاردها دلار به رژیم و امتیازات دیگر بازی کرده است.

جمهوری اسلامی در جنگ های متعارف ناتوان است اسرائیل این را ثابت کرده است
جمهوری اسلامی در جنگ های متعارف ناتوان است اسرائیل این را ثابت کرده است

حمله محدود، هر چند از نظر استراتژیک فرماندهی اسرائیل را با حملات هوایی جمهوری اسلامی به اسرائیل در ۱۳ آوریل مقایسه کنید. از حدود ۳۲۰ پهپاد، موشک کروز و موشک بالستیک، تنها ۱ درصد آن را از طریق ترکیب پدافند هوایی اسرائیل، آمریکا، اردن و عربستان انجام دادند. دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، آن را یک موفقیت استراتژیک بسیار مهم خواند و ۹۹ درصد برای جمهوری اسلامی بی‌اثر بود. این نمایش واضحی از ناتوانی نیروی رزمی رژیم ایران بود.

جای تعجب نیست که تهران حمله متقابل اسرائیل را کم اهمیت جلوه داد و تقریباً بلافاصله اعلام کرد که برنامه ای برای پاسخگویی ندارد. اندکی پس از حمله محدود اما بسیار مؤثر اسرائیل، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، در سخنرانی خود در نیویورک، جایی که در جلسه شورای امنیت سازمان ملل شرکت می کرد، اظهار داشت که جمهوری اسلامی درگیری را گسترش نخواهد کرد. او سلاح های اسرائیل را به عنوان اسباب بازی هایی که بچه های ما با آن بازی می کنند تحقیر کرد بدون اینکه اذعان کند که حملات از سوی اسرائیل انجام شده است.

جامعه اطلاعاتی آمریکاجمهوری اسلامی را یکی از چهار تهدید اصلی برای ایالات متحده می‌داند. سه کشور دیگر چین، روسیه و کره شمالی هستند. ارزیابی تهدید سالانه ۲۰۲۴ که توسط دفتر مدیر اطلاعات ملی منتشر شد، رویکرد ترکیبی رژیم ایران در جنگ با استفاده از قابلیت‌های متعارف و غیر متعارف را به عنوان تهدیدی برای منافع ایالات متحده در منطقه برای آینده قابل پیش‌بینی توصیف کرد. این گزارش همچنین با اشاره به اینکه برنامه موشکی بالستیک جمهوری اسلامی دارای بیشترین موجودی در منطقه است، تاکید کرد که تهران بر بهبود دقت، کشندگی و قابلیت اطمینان موشک‌های خود تاکید دارد.

در حالی که تهدید ناشی از جمهوری اسلامی را نمی توان دست کم گرفت، اما بیشتر ماهیتی نامتقارن دارد تا متعارف. به عنوان مثال، تهران بیش از یک دهه است که شبکه های مخفی را در داخل ایالات متحده ایجاد کرده است که هدف آن آدم ربایی، ترور و آسیب رساندن به مقامات عالی رتبه دولتی و کارکنان انتظامی و امنیتی است. رژیم ایران اکنون در حال تحریک جنبش ضد اسرائیلی است که در دانشگاه های سراسر آمریکا موج می زند.

اما وقتی صحبت از جنگ متعارف به میان می‌آید، اسرائیل به وضوح به جهان نشان داده است که ارتش جمهوری اسلامی همتای آن نیست و قطعاً با ارتش ایالات متحده همخوانی ندارد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا