ایرانجدیدترین اخبار

وزیر امور خارجه ایران : آمریکا موظف است به برجام برگردد

ظریف : آمریکا بدلیل خروج یک جانبه از برجام مقصر است

وزیر امور خارجه ایران : آمریکا موظف است به برجام برگردد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت وظیفه برداشتن قدم اول برای بازگشت به برجام، بر عهده آمریکا و تنها از طریق رفع تحریم‌ها است. وزیر امور خارجه ایران : آمریکا موظف است به برجام برگردد

وزیر امور خارجه ایران : آمریکا موظف است به برجام برگردد
وزیر امور خارجه ایران : آمریکا موظف است به برجام برگردد

به گزارش تهرانتو نیوز ؛ به نقل از رسانه های ایران

محمدجواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران گفت، آمریکا بدلیل خروج یک جانبه از برجام مقصر است حال آنکه درباره توافق هسته ای ۲۰۱۵، یک بار برای همیشه مذاکره کرده ایم. دولت جو بایدن باید بسرعت برای احیای برجام اقدام کند وگرنه با رسیدن دوران انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، تحول خاصی تا اواخر سال آینده رخ نخواهد داد.

او گفت، آمریکا به محض آنکه به اجرای تعهداتش در برجام بازگردد، ما می‌توانیم گفتگوهای بیشتری با گروه ۱+۵ داشته باشیم و تا آن زمان، دلیلی برای هرگونه مذاکره وجود ندارد.

محمدجواد ظریف با بیان اینکه از نظر ما و شرکای غربی برجام نقص‌هایی در این توافق وجود دارد نیز گفت، دولت فعلی ایالات متحده یا دولت بعدی این کشور نمی‌توانند به توافقی بهتر از برجام با ایران دست یابند؛ خواه با این دولت و خواه با هر دولت آتی ایران.

وزیر خارجه ایران نقش اتحادیه اروپا را در بازگشت آمریکا به برجام بسیار مهم خواند و گفت امیدوار است که سه کشور اروپایی طرف برجام و اتحادیه اروپا درک کنند که در اینجا مقصر ایالات متحده است و نه ایران.

به گفته ظریف، اروپایی‌ها به مصالحه کردن عادت دارند حال آنکه درباره ایران و آمریکا این موضوع صدق نمی‌کند چرا که آمریکایی‌ها عادت به تحمیل (مواضع شان) دارند و ایرانی‌ها عادت به مقاومت در برابر آنها.

وزیر خارجه ایران در ادامه گفت، برای همین است که اکنون نوبت به تصمیم گیری درباره این موضوع رسیده که آیا هر دوی ما مصالحه کرده و به برجام باز می‌گردیم یا اینکه به راه خود می‌رویم.

ظریف با اشاره به نزدیک شدن فصل انتخابات ریاست ‌جمهوری ایران، یادآوری کرد که دولت بایدن زمان چندان زیادی برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام ندارد.

او در رابطه با احتمال مذاکره ایران با کشورهای دیگر در خصوص موضوعات موشکی و منطقه‌ای گفت، مذاکره درباره برجام به طور کامل انجام شده است. مسئله بعدی موضوع منطقه‌ای است که ما آمادگی داریم درباره مسائل منطقه‌ای وارد گفتگو شویم.

انتخابات ریاست ‌جمهوری گروه ۱+۵ انتخابات ریاست ‌جمهوری گروه ۱+۵    انتخابات ریاست ‌جمهوری  گروه ۱+۵

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا