جدیدترین اخبارجهان

ایرانیان از وزیر امور خارجه آمریکا خواستار مقابله با عملیات تروریستی ایران در اروپا شدند

ایرانیان از وزیر امور خارجه آمریکا خواستار مقابله با عملیات تروریستی ایران در اروپا شدند

ایرانیان از وزیر امور خارجه آمریکا خواستار مقابله با عملیات تروریستی ایران در اروپا شدند

ایرانیان مقیم اروپا با انتشار بیانیه‌ای از آنتونی بلینکن ، وزیر امور خارجه ایالات متحده خواستار محکومیت عملیات تروریستی ایران در کشورهای اروپایی شدند. ایرانیان از وزیر امور خارجه آمریکا خواستار مقابله با عملیات تروریستی ایران در اروپا شدند

ایرانیان از وزیر امور خارجه آمریکا خواستار مقابله با عملیات تروریستی ایران در اروپا شدند
ایرانیان از وزیر امور خارجه آمریکا خواستار مقابله با عملیات تروریستی ایران در اروپا شدند

به گزارش تهرانتو نیوز ؛ به نقل از رادیو پیام اسرائیل ؛

تشکل غیر دولتی ایرانیان مقیم اروپا در این بیانیه نسبت به رفتار کشورهای اروپایی و آمریکا در عدم اتخاذ سیاستی قاطع نسبت به توطئه ایران برای بمب‌گذاری در نشست *سازمان مجاهدین خلق در پاریس ابراز نگرانی کرده و دلیل مسامحه آنها را ناشی از “ملاحظات مربوط به احیای برجام” دانستند.

این بیانیه در اعتراض به عدم موضع گیری قاطع در محکومیت رژیم ایران توسط اتحادیه اروپا، علیرغم مرور یک ماه پس از صدور حکم دادگاه کیفری آنتورپ، هشدار داده که “این توطئه می‌توانست یکی از خونین‌ترین وقایع تروریستی در تاریخ اروپا باشد.

جوامع ایرانیان مقیم اروپا، خاطر نشان کردند، سکوت در قبال تروریسم حکومت ایران که علاوه بر ایرانیان مخالف، امنیت شهروندان اروپایی را هم به خطر انداخته، سکوت در قبال سیاست‌های مخرب رژیم در منطقه و بالاخره سکوت و بی‌توجهی به سرکوب بیرحمانه ‌مردم ایران، رژیم ایران را در سیاست‌های سرکوبگرانه و یاغیگرانه‌اش تشجیع کرده است.

این تشکل غیر دولتی ایرانیان مقیم اروپا، دادن امتیاز به رژیم ‌ایران را “ساده‌لوحی” دانسته و اعلام کرده است که این امتیاز موجب سرکوب بیشتر مردم ایران و “گسترش تروریسم در اروپا با استفاده از امکانات دیپلماتیک” می‌شود.

در پایان این بیانیه با تاکید بر لزوم کاهش مناسبات کشورهای اتحادیه اروپا با رژیم ایران و بسته شدن سفارتخانه‌هایی که مرکز جاسوسی و ترور هستند از اتحادیه اروپا و کشورهای غربی می‌خواهد رژیم ایران را در قبال اعمال خود در زمینه تروریسم حکومتی، نقض گسترده حقوق بشر، برنامه موشک های بالستیک، و همینطور تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای به پاسخگویی وادارد.

گفتنی است دادگاه کیفری بلژیک، حدود سه ماه پیش ، اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت حکومت ایران در وین را به دلیل توطئه برای بمب‌گذاری در نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس مجرم شناخته و او را به ۲۰ سال زندان محکوم کرد.

در این رابطه سه همدست اسدالله اسدی که تابعیت دوگانه ایرانی-بلژیکی دارند، به احکام زندان ۱۵ تا ۱۸ سال و سلب تابعیت بلژیکی محکوم شدند.

* سازمان مجاهدین خلق ایران سازمان سیاسی اسلام‌گرا و چپ‌گرا با ساختار شبه‌نظامی است. رهبری این سازمان با مسعود و مریم رجوی است. از سال ۱۳۸۲ زنده بودن مسعود رجوی در پرده ابهام قرار دارد و در غیاب وی همسرش مریم رجوی عملاً رهبری این سازمان را بعهده دارد. از ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ دبیرکل این سازمان زهرا مریخی است.

این سازمان در ۱۵ شهریور سال ۱۳۴۴ به رهبری محمد حنیف‌نژاد، سعید محسن و عبدالرضا نیک‌بین پایه‌گذاری شد؛ اما بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷، عبدالرضا نیک‌بین از فهرست رسمیِ بنیان‌گذاران، حذف شد و علی‌اصغر بدیع‌زادگان-که از سال ۱۳۴۵ به سازمان پیوسته بود-جایگزین او شد
سازمان مجاهدین پس از شکل‌گیری، به اقدام مسلحانه بر ضد دودمان پهلوی پرداخت. در سال ۱۳۵۱ سازمان امنیت و اطلاعات کشور (ساواک)، موفق به دستگیری رهبران اولیه این سازمان شده و به حکم دادگاه نظامی وقت، به جُرم «اقدام علیه امنیت کشور، اعمال تروریستی (ترور اتباع ایرانی و آمریکایی)»، به اعدام، محکوم و برخی نیز زندانی شدند. در سال ۱۳۵۴ خورشیدی، برخی به رهبریِ تقی شهرام و بهرام آرام، اقدام به ترور و حذف اعضای مذهبی، از جمله، مجید شریف واقفی در بیرون زندان کردند و با به‌دست گرفتن بخشی از سازمان، بیانیهٔ اعلام تغییر ایدئولوژی از اسلام به مارکسیسم را منتشر کرند. پس از آن، اعضای سازمان به دو دسته: مارکسیست به رهبری تقی شهرام و بهرام آرام و نیز مسلمان به رهبری مسعود رجوی و موسی خیابانی، تقسیم شدند.

پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران، بخش مذهبی سازمان مجاهدین خلق به رهبری موسی خیابانی و مسعود رجوی، فعالیت خود را تحت عنوان جنبش ملی مجاهدین، اعلام کردند؛ ولی درباره اختلاف نظر با روحانیان وقت، از جمله روح‌الله خمینی، به مخالفت بر ضد نظام جمهوری اسلامی روی آورد. پس از تظاهرات ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ و برکناری ابوالحسن بنی‌صدر، این سازمان، هدف خود را سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد. اعضای سازمان مجاهدین، دو سال بعد از جنگ ایران و عراق، در سال ۶۱ به عراق رفتند و با همکاری ارتش عراق، اقدام به تشکیل بازویی نظامی به نام «ارتش آزادی‌بخش ملی ایران» کرد و در کنار ارتش عراق در جنگ بر ضد ایران، مشارکت کرد. این نیروی نظامی در طول جنگ ایران و عراق، از سوی خاک عراق، بیش از یک‌صد عملیات نظامی بر ضد مواضع نیروهای ایرانی شکل داد. مهم‌ترین عملیات نظامی سازمان در سال ۱۳۶۷ تحت عنوان فروغ جاویدان انجام شد و جمهوری اسلامی در واکنش به آن اعدام زندانیان سیاسی (تابستان ۱۳۶۷) همه اعضای زندانی سازمان را که حاضر به برائت از سازمان و ابراز ندامت از اعمال خود نشده بودند را در زندان‌های ایران اعدام کرد. اگرچه آمار دقیقی از تعداد اعدام شدگان منتشر نشده ولی گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد تعداد آنها را ۱۸۷۹ نفر و دیگر منابع ۳۰۰۰ تا ۴۴۸۲ نفر تخمین زده‌اند.

این سازمان به وسیله حکومت پهلوی سابق و جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده‌است. برخی دولت‌های غربی نیز برای حدود یک دهه این سازمان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده بودند اما بعداً این سازمان را از این فهرست خارج کردند.

مسعود و مریم رجوی  مسعود و مریم رجوی    مسعود و مریم رجوی    آنتونی بلینکن  مسعود و مریم رجوی   آنتونی بلینکن    آنتونی بلینکن    آنتونی بلینکن

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا