ایرانجدیدترین اخبار

باغ وحش ارم کشتارگاه حیوانات کمیاب

آخرین شیر ایرانی در باغ وحش ارم بیمار شد

باغ وحش ارم کشتارگاه حیوانات کمیاب /  آخرین شیر ایرانی در باغ وحش ارم بیمار شد

تنها بازمانده شیر ایرانی پس از ۸۰ سال رسیدگی و زندگی در اروپا رایگان در اختیار ایران قرار گرفت اما این روزها این شیر نایاب در باغ وحش ارم بیمار شده و حال خوبی ندارد.

 

باغ وحش ارم کشتارگاه حیوانات کمیاب /  آخرین شیر ایرانی در باغ وحش ارم بیمار شد
کشتارگاه حیوانات کمیاب /  آخرین شیرایرانی در باغ وحش ارم بیمار شد

به گزارش تهرانتو نیوز ؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان

هیرمان (معروف به کامران در باغ وحش بریستول بریتانیا) ، اردیبهشت سال گذشته در چارچوب برنامه تکثیر و نگهداری گونه های در معرض خطر و رو به انقراض پس از ۸۰ سال در اختیار ایران قرار گرفت و پس از آن نیز یک شیر ماده دیگری بنام ایلدا  از باغ وحش دوبلین ایرلند وارد کشور شد.

شیر ایرانی یا آسیایی در گذشته فراوان بوده اما به علت شکار بی رویه به مرور زمان جمعیت آن رو به انقراض رفت و آخرین بار در سال ۱۳۲۰ یک شیر ماده در حوالی دزفول دیده شد.

 

اما چه شد که این گونه با ارزش و در معرض خطر در شرایط فعلی قرار گرفت؟

 

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران درباره حال نامساعد شیر ایرانی اظهار کرد از روز سه‌شنبه ۷ بهمن هیرمان بد حال شده و علائم بیماری مانند بی حالی و آبریزش بینی داشت.

حیات وحش سازمان محیط زیست نیز از انتقال این شیر به بیمارستان دامپزشکی خبر داد و تاکید کرده بود حالش خوب نیست.

بدنبال رسیدگی به وضعیت هیرمان حیات وحش گفت اکنون حال هیرمان مساعد است و بنا به اعلام بیمارستان دامپزشکی این شیر دچار مشکل تنفسی بوده است.

این درحالی است که یکی از پزشکان معالج این شیر ایرانی گفته بود که وضعیت هیرمان خیلی بد بوده و زمانی که این حیوان را به بیمارستان رسانده اند که رو به مرگ بود و اگر به آن رسیدگی نمی شد تلف می‌شد.

باغ وحش ارم کشتارگاه حیوانات کمیاب /  آخرین شیر ایرانی در باغ وحش ارم بیمار شد
کشتارگاه حیوانات کمیاب

باغ_وحش ارم نیاز به رسیدگی دارد

 

یکی از کارکنان سابق باغ وحش ارم با بیان اینکه باغ_وحش ارم مشکلات زیادی دارد و باید به آن رسیدگی شود گفت که هیرمان سه ماه میشود که مریض است و اگر زودتر به آن رسیدگی میشد کار به اینجا نمیرسید.

او گفت رسیدگی به این شیر و دادن داروهای آن به وقت خیلی مهم است چون در غیر این صورت دوباره حالش بد می شود.

علاوه بر شیر ایرانی، سازمان محیط زیست ایران در ازای دو پلنگ ماده، دو قلاده ببر سیبری را برای احیای ببر مازندران به ایران آورد، اما از آنجایی که زیستگاه میانکاله پیش از ورود ببر مهیا نبود به همین دلیل این ببرها در باغ وحش ارم ماندند و یکی از آنها پیش از زمستان ۸۹ در اثر بیماری مرد.

شیر ایرانی یا شیر آسیایی گونه‌ای از شیرهایی است که از ایتالیا و یونان در ساحل دریای مدیترانه تا شمال شرقی هندوستان شامل ایران و آسیای میانه پراگندگی داشته اما در حال حاضر تنها در جنگل گیر واقع در گجرات هند یافت می‌شود.

طبق آخرین سرشماری که در سال ۲۰۱۷ انجام شد تعداد ۶۵۰ قلاده مشاهده شده اند که ۲۳۹ قلاده نسبت به هفت سال قبل از آن رشد داشته اند و این، نوید رشد پیوسته‌ی جمعیت شیرها را می‌دهد.

 

باغ وحش ارم کشتارگاه حیوانات کمیاب /  آخرین شیر ایرانی در باغ وحش ارم بیمار شد
کشتارگاه حیوانات کمیاب 

وضعیت حیوانات در ایران    باغ وحش بریستول بریتانیا         وضعیت حیوانات در ایران    باغ وحش بریستول بریتانیا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا