مسکن و اقتصاد

مقایسه رشد قیمت خانه و رشد قیمت کاندو در تورنتو در سال گذشته

مقایسه رشد قیمت خانه و رشد قیمت کاندو در تورنتو در سال گذشته

فلورا فلورا فاطمی
عضو مشاوران رسمی املاک انتاریو

Sales Rep., Eng. MSc.

دوستان گرامی، همانطور که می دانید عوامل مختلف ازجمله قوانین جدید سختگیرانه وام مسکن وهمچنین افزایش های مکرر نرخ بهره پایه توسط بانک مرکزی، بر قدرت خرید و نیز توانایی دربازپرداخت وام خانه تاثیر گذارده بوده است. نتیجه آنکه عده زیادی از خریداران خانه های دیتچد به خرید خانه های ارزانتر مانند خانه های ردیفی وکاندو آپارتمان بیشتر از گذشته روی آورده اند.

با افزایش تقاضا برای خرید کاندو خصوصا در مناطق مرکزی شهر تورنتو، میزان عرضه پاسخگو نبوده و شاهد رشد افزایشی در قیمت این نوع ملک می باشیم. در حال حاضر واحدهای دو خوابه با قیمت بین ۵۰۰ هزار تا ۷۹۹ هزار پر تقاضا ترین نوع کاندو بحساب می آیند. مناسب برای خانواده ها بوده و به سرعت نیز به فروش می روند. کاندو های مناطق مرکزی شهر معمولا به قیمتی بالاتر از خواسته فروشنده معامله می شوند.
از سویی دیگر، سرمایه گذاران بصورت خریداران حقیقی و یا حقوقی در بازار کاندو حضور دارند و از پتانسیل اجاره آپارتمانها در وضعیت فعلی بازار بخوبی آگاهند. کاندوهای زیر قیمت ۵۰۰هزار دلار که با امکان درآمد سریع از اجاره هستند مورد علاقه آنها می باشند.
در برابر شیب صعودی قیمت و بازار گرم کاندو آپارتمان، بازار خانه های مستقل و نیمه مستقل (خانه های دیتچد و سمی دیتچد) با تقاضای کمتری مواجه هستند. تعداد معاملات به نسبت سالهای گذشته کاهش یافته است و بطور مستمر ماهانه در حال افزایش اندک است. بدیهی است که مناطق مختلف تورنتو از نظر رشد قیمت متفاوت هستند. با اتکا به آمارهای رسمی، بطورمیانگین قیمت کاندو آپارتمان در تورنتو ۱۱ درصد افزایش در قیمت در سال گذشته نشان می دهد در حالی که قیمت متوسط خانه های مستقل و نیمه مستقل در بازه یکسال گذشته بطور متوسط با افزایش یک درصدی مواجه بوده است.
خبرهای اخیر حاکی از این می باشند که افزایش مجدد نرخ بهره در سال جدید ۲۰۱۹ ممکن است صورت نگیرد. بانک مرکزی افزایش نرخ بهره را به عنوان ابزاری کنترلی در جهت مهار تورم استفاده می کند. حال با وجود تنش های اقتصادی مانند کاهش قیمت نفت در سطح جهانی، قدرت اقتصادی کانادا می تواند تحت تاثیر قرار گیرد و رشد تولید ناخالص ملی را کاهش دهد و این تغییرات می تواند بر تصمیمات بانک مرکزی اثر گذار باشد.
حال باید دید که آیا بانک مرکزی کانادا همچنان رویه پیشین خود را ادامه می دهد و یا نرخ بهره پایه را کاهش خواهد داد؟ این تغییرات می توانند در جهت دادن شیب بازار کاندو آپارتمان و نیز بازار خانه های مستقل به سمت رشد افزایشی و یا کاهشی موثر باشند.
مشاور و پاسخگوی شما دوستان در ارتباط با خرید، فروش و اجاره املاک مسکونی، تجاری و صنعتی ازطریق تلفن یا ایمیل ذیل می باشم. در شماره های آتی به موارد دیگر مرتبط با بازار مسکن تورنتو پرداخته خواهد.

Flora.Fatemi@hotmail.com
۶۴۷-۸۱۸-۶۰۱۰

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا