ایرانجدیدترین اخبار

سازمان حقوق بشر ایران : ۲۶۷ اعدام در سال ۲۰۲۰ به‌رغم همه‌گیری ویروس کرونا

گزارش سالانه اعدام در ایران ؛ سال ۲۰۲۰

سازمان حقوق بشر ایران : ۲۶۷ اعدام در سال ۲۰۲۰ به‌رغم همه‌گیری ویروس کرونا

به گفته سازمان حقوق بشر ایران در طول سال گذشته میلادی حکم اعدام دست کم ۲۷۶ زندانی در ایران به اجرا درآمده است.  حقوق بشر ایران : ۲۶۷ اعدام در سال ۲۰۲۰ به‌رغم همه‌گیری ویروس کرونا

سازمان حقوق بشر ایران : ۲۶۷ اعدام در سال ۲۰۲۰ به‌رغم همه‌گیری ویروس کرونا
سازمان حقوق بشر ایران : ۲۶۷ اعدام در سال ۲۰۲۰ به‌رغم همه‌گیری ویروس کرونا

به گزارش تهرانتو نیوز ؛ به نقل از صدای آمریکا

سازمان حقوق بشر ایران با انتشار سیزدهمین گزارش سالانه اعدام در ایران گفته است که دست‌کم ۲۷۶ زندانی در سال ۲۰۲۰ میلادی در ایران اعدام شدند که ۶۶ درصد آن به صورت رسمی اعلام نشده و ۲۱۱ مورد، برابر با ۷۹ درصد از کل اعدام‌ها مربوط به اتهام قتل عمد بوده است.

بنا بر این گزارش، در سال گذشته میلادی دست کم ۲۵ نفر به دلیل اتهامات مرتبط با «مواد مخدر»، دو نفر در ارتباط با «اعتراضات سراسری»،‌ یک نفر بر اساس اتهامات مربوط به «راه‌اندازی کانال خبری-سیاسی در رسانه‌های اجتماعی»، و یک نفر نیز به دلیل «مصرف نوشیدنی‌های الکلی» اعدام شده‌اند.

در میان احکام به اجرا درآمده دست‌کم یک اعدام در ملاء عام صورت گرفته و دست کم ۹ زن و ۴ کودک-مجرم نیز در میان اعدام‌شدگان بوده‌اند.

 ایران به عنوان امضا کننده «کنوانسیون حقوق کودک» موظف است حکم اعدام برای متهمان زیر ۱۸ سال را غیرقانونی اعلام کند؛ اما این درحالی است که ایران یکی از آخرین کشورهای جهان است که با نقض تعهدات خود طبق میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک، همچنان مجازات اعدام را برای جرایم انجام شده توسط افراد زیر ۱۸ سال به کار می‌برد.

همچنین بر اساس سیزدهمین گزارش سازمان حقوق بشر ایران، یک زندانی نیز در سال گذشته میلادی تیر باران شده است، این در حالی است که از دهه ۱۳۶۰ تا به امروز از تیرباران‌ برای اعدام استفاده نشده بود.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران با بیان اینکه ایران از مجازات مرگ برای هراس ‌افکنی و حفظ قدرت خود استفاده میکند گفت، اعتراضات سال‌های اخیر نشان داد که نه‌ تنها احساس ترس در میان مردم رنگ باخته، بلکه خشم آنها را نسبت به اعدام‌ها برانگیخته است.

سال گذشته میلادی هشتگ «#اعدام_نکنید» در اعتراض ایرانیان به حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی، و محمد رجبی، سه جوان شرکت‌کننده در اعتراضات مردمی آبان ماه ۱۳۹۸ موجی از اعتراضات را در توییتر ایجاد کرد.

وزارت خارجه آمریکا بارها و در موارد مختلف نقض مکرر و مداوم حقوق شهروندان ایران توسط جمهوری اسلامی را محکوم کرده است.

 

گزارش_سازمان_حقوق_بشر_ایران

اعدام های سال ۲۰۲۰  حقوق شهروندان   اعدام های سال ۲۰۲۰  حقوق شهروندان  اعدام های سال ۲۰۲۰  حقوق شهروندان  اعدام های سال ۲۰۲۰

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا