ایرانجدیدترین اخبارجهان

وزیر امور خارجه چین وارد تهران شد

چین بدنبال توسعه روابط با ایران

وزیر امور خارجه چین بمنظور توسعه روابط با ایران وارد تهران شد

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین با دعوت رسمی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران بمنظور توسعه روابط با ایران وارد تهران شد. وزیرامور خارجه چین بمنظور توسعه روابط با ایران وارد تهران شد

وزیر امور خارجه چین بمنظور توسعه روابط با ایران وارد تهران شد
وزیرامور خارجه چین بمنظور توسعه روابط با ایران وارد تهران شد

به گزارش تهرانتو نیوز ؛ به نقل از تسنیم

وزیر امور خارجه چین قرار است طی سفر دو روزه خود به تهران علاوه بر ظریف با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز دیدار و گفتگو داشته باشد.

وانگ یی در این سفر همچنین به بررسی راهکار تقویت مشارکت راهبردی کشور متبوعش با ایران و تحولات منطقه ای و بین المللی خواهد پرداخت.

امضای سند برنامه همکاری جامع جمهوری اسلامی و جمهوری خلق چین توسط وزیران خارجه دو کشور از دیگر برنامه های این سفر دو روزه است. تاریخچه قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین به سفر “شی جین پینگ” رییس جمهوری چین به بهمن سال ۹۴ در تهران باز می‌گردد.

در آن زمان دو کشور بیانیه ای مشترک و رسمی امضا کردند که در یکی از بند‌های آن مربوط به گسترش همکاری‌های جامع ۲۵ ساله آنها بوده است.

جمهوری اسلامی با امضای این سند که قابل مقایسه با قرارداد “ترکمانچای” میباشد امتیازات بیش از حدی را به چین داد که باعث خشم بسیاری از مردم شد.

به گفته «پترولیوم اکونومیست» در این سند تهران و پکن برای سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چینی‌ها در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، صنعت و حوزه حمل و نقل ایران به توافق رسیده اند و شرکت‌های چینی برای حضور در هر گونه پروژه انرژی ایران در اولویت قرار خواهند گرفت.

چین می‌تواند تولیدات نفت،‌گاز و پتروشیمی ایران را با تخفیف ۳۲ درصدی خریداری و پولش را تا دو سال بعد پرداخت کند.

گفتنی است وزیر امور خارجه چین پیش از سفر به ایران به عربستان و ترکیه سفر کرد و پس از سفر خود به تهران به امارات متحده عربی، بحرین و عمان می رود.

محمد جواد ظریف  حسن روحانی   محمد جواد ظریف  حسن روحانی  محمد جواد ظریف

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا