جدیدترین اخبارجهان

فرضیات فراوان در راستای فروپاشی مجتمع مسکونی مرتفع در فلوریدا

فرضیات و دلایل فروپاشی مجتمع مسکونی در فلوریدا

فرضیات فراوان در راستای فروپاشی مجتمع مسکونی مرتفع در فلوریدا

از نشست زمین گرفته تا ساختار نمکی بتن ضعیف، فرضیات مختلف دلیل فروپاشی بدون هشدار برج‌ مسکونی ساحل فلوریدا هستند. فرضیات فراوان در راستای فروپاشی مجتمع مسکونی مرتفع در فلوریدا

به گزارش تهرانتو نیوز ؛

برج‌های شامپلن جنوبی (The Champlain Towers) در سرفساید (Surfside) که قسمتی از آن‌ها فرو ریخت در بحبوبه روند تجدید مجوز ۴۰ ساله خود بوده است. این روند به معاینه جزئیات ساختاری و الکتریسیته نیاز دارد.

شرکت مهندس مشاور مورابیتو (Morabito Consultants engineering ) با گزارشی در سال ۲۰۱۸، که همان معاینه ۴۰ ساله را انجام می‌داد، مشکلات فراوانی را در ساختمان یافت؛ از جمله «صدمات ساختاری اساسی» در عملکرد ضربه‌ای ساختار بتن در زیر استخر که نیازمند تعمیر اساسی بود. فرضیات فراوان در راستای فروپاشی مجتمع مسکونی مرتفع در فلوریدا

فرضیات فراوان در راستای فروپاشی مجتمع مسکونی مرتفع در فلوریدا
فرضیات فراوان در راستای فروپاشی مجتمع مسکونی مرتفع در فلوریدا

با استناد به این گزارش که به همراه اسناد دیگر در پایان روز جمعه توسط مقامات سرفساید منتشر شد؛ ناتوانی در آب‌بندی در آینده‌ای نزدیک منجر به افزایش فرسودگی بتن و انبساط آن می‌شود. این شرایط به «خطای اساسی» در ساختار اصلی ساختمان برمی‌گردد.

این گزارش همچنین از «ترک خوردگی‌های بسیار» و مشکلات دیگر در ستون‌های بتنی، تیرها و دیوارهای پارکینگ رونمایی کرد. بعضی از خسارات اندک و بعضی ستون‌ها میله‌گردهایشان بیرون زده بود.

در اسناد مشخصا بیان نشده بود که مشکلات ذکر شده در گزارش ربطی به تخریب ساختمان داشته یا خیر. فرانک مورابیتو (Frank Morabito)، رئیس شرکت بلافاصله روز شنبه پاسخگوی ایمیل نبود.

ساختمان در بحبوحه روند تجدید مجوز ۴۰ ساله بود. روندی که نیاز به معاینه جزئیات ساختاری و الکتریسیته دارد. در مصاحبه جمعه چارلز بورکت، شهردار شهرک سرف‌ساید اظهار کرد که مطمئن نیست این معاینه به طور کامل انجام شده باشد، ولی سرنخ‌های خوبی به ما می‌دهد.

بورکت اظهار نمود:« باید خیلی بدیهی باشد. ساختمان‌ها در آمریکا بی‌خود فرو نمی‌ریزند. دلیلی دارد. ما باید این دلیل را بفهمیم.» فرضیات فراوان در راستای فروپاشی مجتمع مسکونی مرتفع در فلوریدا

فرضیات فراوان در راستای فروپاشی مجتمع مسکونی مرتفع در فلوریدا
فرضیات فراوان در راستای فروپاشی مجتمع مسکونی مرتفع در فلوریدا

فروپاشی برج ۱۲ طبقه از روز جمعه حداقل ۴ کشته و ۱۵۹ مفقودالاثر برجای گذاشت. همچنین سوالات فراوان درمورد چگونگی این اتفاق و نگرانی‌ها راجع به ساختمان‌های دیگر را در پی داشت.

کارمند شهرداری سرفساید، سندرا مک‌کردی (Sandra McCready ) در ایمیلی اذعان نمود:« جزئیات بازرسی مجوز برج‌های شامپلن به محض کامل شدن در اختیار عموم قرار می‌گیرند.»

شهردار میامی-دید، دانییلا لوین کاوا (Daniella Levine Cava) در یک کنفرانس خبری در روز جمعه اظهار نمود که هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر نشست زمین (که در دیگر نقاط فلوریدا شایع است) یا رویدادی جنایی، مانند بمب گذاری دیده نشده است.

شهردار میامی-دید افزود:« می‌توانم با اطمینان به شما بگویم بر اساس شواهد پای هیچ جنایتی در میان نیست.»

مسئله مهم‌تر توجه به آب اقیانوس است. سطح آب اقیانوس در فلوریدا و دیگر نقاط به دلیل تغییر آب‌وهوا در حال افزایش است. سال گذشته ران دسنتیس (Ron DeSantis)، فرماندار جمهوری‌خواه لایحه‌ای را امضا کرد که بر اساس آن سازندگان می‌بایست قبل از تاسیس پروژه‌ها، افزایش سطح دریا را کاملا بررسی کنند.

فرماندار مانند هر کس دیگری خواهان پاسخگویی سریع به علت فروریزی است.

ران دسنتیس در کنفرانس خبری اظهار نمود: « به پاسخی صریح در رابطه با علت این رویداد نیاز داریم. واقعا فاجعه تاسف‌بار نادریست که نصف شب نیمی از ساختمان فرو بریزد.»

در این راستا با استناد به مطالعات منتشر شده توسط پروفسور محیط زیست دانشگاه بین‌المللی فلوریدا در سال گذشته، زمین برج‌های شامپلین به تدریج فرو نشسته است.

پروفسور شیمون ودووینسکی (Shimon Wdowinski) در مطالعه ای از فرونشستن زمین هشدار داد. این مطالعه داده‌های ماهواره‌ای از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۹ را جمع‌آوری کرد تا فرونشستن زمین در نورفولک، ویرجینیا (Norfolk, Virginia) و ساحل میامی را بررسی کند.

در یک مصاحبه ویدیویی توسط دانشگاه، ودووینسکی اذعان نمود در مطالعاتش نمونه‌های فراوان فرونشینی زمین را کشف کرده است. این اتفاق منجر به ترک خوردن ساختمان شده که به عقیده ایشان در فلوریدا «بسیار شایع» است.  

او افزود: « در بسیاری از موارد این ساختمان‌ها فقط تکان می‌خورند. ولی این‌چنین فروریزی فاجعه‌باری در سرفساید رخ نداده است و این اتفاق بسیار غیرمنتظره بود.»

نظریه دیگر بر خطرساز بودن آب شور در منطقه تاکید دارد که حاصل سیل ناشی از جزر و مدهای بزرگ «King Tide» است. این جریانات به نگهدارهای بتنی وارد می‌شوند، میله‌گرد تقویتی درون آن زنگ می‌زند و درنهایت بتن ضعیف می‌شود.

ابی اکایر «Abi Aghayere»، محقق برنامه ریزی و اجرا در دانشگاه درکسل (Drexel University) بیان نمود:«چنین فرسایشی می‌توانست کلید این تخریب باشد.»

وی افزود:« ستون خود به خود افتاد؟ این ستون ۴۰ سال این بار را تحمل می‌کرد. خب چرا حالا افتاد؟ بعید است میله‌گرد پوسیده شود و کسی متوجه نشود. در این صورت بیرون ریختن بتن را مشاهده خواهید کرد.»

افراد دیگر از سیل‌های مکرر در طبقه پارکینگ ساختمان یاد می‌کنند. همچنین احتمال تراوش آب در زیر ساختمان و در سنگ‌ آهک‌های *متخلخل (*شی ای که اجزای آن به هم متصل نباشد) وجود دارد. قابل توجه است که موانع جزیره از جمله سرفساید و ساحل میامی بر روی این سنگ‌ها قرار دارند.

مقامات سرفساید اذعان دارند که سقف برج‌ها (که هم اکنون تخریب شده‌اند) در دست کار بودند، اما آن را علت احتمالی تخریب در نظر نمی‌گیرند. بری کوهن که به همراه همسرش از برج‌های شامپلن در حال تخریب گریخته بود، اظهار کرد که تعمیرات سقف می‌تواند کلید اصلی ماجرا باشد.

کوهن افزود: «داشتند سقف جدید می‌ساختند و فکر کنم در تمام طول روز ساختمان ضربه می‌خورد. بیش از یک ماه داشتند این کار را می‌کردند.»

مشکل دیگری که برخی افراد از آن یاد کردند، ساخت‌وساز در ساختمان کناری بود که باعث لرزش در برج‌های شامپلین و در نهایت تضعیف آن شد. کوهن گفت از قبل هشدار داده بود که احتمالا این ساخت‌وسازها باعث ترک خوردن سنگ‌فرش کف استخر شده است.

فروریزی برج‌ها از قبل هم دادخواست‌هایی را دریافت کرده است. از جمله تشکیل پرونده از طرف وکیل برادسون علیه هیئت مدیره این ساختمان‌ها که با سهل‌انگاری و کاستی‌های دیگر نسبت به ساکنین باعث این چنین صدماتی شدند.

هیئت مدیره، طرفین دعوا می‌توانستند با توجه و اقدام امنیتی و نظارتی ساده از فروریزی برج‌های شامپلن جنونی جلوگیری کنند.

وکیل هیئت مدیره، کن دیرکتور پاسخگوی ایمیل در روز جمعه نبود.

شهردار میامی-دید    ران دسنتیس فرماندار جمهوری‌خواه   شهردار میامی-دید        ران دسنتیس فرماندار جمهوری‌خواه    شهردار میامی-دید

ران دسنتیس فرماندار جمهوری‌خواه      ران دسنتیس فرماندار جمهوری‌خواه

برج‌های شامپلن جنوبی        برج‌های شامپلن جنوبی      برج‌های شامپلن جنوبی

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا