جدیدترین اخبارجهان

حماس با مجموعه ای از تسلیحات ساخت جمهوری اسلامی، چین، روسیه و کره شمالی می‌جنگد

حماس مسلح به تفنگهای تک تیرانداز ایرانی، تفنگهای تهاجمی از چین و روسیه و نارنجکهای راکتی کره شمالی و بلغارستان است

حماس با مجموعه ای از تسلیحات ساخت جمهوری اسلامی، چین، روسیه و کره شمالی می‌جنگد

تحلیل آسوشیتدپرس از بیش از ۱۵۰ فیلم و عکس گرفته شده در سه ماه نبرد از زمان حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر نشان می دهد که این گروه شبه نظامی زرادخانه متنوعی از تسلیحات را از سراسر جهان جمع آوری کرده که بیشتر آنها قاچاق شده است. پس از یک محاصره ۱۷ ساله که هدف آن متوقف کردن چنین تجمع نظامی بود.

حماس با مجموعه ای از تسلیحات ساخت جمهوری اسلامی، چین، روسیه و کره شمالی می‌جنگد
حماس با مجموعه ای از تسلیحات ساخت جمهوری اسلامی، چین، روسیه و کره شمالی می‌جنگد

این سلاح‌ها در طول هفته‌ها جنگ شدید شهری در غزه، جایی که جنگجویان حماس معمولاً فقط به آنچه می‌توانند حمل کنند مسلح می‌شوند و از تاکتیک‌های ضربه و فرار علیه مزیت‌های اسرائیل در تسلیحات و فناوری استفاده می‌کنند، مرگبار بوده‌اند. به نظر می رسد ویدئوهای تبلیغاتی حماس که در چند هفته گذشته منتشر شده است، تیراندازی به سربازان اسرائیلی را نشان می دهد که از طریق تفنگ های تک تیرانداز ضبط شده است.

غازی حمد، سخنگوی حماس اخیراً در مصاحبه ای با آسوشیتدپرس گفت ما در همه جا به دنبال سلاح، برای حمایت سیاسی، برای پول هستیم.

با این حال، آنچه واضح است این است که بسیاری از تصاویر نشان می دهد که شبه نظامیان حماس در حال حمل سلاح هایی هستند که به نظر می رسد نسبتاً جدید هستند، شواهدی که نشان می دهد این گروه راه هایی برای عبور از محاصره هوایی و دریایی نوار غزه پیدا کرده است احتمالاً با قایق. از طریق تونل ها یا پنهان در محموله های مواد غذایی و سایر کالاها.

جنزن جونز، متخصص تسلیحات نظامی که مدیر خدمات تحقیقات تسلیحاتی مستقر در استرالیا گفت اکثر تسلیحات آنها منشأ روسی، چینی یا ایرانی دارند، اما تسلیحات کره شمالی و آنهایی که در کشورهای سابق پیمان ورشو تولید شده اند نیز در زرادخانه موجود است. 

علیرغم این افزایش، اسرائیل با مجموعه ای قدرتمند از تانک های مدرن، توپخانه، هلیکوپترهای جنگنده و نیروی هوایی از جت های جنگنده ساخت ایالات متحده، از مزیت بزرگی برخوردار است. ارتش اسرائیل می گوید که بیش از ۷۰۰۰ شبه نظامی حماس را کشته است، در حالی که حداقل ۵۱۰ سرباز خود کشته شدند که بیش از ۳۳۰ نفر از آنها در حمله اولیه حماس کشته شدند.

تصاویر بررسی شده توسط آسوشیتدپرس زرادخانه حماس را نشان می‌دهد که شامل سلاح‌هایی از مسلسل‌های کوچک گرفته تا موشک‌های زمین به هوای شانه‌ای و پرتابه‌های ضد تانک تولید شده توسط صنایع دستی است.

حماس با مجموعه ای از تسلیحات ساخت جمهوری اسلامی، چین، روسیه و کره شمالی می‌جنگد
حماس با مجموعه ای از تسلیحات ساخت جمهوری اسلامی، چین، روسیه و کره شمالی می‌جنگد

در میان متمایزترین آنها اسلحه بزرگ AM-50 صیاد به عربی شکارچی، یک تفنگ تک تیرانداز ساخت جمهوری اسلامی است که گلوله ای با کالیبر ۵۰ را به اندازه کافی قدرتمند شلیک می کند که تا یک اینچ از فولاد را سوراخ کند. قبلاً در میدان های نبرد در یمن، سوریه و در دست شبه نظامیان شیعه در عراق مشاهده شده بود.

جنگجویان حماس همچنین با حمل مجموعه ای از سلاح های دوران شوروی که در ایران و چین کپی شده و ساخته شده اند دیده شده اند. آنها شامل انواعی از ۹M32 Strela طراحی روسیه، یک سیستم موشکی ضد هوایی قابل حمل گرما یاب هستند.

جنزن جونز گفت که نگه داشتن یکی از پرتابگرهای موشکی که جنگنجویی در دست دارد، متمایز از نوع تولید شده در چین است که توسط جمهوری اسلامی و متحدانش، از جمله حزب الله لبنان، گروهی که نزدیک به حماس همسو هستند، استفاده می شود.

تسلیحاتی که توسط نیروهای دفاعی اسرائیل از جنگنجوهای حماس به دست آمده است شامل مواردی است که به نظر می رسد مین های ضد تانک TC/6 طراحی ایتالیایی باشد. با این حال، شان مورهاوس، افسر سابق ارتش بریتانیا و کارشناس خنثی سازی مواد منفجره، گفت که آن نیز توسط صنایع تسلیحاتی جمهوری اسلامی کپی شده است.

نیروهای دفاعی اسرائیل و مقامات آمریکایی مدت‌هاست جمهوری اسلامی را به تامین پول، آموزش و تسلیحات برای حماس و شبه‌نظامیان متحدش در غزه از جمله جهاد اسلامی فلسطین متهم کرده‌اند.

حماس ویدئویی را منتشر کرد که مدعی است شبه نظامیان در غزه را با استفاده از تجهیزات ماشینکاری برای ساختن کپی های خود از تفنگ نشان می دهد.

حماس با مجموعه ای از تسلیحات ساخت جمهوری اسلامی، چین، روسیه و کره شمالی می‌جنگد
حماس با مجموعه ای از تسلیحات ساخت جمهوری اسلامی، چین، روسیه و کره شمالی می‌جنگد

استاد اسلحه ساز Don Fraley آن ویدئوی ۲۰ دسامبر را بررسی کرد و گفت که ساخت یک تفنگ تک تیرانداز با کالیبر ۵۰ ایمن و دقیق با تجهیزات ابتدایی نشان داده شده برای حماس تقریبا غیرممکن است. شما باید یک ستاره راک در کار ماشین‌ تراشی باشید. فریلی، سرباز سابق نیروهای ویژه ارتش ایالات متحده و تک تیرانداز پلیس ایالت کنتاکی، گفت من هیچ یک از اینها را ندیدم. این افراد فقط سعی می کنند ردپای خود را بپوشانند.

یک مقام نظامی اسرائیلی که با زرادخانه حماس آشناست گفت که این گروه از ترکیبی از تسلیحات قاچاق از جمله AK-47، آرپی جی و موشک های ضد هوایی و همچنین مجموعه بزرگی از سلاح های تولید داخل استفاده می کند. ساخته شده با مواد غیر نظامی به راحتی در دسترس است.

به عنوان مثال، این مقام گفت، این گروه از ماشین تراش برای شکل دادن به فلز راکت و خمپاره استفاده می کند و آنها را با مواد منفجره تولید شده پر می کند. از دیگر سلاح های ساخت داخل می توان به پرتابگر با قابلیت شلیک ۱۴ راکت به طور همزمان و پهپاد زوواری، هواپیمای مملو از مواد منفجره که برای حمله به برج های دیدبانی اسرائیل و از کار انداختن دوربین ها در ۷ اکتبر استفاده شد، اشاره کرد.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت یک صنعت نظامی دفاعی عظیم در داخل نوار غزه وجود دارد. این مقام گفت که تصور می‌شود بیشتر سلاح‌های قاچاق از طریق مصر وارد شده است و به طور کلی خرید آن آسان است و نیازی به تهیه آن از کشور مبدا نیست.

یکی از این سلاح‌هایی که در دست جنگنجوهای حماس دیده می‌شود، نسخه‌ای از مسلسل‌های چینی معروف به تایپ ۸۰ است، مدلی که ایرانی‌ها آن را نیز کپی کرده و به PKM-T80 تغییر نام داده‌اند. جاناتان فرگوسن، متصدی اسلحه‌های گرم در موزه سلطنتی اسلحه‌خانه در انگلستان، می‌گوید با توجه به آنچه از عکس‌ها و فیلم‌ها می‌توانست ببیند، نسخه‌های این اسلحه ساخت چین و جمهوری اسلامی به قدری شبیه هستند که قابل تشخیص نیستند.

فرگوسن همچنین توانست یک نارنجک راکتی را شناسایی کند که نشانه هایی از ساخت آن در بلغارستان وجود داشت. آسوشیتدپرس پیشتر گزارش داده بود که حماس از آرپی جی با نوار قرمز متمایز استفاده کرده است که نشان می دهد ساخت کره شمالی است.

یکی از پیشرفته‌ترین سلاح‌های ساخت داخل حماس، کپی یک موشک ضد تانک روسی به نام PG-7VR است که به طور خاص برای شکست دادن سیستم‌های زره ​​واکنشی مانند آنچه در تانک‌های نبرد اصلی مرکاوا مارک شش اسرائیل استفاده می‌شود، طراحی شده است. این مخازن با صفحات حاوی مواد منفجره پوشیده شده اند که به سمت بیرون منفجر می شوند تا پرتابه های ورودی را مختل کنند.

در ویدئوهای تبلیغاتی منتشر شده در ماه اکتبر، شبه نظامیان نقابدار در حال مونتاژ نسخه ای از موشک روسی که حماس نام آن را به آل یاسین ۱۰۵ تغییر داده است، به افتخار بنیانگذار این گروه که در حمله هوایی اسرائیل در سال ۲۰۰۴ کشته شد، مشاهده می شود. در حالی که نسخه اصلی روسی می تواند ذوب شود. کارشناسان می گویند که از طریق زره های فولادی تا دو فوتی مشخص نیست که آیا مواد منفجره خانگی در انفجار حماس به همان اندازه قوی هستند یا خیر.

حماس ویدئوهای متعددی از شلیک موشک توسط جنگنجو ها به سمت تانک ها و ناوهای شخصی زرهی اسرائیل منتشر کرده است. این فیلم‌ها معمولاً پس از انفجار کلاهک قطع می‌شوند و تأیید اینکه آیا هدف از بین رفته است یا خیر، غیرممکن می‌شود.

همچنین، به نظر می‌رسد که حماس در تاکتیکی که از میدان‌های نبرد اوکراین به عاریت گرفته شده، پهپادهای طراحی شده جمهوری اسلامی را به دست آورده یا از آن کپی کرده است که کلاهک‌هایی را بسته بندی می‌کند که هنگام برخورد به اهداف خود منفجر می‌شوند. هواپیماهای بدون سرنشین کوادکوپتر ساخت چین نیز برای پرتاب مواد منفجره بر روی تانک ها و سربازان اقتباس شده اند.

جنزن جونز گفت در دسترس بودن هواپیماهای بدون سرنشین تجاری، این پهپادهای مصرفی سبک، جنگ را در سال‌های اخیر به شدت تغییر داده است. ما آنها را آشکارا در سوریه، یمن، عراق، اوکراین و اکنون در غزه دیده‌ایم.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا