جدیدترین اخبارجهان

حملات هوایی آمریکا بعید است مانع اقدامات حوثی ها شود

تا آنجا که به واشنگتن و لندن مربوط می‌شود، انتقام‌جویی غرب به معنای انتقال یک پیام روشن به جمهوری اسلامی بوده است

حملات هوایی آمریکا بعید است مانع اقدامات حوثی ها شود

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در اقدامی پیشگیرانه برای هشدار دادن به جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن در پی حملات اکتبر حماس به جنوب اسرائیل به اختصار گفت «نباید». اما توصیه های کوتاه شده او همچنان در گوش ها ناشنوا می ماند.

حملات هوایی آمریکا بعید است مانع اقدامات حوثی ها شود
حملات هوایی آمریکا بعید است مانع اقدامات حوثی ها شود

همانطور که کلودیوس پادشاه غمگین شکسپیر می‌گوید«وقتی غم‌ها می‌آیند، نه تنها جاسوسان، بلکه در گردان‌ها می‌آیند». و در حالی که قدرت‌های غربی خشمگین اکنون تلاش می‌کنند تا گسترش درگیری در خاورمیانه را متوقف کنند، این گردان‌های تحت هدایت جمهوری اسلامی هستند که غم و اندوه را برای آنها به ارمغان می‌آورند.

تهران با بالا بردن خطرات در هر مرحله، تجاوزات شرکای خود حزب الله لبنان، شبه نظامیان شیعه در عراق و سوریه و حوثی ها در دریای سرخ را به دقت تنظیم می کند تا حماس را از نابودی توسط اسرائیل انتقام جو نجات دهد و از میان این همه نیاز، بیش از دوجین حمله حوثی‌ها در دریای سرخ است که از مرز قدرت‌های غربی عبور کرد برای ترغیب ایالات متحده و بریتانیا به تغییر موضع دفاعی به حمله به ده‌ها اهداف حوثی ها کافی است. 

تا آنجا که به واشنگتن و لندن مربوط می‌شود، انتقام‌جویی غربی‌ها قرار است به هشدار اکتبر بایدن کمک کند و پیام روشنی را به جمهوری اسلامی برساند، توقف کنید.

به طور خصوصی، ایالات متحده هشدار خود را از طریق کانال های دیپلماتیک تقویت کرده است. و گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا، علناً بر این پیام تأکید کرد و گفت صبر غرب در حال تمام شدن است و رژیم ایران باید به حوثی‌ها و دستیاران منطقه‌ای‌اش بگوید که توقف کنند و دست بکشند.

با این وجود، بسیار جای سوال است که آیا تهران به این توصیه توجه خواهد کرد یا خیر. هیچ چیزی در DNA رژیم وجود ندارد که حاکی از عقب نشینی آن باشد. بعلاوه، هیچ دردی برای جمهوری اسلامی در پایان همه چیز وجود نخواهد داشت  حوثی ها در پایان خواهند بود. در واقع، جمهوری اسلامی دلایل زیادی برای پافشاری دارد، زیرا نمی‌تواند حماس را زیر پا بگذارد. انجام این کار اعتماد سایر گروه های مورد حمایت تهران را تضعیف می کند و نفوذ مخرب آن را در منطقه تضعیف می کند.

حملات هوایی آمریکا بعید است مانع اقدامات حوثی ها شود
حملات هوایی آمریکا بعید است مانع اقدامات حوثی ها شود

همچنین، از منظر جمهوری اسلامی، استراتژی نیاز به خستگی و ترساندن قدرت‌های غربی با دورنمای گسترش درگیری، کارساز است. شبح گسترش جنگ در خاورمیانه برای واشنگتن و دولت های اروپایی که درگیر مشکلات دیگری هستند، وحشتناک است. بهتر است آنها اسرائیل را تحت فشار قرار دهند تا عملیات نظامی خود در غزه را متوقف کند و قدرت حماس را حفظ کند این همان چیزی است که تهران در تلاش است آن را مهندسی کند.

و ملاهای ایرانی هر دلیلی دارند که فکر کنند این شرط بندی نتیجه خواهد داد. اوکراین در حال تبدیل شدن به یک داستان هشدار دهنده است. به نظر می رسد عزم غرب رو به زوال است. و کنگره ایالات متحده در دعواهای حزبی غرق شده است و بسته کمکی مهم برای اوکراین را به تأخیر می اندازد بسته ای که اروپایی ها نمی توانند از آن استفاده کنند.

بنابراین، اول صبر چه کسی به پایان می رسد غرب یا جمهوری اسلامی و دست نشانده های آن؟ از بین بردن حوثی‌ها برای ایالات متحده و بریتانیا هیچ موفقیتی نخواهد بود. در سال ۲۰۱۵، پس از اینکه حوثی‌های مقاوم صنعا پایتخت یمن را تصرف کردند، عربستان سعودی فکر کرد که می‌تواند به سرعت آنها را با یک کمپین بمباران در شمال یمن منهدم کند. اما نزدیک به یک دهه بعد، ریاض در تلاش است تا خود را بیرون بکشد و آماده است اگر حوثی‌ها آنها را تنها بگذارند، از آنجا دور شود.

امارات متحده عربی در جنوب کشور موفق‌تر بود و چکمه‌ها را روی زمین گذاشت و شبه‌نظامیان محلی را در مکان‌هایی که حوثی‌ها از قبل محبوبیتی نداشتند، آموزش داد. اما ایالات متحده و بریتانیا پیروی از مدل امارات متحده عربی را پیشنهاد نمی‌کنند آنها از الگوی عربستان پیروی می‌کنند، البته با هدف بسیار محدودتر حوثی‌ها برای توقف آزار و اذیت ترافیک تجاری در دریای سرخ.

حملات هوایی آمریکا بعید است مانع اقدامات حوثی ها شود
حملات هوایی آمریکا بعید است مانع اقدامات حوثی ها شود

علاوه بر این، اعتقاد غربی ها به کارآیی کمپین های بمباران به ویژه بمب های اشتباه قبلاً نادرست بوده است. کمپین های بمباران نتوانست صدام حسین عراق را به خودی خود به عقب بیاندازد. و شبه نظامیان همسو با جمهوری اسلامی در عراق و سوریه از حملات هوایی غربی شانه خالی کرده اند و آنها را نشان افتخار می دانند بسیار شبیه حوثی ها که از قضا در سال ۲۰۲۱ توسط بایدن از لیست تروریستی ایالات متحده حذف شدند. به نظر می رسد آنها از لحظه خود در لیگ های بزرگ لذت می برند. 

حوثی‌های آزمایش‌شده، جنگ‌زده و چابک، به لطف جمهوری اسلامی به خوبی مجهز هستند و می‌توانند از تهران انتظار تکمیل نظامی داشته باشند. آنها همچنین کنترل محکمی بر قلمرو خود دارند. مانند حماس، حوثی‌ها از مرگ و ویرانی که ممکن است بر سر مردم خود بیاورند، آزار نمی‌دهند، و این امر باعث می‌شود که آنها به‌ویژه در هر چیزی دست و پا بزنند. و اگر آمریکا بخواهد این سرعت را ادامه دهد، ممکن است به عمق بیشتری کشیده شود، زیرا تنها راه برای جلوگیری از تکمیل مجدد حوثی‌ها توسط جمهوری اسلامی، محاصره دریایی یمن خواهد بود.

تعداد کمی از تحلیلگران باتجربه فکر می کنند که حوثی ها به راحتی عقب نشینی خواهند کرد. تام شارپ، کاپیتان سابق نیروی دریایی سلطنتی و افسر متخصص جنگ ضد هوایی، گفت که او پیشنهاد می کند فقط از آنجا دور شوید.

او هفته گذشته نوشت که انتظار دارد توصیه هایش به دلیل پیامدهای اقتصادی جهانی نادیده گرفته شود. وی خاطرنشان کرد، اما تحقیر حوثی‌ها به اندازه‌ای که دریای سرخ را دوباره امن کند، بدون خطر درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر که در آن ایالات متحده، بریتانیا و دوستانش در طرف اسرائیل می‌جنگند، دشوار است.

و این نیمی از مشکل است. اکنون از دید بسیاری از مردم منطقه، در دام درگیری‌های شدید گرفتار شده‌اند، قدرت‌های غربی به‌عنوان عاملی برای مرگ و ویرانی غزه دیده می‌شوند. و با افزایش شمار کشته‌شدگان غیرنظامیان در فلسطین، حامیان غربی اسرائیل به‌طور فزاینده‌ای مورد انتقاد قرار می‌گیرند که به اندازه کافی برای مهار این کشور که مصمم است اطمینان حاصل کند که حماس هرگز نمی‌تواند کاری را که در ۷ اکتبر انجام داد، انجام نداده باشد، مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

مسلماً اسرائیل در حال مبارزه با دشمنی بی رحم است که از مرگ غزه ناشی از اقدامات خود غافل است. هر چه تعداد فلسطینیان بیشتر کشته شوند، حماس می تواند خشم بین المللی را بیشتر برانگیزد و خود را قربانی معرفی کند تا متجاوز. اما اسرائیل احتمالاً در دام حماس افتاده است، با افزایش تلفات و بحران انسانی رو به رشد که اکنون بر افکار منطقه و به طور گسترده‌تر تأثیر گذاشته است.

نظرسنجی اخیری که برای موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک انجام شد، نشان داد که ۹۶ درصد از جهان عرب بر این باورند که کشورهای عرب اکنون باید روابط خود را با اسرائیل قطع کنند. و در بریتانیا، دیوید کامرون، وزیر امور خارجه، در یک هیئت پارلمانی گفت که نگران است اسرائیل اقداماتی را انجام دهد که ممکن است ناقض قوانین بین‌المللی باشد.

در همین حال، بایدن علاوه بر هشدار به جمهوری اسلامی، حزب‌الله و سایر محورهای مقاومت برای دوری از آن، به رهبران اسرائیل نیز در مورد خشم هشدار داده است و از کابینه جنگی اسرائیل خواسته است که اشتباهات آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر را تکرار نکند.

با این حال، بر اساس یک نظرسنجی توسط موسسه دموکراسی اسرائیل، ۷۵ درصد از یهودیان اسرائیلی فکر می کنند که این کشور باید خواسته های ایالات متحده برای انتقال به مرحله جنگ با کاهش بمباران شدید در مناطق پرجمعیت را نادیده بگیرد و ۵۷ درصد از گشایش جبهه دوم در شمال حمایت می کنند. و بردن جنگ به سمت حزب الله. علاوه بر این، گالوپ دریافته است که اسرائیلی ها ایمان خود را به راه حل دو کشوری از دست داده اند، به طوری که ۶۵ درصد از یهودیان اسرائیلی مخالف تشکیل کشور مستقل فلسطین هستند.

بنابراین، به نظر می رسد که اسرائیل تمایلی به تسلیم شدن ندارد و باور ندارد که بتواند از عهده این کار برآید.

حملات هوایی آمریکا بعید است مانع اقدامات حوثی ها شود

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا