جدیدترین اخبارجهان

با ادامه جنگ اسرائیل و حماس، جمهوری اسلامی نظاره گر و منتظر است

اسرائیل علاوه بر جنگ علیه حماس، مشغول دفع حملات حزب‌الله و حوثی‌ها است

با ادامه جنگ اسرائیل و حماس، جمهوری اسلامی نظاره گر و منتظر است

هنگامی که حماس در ۷ اکتبر به اسرائیل حمله کرد و آنچه را که بدترین شکست اطلاعاتی و نظامی دولت یهود در سال های اخیر تلقی می شود، انجام داد، رهبری جمهوری اسلامی شروع یک درگیری منطقه ای گسترده تر را جشن گرفت.

با ادامه جنگ اسرائیل و حماس، جمهوری اسلامی نظاره گر و منتظر است
با ادامه جنگ اسرائیل و حماس، جمهوری اسلامی نظاره گر و منتظر است

جمهوری اسلامی به‌عنوان دشمن اصلی اسرائیل در طول دهه‌های گذشته بارها خواستار نابودی دولت یهود شده و به تأمین مالی و آموزش حماس در نوار غزه کمک کرده است.

جمهوری اسلامی همچنین از دیگر سازمان‌های تروریستی حمایت مالی کرده است که به طور مداوم اسرائیل را تهدید می‌کنند، که برخی از آنها وارد دور خشونت‌های کنونی شده‌اند و به طور بالقوه منطقه را وارد یک جنگ بزرگ‌تر کرده‌اند.

دکتر یوئل گوزانسکی، محقق ارشد مؤسسه مطالعات امنیت ملی، گفت جمهوری اسلامی می تواند راضی باشد که تاکتیک خود برای متحد کردن عرصه ها علیه اسرائیل، هرچند با شدت کم، کارساز است. همه میدان‌ها فعال هستند و اسرائیل درگیر آتش است. گوزانسکی گفت منافع جمهوری اسلامی این است که اسرائیل را از پا درآورد.

حزب الله، سازمان سیاسی و نظامی شیعه که توسط جمهوری اسلامی حمایت، تامین مالی و آموزش دیده است و قوی ترین نیروی مسلح در لبنان است، رهبر این راه است.

حمله نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی روز پس از آغاز جنگ در غزه، حزب الله شروع به شلیک موشک به شمال اسرائیل کرد. از آن زمان به این کار ادامه داده است و ارتش اسرائیل همچنان با حملات هوایی و آتش توپخانه پاسخ می دهد.

چندین سرباز و غیرنظامی اسرائیلی کشته شده اند و خسارات مالی قابل توجهی در حملات حزب الله وارد شده است. در همین حال، گفته می شود بیش از ۱۰۰ تروریست حزب الله توسط اسرائیل در واکنش های خود کشته شده اند.

ده‌ها هزار نفر، که اکثریت مردم در شمال اسرائیل زندگی می‌کنند، به سمت جنوب تخلیه شده‌اند و جنگ بین حزب‌الله و اسرائیل در حال حاضر توسط هر دو طرف مهار شده است. با این حال، این به خوبی می تواند به یک جنگ تمام عیار تبدیل شود.

برای جمهوری اسلامی، حمایت از حزب الله همواره بخشی از راهبرد و آرزوهای منطقه ای آن بوده است. اما با توجه به اینکه حزب الله و در نتیجه جمهوری اسلامی مراقب هستند تا از تشدید بیشتر در حال حاضر جلوگیری کنند، رژیم ایران ممکن است نشان دهد که تمایلش در حال حاضر جای دیگری است.

با ادامه جنگ اسرائیل و حماس، جمهوری اسلامی نظاره گر و منتظر است
با ادامه جنگ اسرائیل و حماس، جمهوری اسلامی نظاره گر و منتظر است

گوزانسکی گفت جمهوری اسلامی با فرسودگی آن می‌خواهد به اسرائیل آسیب برساند. اما در نهایت، رژیم ایران می خواهد از حزب الله به عنوان بیمه نامه خود محافظت کند.

سال‌هاست که اسرائیل نسبت به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی هشدار داده است. در حالی که رژیم ایران منکر این است که هدف از برنامه هسته ای خود نظامی است، اسرائیل و بسیاری از کشورهای دیگر خلاف این را باور دارند.

مقامات اسرائیلی بارها تهدید کرده اند که اگر جمهوری اسلامی در برنامه هسته ای خود پیشرفت چشمگیری داشته باشد، اسرائیل به تاسیسات هسته ای آن حمله خواهد کرد. چنین حمله ای به وضوح منطقه را در یک درگیری بسیار گسترده تر فرو خواهد برد.

گوزانسکی گفت جمهوری اسلامی نمی‌خواهد حزب‌الله را فرسوده کند زیرا در صورت حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای آن به آن نیاز دارد. آنچه اکنون اتفاق می افتد راحت است. شمال اسرائیل فلج است و خسارات حزب الله تقریباً ناچیز است.

در طول جنگ کنونی، شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی نیز حملات پهپادی را علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا در شمال عراق و شرق سوریه انجام داده‌اند که منجر به تلفات متعددی شده است و ایالات متحده نیز تلافی کرده است.

اول و مهمتر از همه، جمهوری اسلامی بر اساس منافع خود عمل می کند.

جمهوری اسلامی تا زمانی که حزب‌الله را برای آن کار می‌کند به قربانی کردن ادامه می‌دهد، اما اگر می‌خواست تشدید شود، به حزب‌الله دستور می‌داد که از تمام قدرت آتش خود استفاده کند.

برای اسراییل، وضعیت چندان مناسب نیست. تخلیه ساکنان شمال و جنوب کشور آن مناطق را فلج کرده است و اقتصاد و کشاورزی با تلفات سرسام آوری متوقف شده است.

هم بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و هم یوآو گالانت، وزیر دفاع، بارها به حزب الله درباره تشدید اوضاع هشدار داده اند. گوزانسکی گفت اسرائیل می‌گوید که نمی‌تواند شرایط فعلی را تحمل کند، اما انتخاب زیادی ندارد، زیرا ایالات متحده مانع تشدید آن می‌شود.

هنگامی که جنگ آغاز شد، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، به سرعت به کشورهای دیگر هشدار داد که از این وضعیت سوء استفاده نکنند، اگرچه او نامی از جمهوری اسلامی یا هیچ قدرت دیگری نبرد. بایدن چندین بار گفت برای هر کسی که به فکر سوء استفاده از موقعیت است، یک کلمه دارم: نکن

ایالات متحده ناوهای هواپیمابر را به عنوان یک عامل بازدارنده در منطقه بسیج کرده است. گوزانسکی گفت جمهوری اسلامی همیشه در حاشیه نظاره گر خواهد بود. این اساس دکترین آن است که مستقیماً درگیر درگیری نشود. تنها در صورتی که اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای خود حمله کند، جمهوری اسلامی مستقیماً پاسخ می‌دهد.

با ادامه جنگ اسرائیل و حماس، جمهوری اسلامی نظاره گر و منتظر است
با ادامه جنگ اسرائیل و حماس، جمهوری اسلامی نظاره گر و منتظر است

در حال حاضر، جمهوری اسلامی به دقت زیر نظر دارد تا ببیند اسرائیل تا چه اندازه در هدف اعلام شده خود برای سرکوب حماس موفق خواهد بود. اگر تهران تصور کند که حماس در آستانه نابودی است، ممکن است انگیزه ای برای افزایش آتش داشته باشد.

آخرین باری که اسرائیل و حزب الله با هم جنگیدند در سال ۲۰۰۶ بود. بیش از ۱۰۰۰ لبنانی که اکثر آنها غیرنظامی بودند کشته شدند و زیرساخت های لبنان به شدت آسیب دید. بیش از ۱۶۰ اسرائیلی که بیشتر آنها سرباز بودند کشته شدند.

اعتقاد بر این است که از آن زمان به بعد، حزب الله به طور قابل توجهی توانایی های خود را ارتقا داده است. اطلاعات اسرائیل تخمین می زند که حزب الله حدود ۱۵۰۰۰۰ راکت هدایت نشده علاوه بر انبار موشک های دقیق هدایت شونده، همگی با کمک جمهوری اسلامی، جمع آوری کرده است.

بنابراین، یک جنگ جدید بسیار بزرگتر و مرگبارتر است. هر دو طرف برای آغاز چنین تنش‌هایی مردد هستند و دخالت شدید ایالات متحده در تلاش است تا از این امر جلوگیری کند.

جمهوری اسلامی به عنوان بخشی از شبکه نیروهای نیابتی خود، از شبه نظامیان حوثی مستقر در یمن حمایت کرده است که به اهداف اسرائیل و ایالات متحده در تلافی جنگ اسرائیل علیه حماس حمله کرده اند. حوثی‌ها که رسماً به اسرائیل اعلام جنگ کرده‌اند، به شهر ایلات در جنوب اسرائیل با موشک و هواپیماهای بدون سرنشین حمله کرده‌اند. حملات خنثی شدند، اما تهدید بزرگتر همچنان باقی است.

گوزانسکی گفت به عنوان نماینده ای که بخشی از محور مقاومت است که به دستور جمهوری اسلامی عمل می کند، پاسخ حوثی ها قابل انتظار بود. تأثیرگذارترین سلاح حوثی ها توانایی آنها در ایجاد اختلال در حمل و نقل تجاری از طریق دریای سرخ و تا کانال سوئز است که سریع ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر برای کشتی ها برای سفر از آسیا به اروپا است، زیرا از حرکت در اطراف آفریقا جلوگیری می کند.

گوزانسکی گفت این یک مسیر استراتژیک است. این یک تهدید بزرگ برای آزادی عبور و مرور دریایی است که می تواند یک بحران اقتصادی جهانی ایجاد کند. در پاسخ، ایالات متحده یک ائتلاف چند ملیتی را با هدف حفاظت از تجارت در دریای سرخ اعلام کرد.

گوزانسکی گفت در تلاش برای حفظ قدرت آتش حزب الله، جمهوری اسلامی از حوثی ها به عنوان بخشی از تلاش های خود علیه اسرائیل استفاده می کند. در حالی که خسارات وارد شده تا کنون محدود است، حوثی‌ها با تلاش زیاد، قدرت زیادی به نمایش می‌گذارند و چالشی جدی ایجاد می‌کنند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا