ایرانجدیدترین اخبار

۴۰۰ موشک بالستیک بسیار دقیق توسط جمهوری اسلامی به روسیه ارسال شد

موشک‌ها می‌توانند اهدافی را در ۴۳۵ مایلی دورتر در گسترش همکاری‌های نظامی بین دو کشور تحت تحریم آمریکا مشخص کنند

۴۰۰ موشک بالستیک بسیار دقیق توسط جمهوری اسلامی به روسیه ارسال گردید

بر اساس گزارش‌ها، جمهوری اسلامی برای گسترش همکاری‌های نظامی بین دو کشور تحت تحریم آمریکا، ۴۰۰ موشک بالستیک بسیار دقیق به روسیه ارسال کرده است. موشک های قدرتمند زمین به زمین شامل بسیاری از تسلیحات بالستیک کوتاه برد فاتح-۱۱۰ مانند ذوالفقار است که می تواند اهدافی را در فاصله ۱۸۶ تا ۴۳۵ مایلی هدف قرار دهد.

400 موشک بالستیک بسیار دقیق توسط جمهوری اسلامی به روسیه ارسال گردید
۴۰۰ موشک بالستیک بسیار دقیق توسط جمهوری اسلامی به روسیه ارسال گردید

منابع به رویترز گفتند که این محموله در اوایل ژانویه پس از نهایی شدن قرارداد در جلسات اواخر سال گذشته در تهران و مسکو آغاز شد. یک مقام نظامی ناشناس ایرانی به این رسانه گفت که حداقل چهار محموله موشک وجود دارد و در هفته های آینده تعداد بیشتری از این موشک ها ارسال خواهد شد.

به گفته یک مقام ارشد دیگر، برخی از آنها از طریق هواپیما و برخی دیگر از طریق دریای خزر با کشتی ها جابجا شده اند. دومین مقام ایرانی گفت محموله های بیشتری وجود خواهد داشت. هیچ دلیلی برای پنهان کردن آن وجود ندارد. ما اجازه داریم به هر کشوری که بخواهیم سلاح صادر کنیم.

منبع چهارم تایید کرد که روسیه اخیرا تعداد زیادی موشک از جمهوری اسلامی دریافت کرده است. وزارت دفاع جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران که بر برنامه موشکی بالستیک تهران نظارت دارد از اظهار نظر خودداری کردند. وزارت دفاع روسیه بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

محدودیت‌هایی که شورای امنیت سازمان ملل برای صادرات موشک‌ها، پهپادها و سایر فناوری‌های نظامی جمهوری اسلامی وضع کرده بود، در ماه اکتبر منقضی شد، اما ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم‌ها را علیه برنامه موشکی بالستیک این کشور حفظ کردند. آنها نگرانی خود را در مورد صادرات تسلیحات به نمایندگان تهران در خاورمیانه و روسیه ابراز کرده اند.

400 موشک بالستیک بسیار دقیق توسط جمهوری اسلامی به روسیه ارسال گردید
۴۰۰ موشک بالستیک بسیار دقیق توسط جمهوری اسلامی به روسیه ارسال گردید

ایالات متحده پیش از این نگرانی های خود را در اوایل ژانویه، زمانی که جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، هشدار داد که روسیه به تسلیحات بالستیک کوتاه برد از جمهوری اسلامی و همچنین موشک هایی که قبلاً از کره شمالی تهیه شده بود، نزدیک است، برجسته کرد.

به گزارش رویترز، یک مقام آمریکایی گفت که واشنگتن هیچ نشانه ای مبنی بر انجام محموله ها ندارد اما شواهدی از پیشروی فعال مذاکرات دیده است. پنتاگون فوراً به درخواست اظهارنظر درباره تحویل موشک پاسخ نداد. همکاری دفاعی جمهوری اسلامی و روسیه از زمانی که مسکو در فوریه ۲۰۲۲ ده ها هزار نیروی نظامی به اوکراین فرستاد، تشدید شده است.

پهپادهای شاهد تهران در کنار مجموعه ای از موشک ها به بخش کلیدی حملات دوربرد مسکو به شهرها و زیرساخت های اوکراین تبدیل شده اند. جفری لوئیس، کارشناس موسسه مطالعات بین المللی میدلبری در مونتری، گفت که خانواده موشک های فاتح-۱۱۰ و ذوالفقار تسلیحات دقیق هستند.

لوئیس گفت از آن‌ها برای اشاره به چیزهایی استفاده می‌شود که ارزش بالایی دارند و نیاز به آسیب دقیق دارند. با این حال، او خاطرنشان کرد که بمباران‌های روسیه از قبل بسیار وحشیانه بودند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا