ایرانجدیدترین اخبارجهانکریپتوکارنسی

 طبق مطالعات : ایران از استخراج رمزارز برای کاهش اثرات تحریم‌ها استفاده می‌کند

ایران از استخراج رمزارز درآمدی بالغ‌بر ۱ میلیارد دلار در سال دارد

طبق مطالعات : ایران از استخراج رمزارز برای کاهش اثرات تحریم‌ها استفاده می‌کند

طبق یافته‌های یک مطالعه جدید، در حدود ۴.۵% از تمام فعالیت‌های استخراج بیت کوین در ایران انجام می‌شود و به این کشور اجازه می‌دهد که معادل صدها میلیون دلار رمزارز به دست آورد که می‌تواند برای خرید کالاهای وارداتی و کاهش اثرات تحریم‌ها مورد استفاده قرار گیرد. 

 طبق مطالعات : ایران از استخراج رمزارز برای کاهش اثرات تحریم‌ها استفاده می‌کند
طبق مطالعات : ایران از استخراج رمزارز برای کاهش اثرات تحریم‌ها استفاده می‌کند

به گزارش تهرانتو نیوز ؛

مطابق ارقام الیپتیک (Elliptic) شرکت تحلیل بلاک‌چین، بیت کوین تولیدشده در ایران در سطح فعلی استخراج رمزارز می‌تواند معادل درآمدی بالغ‌بر ۱ میلیارد دلار در سال باشد.

امکان تماس بلا واسطه با مقامات ایران برای دریافت نظر آنها وجود نداشت.

ایالات‌ متحده آمریکا تقریبا کل اقتصاد ایران را تحت تحریم قرار داده است، ازجمله ممنوعیت تمام واردات شامل واردات از بخش‌های اقتصادی کشور درزمینه نفت، بانکداری و حمل‌ونقل.

درحالی‌که «تعیین ارقام دقیق بسیار چالش‌برانگیز است»، الیپتیک برآوردهای خود را بر اساس گزارش مرکز دارایی‌های جایگزین کمبریج از داده‌های گردآوری‌شده ماینرهای بیت کوین تا اپریل ۲۰۲۰ و همین‌طور اظهارات شرکت دولتی تولید نیروی برق ایران در ژانویه مبنی بر مصرف بالغ‌بر ۶۰۰ مگاوات برق توسط ماینرها، انجام داده است.

بیت کوین و سایر رمزارزها از طریق فرآیندی به نام ماینینگ یا استخراج ایجاد می‌شود که در این فرایند کامپیوترهای قدرتمند برای حل مسائل پیچیده ریاضی با یکدیگر رقابت می‌کنند. فرایند ایجاد بیت کوین به‌شدت انرژی‌بَر است و اغلب متکی به برق تولیدشده از سوخت‌های فسیلی است که ایران از این لحاظ بسیار غنی است.

اگرچه بانک مرکزی کشور معاملات بیت کوین و سایر رمزارزهای استخراج‌شده در خارج از کشور را ممنوع کرده، اما طبق گزارش‌های رسانه داخلی ارز دیجیتال به‌طور گسترده در بازار سیاه در دسترس است.

ایران در سال‌های اخیر استخراج رمزارز را به‌عنوان یک صنعت به رسمیت شناخته است، برق ارزان در اختیار این صنعت قرار می‌دهد و ماینرها را ملزم می‌کند که بیت کوین‌های استخراج‌شده را به بانک مرکزی بفروشند. نوید برق ارزان، ماینرهای بیشتری را به‌خصوص از چین به داخل کشور جذب کرده است. تهران اجازه می‌دهد که رمزارزهای استخراج‌شده برای پرداخت قیمت کالاهای وارداتی مجاز استفاده شود.

در این مطالعه آمده است که «ایران آگاه است که استخراج بیت کوین برای اقتصاد درهم‌شکسته از تحریم‌ها و گرفتار کمبود شدید نقدینگی، اما دارای نفت و گاز طبیعی مازاد فرصت جذابی ارائه می‌کند.»

مطابق مطالعه انجام‌شده، تولید نیروی برقی که هرسال توسط ماینرها در ایران استفاده می‌شود نیازمند مصرف ۱۰ میلیون بشکه نفت خام معادل نزدیک به ۴% از کل نفت صادراتی ایران در ۲۰۲۰ است.

در این مطالعه آمده است که «بنابراین دولت ایران با استفاده از فرایند استخراج بیت کوین برای دور زدن تحریم‌های معاملاتی به‌طور کارآمد ذخایر انرژی خود را به بازارهای جهانی می‌فروشد.»

«دستمزد ماینرهای مستقر در ایران به‌طور مستقیم با بیت‌کوین پرداخت می‌شود که سپس می‌تواند برای پرداخت بهای کالاهای وارداتی استفاده شود، که امکان دور زدن تحریم‌های وضع‌شده روی پرداخت‌ها از طریق مؤسسات مالی ایرانی را فراهم می‌کند.»

الیپتیک می‌گوید، شرکت‌های مالی به‌خصوص در ایالات‌متحده که اخیرا خدمات رمزارز ارائه می‌دهند، باید قرار گرفتن در معرض تحریم‌های بالقوه به دلیل استخراج بیت کوین در ایران را در نظر داشته باشند.

ماینینگ      ماینینگ      ماینینگ      ماینینگ

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا