جدیدترین اخبارکانادا

کانادا اعلام کرد درهای این کشور به مدت دو سال بر روی دانشجویان خارجی بسته می‌باشد

کانادا اعلام کرد که تا دو سال صدور ویزای دانشجویی را به ۳۵ درصد کاهش می‌دهد

کانادا اعلام کرد درهای این کشور به مدت دو سال بر روی دانشجویان خارجی بسته می‌باشد

در دهه‌ گذشته، کانادا به یکی از مقاصد محبوب برای تحصیلات دانشگاهی ایرانیان تبدیل شده بود. بسیاری از افراد تازه‌وارد به دنبال راه‌هایی برای تطابق با شرایط دریافت ویزای این کشور برای تحصیل و سپس شروع زندگی در کانادا بودند. اما اخیراً به نظر می‌رسد که رویای تحصیل و زندگی تحت پرچم کانادا برای ایرانیان دور از دسترس‌تر شده است.

خبری که از روز دوشنبه بسیاری از متقاضیان ایرانی و بین‌المللی تحصیل در کانادا را در شوک فرو برد، این بود که درهای این کشور مهاجرپذیر قرار است به مدت دو سال مثل قبل به روی دانشجویان گشوده نباشد و تعداد کمتری این امکان را خواهند داشت که در دانشگاه‌های متعدد این کشور ثبت‌نام کنند.

کانادا اعلام کرد درهای این کشور به مدت دو سال بر روی دانشجویان خارجی بسته می‌باشد
کانادا اعلام کرد درهای این کشور به مدت دو سال بر روی دانشجویان خارجی بسته می‌باشد

جزئیات محدودیت صدور ویزای دانشجویی کانادا چیست؟

کانادا که در سال‌های اخیر به خاطر پذیرش فراوان دانشجویان بین‌المللی شناخته می‌شد، اکنون قصد دارد تا به مدت دو سال محدودیتی در صدور ویزای تحصیلی برای دانشجویان خارجی اعمال کند. بر اساس اطلاعات دولتی، در سال ۲۰۲۳، تعداد ویزاهای تحصیلی صادره توسط کانادا به نزدیک یک میلیون رسید، که تقریباً سه برابر تعداد یک دهه گذشته است. پیشنهاد جدید این کشور به اجرای محدودیت‌های جدید در صدور ویزا می‌پردازد تا تعداد دانشجویان خارجی در کانادا به نسبت حدود یک‌سوم کاهش یابد.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که مارک میلر، وزیر مهاجرت کانادا، اظهار داشته است که دولت لیبرال این کشور قصد دارد یک محدودیت موقت و دو ساله را برای صدور ویزای دانشجویی اجرا کند. به این ترتیب، در سال ۲۰۲۴، تقریباً ۳۶۴ هزار ویزای تحصیلی صادر خواهد شد.

تغییرات جدید در حوزه اجازه کار پس از فارغ‌التحصیلی در کانادا، محدودیت‌هایی را برای دانشجویان خارجی اعمال می‌کند. این سختگیری‌ها احتمالاً منجر به تشویق دانشجویان به بازگشت به کشور مبدأ خود می‌شود. این در مقابل سیاست‌های گذشته کاناداست که اعطای مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی را به عنوان یک مسیر آسان برای کسب اقامت دائم در این کشور در نظر می‌گرفتند.

کانادا اعلام کرد درهای این کشور به مدت دو سال بر روی دانشجویان خارجی بسته می‌باشد
کانادا اعلام کرد درهای این کشور به مدت دو سال بر روی دانشجویان خارجی بسته می‌باشد

با توجه به اظهارات مارک میلر، افرادی که برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکترا در کانادا پذیرفته می‌شوند، از محدودیت‌های این سقف معاف هستند. این دانشجویان واجد شرایط هستند تا مجوز کار سه ساله دریافت کنند. همچنین، ورود دانش‌آموزان در مقاطع ابتدایی و متوسطه از این قانون جدید مستثنی بوده و تحت هیچ گونه محدودیتی قرار نمی‌گیرند.

وزیر مهاجرت کانادا اعلام کرد که از این پس، همسران دانشجویان بین‌المللی که در مقاطع تحصیلی کارشناسی یا کالج ثبت‌نام کرده‌اند، دیگر واجد شرایط دریافت ویزای این کشور نخواهند بود. این تغییرات به معنای این است که تا چند هفته آینده، مجوز کار آزاد تنها به همسران دانشجویانی ارائه می‌شود که در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکترا و همچنین در رشته‌های حرفه‌ای مانند پزشکی و حقوق ثبت‌نام کرده‌اند.

همچنین ذکر شده که برای پذیرش درخواست‌های جدید تحصیلی در سال ۲۰۲۵، این اجازه مشروط به ارزیابی مجدد در پایان سال جاری خواهد بود.

چرا کانادا چنین تصمیمی گرفت؟

با وجود جاذبه‌ای که کانادا برای دانشجویان بین‌المللی دارد، افزایش تعداد دانشجویان بین‌المللی، به‌ویژه در بازار مسکن، منجر به کمبود شدید آپارتمان‌های اجاره‌ای شده و سبب افزایش قیمت مسکن گردیده است. این مسئله همچنین به انتقادات فراوانی از سوی جامعه و افراد در برابر دولت جاستین ترودو شده است.

کانادا اعلام کرد درهای این کشور به مدت دو سال بر روی دانشجویان خارجی بسته می‌باشد
کانادا اعلام کرد درهای این کشور به مدت دو سال بر روی دانشجویان خارجی بسته می‌باشد

به گزارش نهادهای دولتی کانادا، در ماه دسامبر ۲۰۲۳، نرخ اجاره در سراسر کشور به نسبت سال گذشته، ۷.۷ درصد افزایش یافته است. این افزایش همراه با مشکلات اقتصادی دیگر، سبب شده تا محبوبیت نخست‌وزیر کانادا، جاستین ترودو، کاهش یابد. این امر در نظرسنجی‌های پیش از انتخابات ۲۰۲۵، به پیشی گرفتن پی‌یر پولیور، رهبر حزب محافظه‌کار مخالف، نسبت به ترودو منجر شده است.

مقامات کانادایی اعلام کرده‌اند که علاوه بر بحران اجاره مسکن، مسئله مهم دیگری که نگرانی آن‌ها را به همراه داشته و به محدودیت صدور ویزای دانشجویی منجر شده، نگرانی از کیفیت آموزش برخی از موسسات پذیرش دانشجو است.

میلر در این زمینه تاکید کرد اینکه برخی موسسات خصوصی با راه‌اندازی دانشکده‌هایی با منابع ناکافی و دریافت هزینه‌های تحصیلی بالا، از دانشجویان خارجی سوءاستفاده می‌کنند، پذیرفتنی نیست.

این طرح بر چه کسانی تاثیر می‌گذارد؟

این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که دانشجویان بین‌المللی سالانه تا حدود ۲۲ میلیارد دلار به اقتصاد کانادا کمک می‌کنند. محدودیت ورود دانشجویان نه‌تنها مشکل‌ساز برای داوطلبان ادامه تحصیل خواهد بود، بلکه به بسیاری از موسسات آموزشی کانادا نیز که به امید جلب دانشجویان، محیط‌های دانشگاهی‌شان را گسترش داده‌اند، آسیب خواهد زد.

در حال حاضر، برخی از مشاغل مانند رستوران‌ها و خرده‌فروشی‌ها هشدار داده‌اند که محدودیت ورود دانشجویان خارجی ممکن است به کمبود کارگران موقت منجر شود. گزارش‌ها نشان می‌دهند که رستوران‌های کانادا با حدود ۱۰۰ هزار فرصت شغلی خالی روبرو هستند و با کمبود نیروی کار، دست‌وپنجه نرم می‌کنند. دانشجویان بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ حدود ۴.۶ درصد از کل کارگران صنعت خدمات غذایی (بیش از ۱.۱ میلیون نفر) را تشکیل داده‌اند.

در گذشته، بانک‌های کانادایی از افزایش تعداد دانشجویان جدید بهره‌مند شدند. این افزایش به این دلیل بود که هر دانشجو موظف به داشتن گواهی سرمایه‌گذاری تضمین‌شده با مبلغ بیش از ۲۰ هزار دلار کانادا بود. این مقدار به عنوان پیش‌نیاز برای ورود دانشجویان بین‌المللی به شمار می‌آمد تا بتوانند هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند.

بر اساس اطلاعات، از سال ۲۰۲۲، حدود ۴۰ درصد از دانشجویان کانادا از کشور هند به این کشور مهاجرت کرده بودند و چین با حدود ۱۲ درصد، در رتبه دوم قرار داشت. با این حال، دانشجویان ایرانی نیز نقش مهمی در تحصیل در دانشگاه‌های کانادا داشته‌اند و این انتخاب ممکن است بر زندگی و آینده آن‌ها تأثیر گذار باشد.

کانادا اعلام کرد درهای این کشور به مدت دو سال بر روی دانشجویان خارجی بسته می‌باشد
کانادا اعلام کرد درهای این کشور به مدت دو سال بر روی دانشجویان خارجی بسته می‌باشد

سختگیری برای ورود مهاجران در کشورهای مختلف

نه تنها کانادا بلکه کشورهای دیگر نیز مسیر ورود مهاجران را دشوارتر کرده‌اند. پس از روی کار آمدن بحران‌های پناهندگی در دوره‌های مختلف و اختلال در توازن جمعیتی و اقتصادی در برخی مناطق، بسیاری از کشورها تصمیم به فشار بیشتر بر ورود تازه‌واردها گرفته‌اند. یکی از نمونه‌های این سیاست استرالیا است که در گذشته به یکی از مقاصد پرطرفدار برای مهاجرت از سوی ایرانیان تبدیل شده بود.

دولت چپ میانه استرالیا به تازگی اعلام کرده است که از این پس «ویزای طلایی» برای مهاجران ثروتمند تازه‌ورود به استرالیا صادر نخواهد کرد. یکی از شرایط این ویزا سرمایه‌گذاری سه میلیون و ۳۰۰ هزار دلاری در اقتصاد استرالیا بود. انتقادات از این ویزا ناشی از این بودند که سرمایه‌گذاری‌ها به‌طور موثر در تولید اقتصادی کشور تأثیرگذار نمی‌باشند و بیشتر به بازار مسکن و سهام منحرف می‌شوند. برخی این ویزا را به عنوان وسیله‌ای برای سودجویی توصیف کرده و خواستار لغو آن شدند.

دولت استرالیا اعلام کرده است که در زمینه مهاجرت، تمرکز بیشتری بر جذب نیروی ماهر خواهد داشت. در حالی که ماه گذشته اعلام شد که قوانین ویزا برای دانشجویان بین‌المللی و کارگران کم‌مهارت دشوارتر خواهد شد. این تغییرات ممکن است در طی دو سال آینده منجر به کاهش ۵۰ درصدی پذیرش مهاجران در استرالیا شود.

قبل از استرالیا، چندین کشور دیگر نیز بررسی ویزاهای سریع برای سرمایه‌گذاران ثروتمندان را آغاز کرده بودند. این شامل بریتانیا است که در سال ۲۰۲۲، پس از افزایش نگرانی‌ها درباره ورود پول روسیه به این کشور، خدمات ارائه ویزای سریع به سرمایه‌گذاران را لغو کرد.

بحث‌های مرتبط با مهاجرت در آلمان به شدت افزایش یافته است. بیش از ۱۰۰ هزار نفر در روز شنبه، در ۱۰۰ نقطه مختلف آلمان، به خیابان‌ها ریختند تا در اعتراض به نشست محرمانه حزب راست افراطی آلمان، به نام آلترناتیو برای آلمان (آ.اف‌.د) و نئونازی‌ها، که با هدف اخراج گروهی از مهاجران برگزار شده بود، شرکت کنند. افراد حاضر در این نشست اعلام کردند که پس از به دست آوردن قدرت، قصد دارند مهاجرانی را که حتی با وجود کسب شهروندی، به نظر آن‌ها نتوانسته‌اند در جامعه آلمان ادغام شوند، اخراج کنند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا