جدیدترین اخبارجهان

ریشی سوناک گفت بریتانیا به دنبال رویارویی با حوثی ها نیست

سوناک به نمایندگان پارلمان گفت اگر این گروه به حملات در دریای سرخ ادامه دهد، در انجام اقدامات نظامی بیشتر علیه اهداف حوثی‌ها تردید نخواهد کرد

ریشی سوناک گفت بریتانیا به دنبال رویارویی با حوثی ها نیست

سوناک گفت که بریتانیا به دنبال رویارویی با گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی نیست، اما به عمل خود در دفاع از خود ادامه خواهد داد. این سخنان به دنبال حملات شبانه با ایالات متحده در یمن است. سر کیر استارمر، رهبر حزب کارگر گفت که از اقدام هدفمند حمایت می کند. چهار تایفون RAF و دو نفتکش وویجر در موج دوم اقدام مشترک ایالات متحده و بریتانیا علیه حوثی‌ها دوشنبه شب، پس از حملات قبلی در ۱۱ ژانویه، شرکت کردند.

ریشی سوناک، بریتانیا به دنبال رویارویی با حوثی ها نیست
ریشی سوناک، بریتانیا به دنبال رویارویی با حوثی ها نیست

آنها دو سایت نظامی را هدف قرار دادند که برای حمایت از حملات به کشتیرانی در شمال صنعا، پایتخت یمن استفاده می شد. نخست وزیر گفت که تمام اهداف مورد نظر منهدم شدند. آقای سوناک روز سه شنبه خطاب به مجلس عوام گفت ما به دنبال رویارویی نیستیم. ما از حوثی ها و کسانی که آنها را حمایت می کنند می خواهیم تا این حملات غیرقانونی و غیرقابل قبول را متوقف کنند.

اما، در صورت لزوم، بریتانیا از پاسخ مجدد در دفاع از خود تردید نخواهد کرد. او افزود که حداکثر دقت برای محافظت از غیرنظامیان در حملات انجام شد. هیچ غیرنظامی در نتیجه این حملات کشته نشده است. سر کیر استارمر از قبل در جریان قرار نگرفته بود، اما داونینگ استریت گفت که او و سر لیندزی هویل، رئیس مجلس عوام، در حالی که جت های جنگنده بریتانیا در حدود ساعت ۲۲:۰۰ روز دوشنبه در هوا بودند، مطلع شدند.

دولت به رسمیت شناخته شده بین المللی یمن که اکنون در ریاض، عربستان سعودی مستقر است، حملات حوثی ها را محکوم کرده است. آنچه در ابتدا در نظر گرفته شده بود شوک کوتاه و شدیدی برای حوثی‌ها بود، که اکنون به یک تلنگر تکراری تبدیل شده است. آخرین حملات به زرادخانه آنها لطمه ای ایجاد کرده است.

اما حوثی‌ها که ۱۰ سال پیش بسیاری از مناطق یمن را تصرف کردند، منابع زیادی از موشک‌ها و پهپادها را در اختیار دارند و نشانه‌هایی از ادامه حملات خود به کشتی‌ها را نشان می‌دهند، زیرا هشت حمله هوایی به رهبری آمریکا تا کنون در سال جاری مانع از آن نشده‌اند. آمریکا و بریتانیا تا زمانی که حملاتشان ادامه دارد، چاره‌ای جز ادامه حمله به اهداف حوثی‌ها ندارند تسلیم شدن از این لحظه به منزله واگذاری کنترل مسیر مهم کشتیرانی جهانی به یک گروه تروریستی ممنوعه تحت حمایت جمهوری اسلامی است.

ریشی سوناک، بریتانیا به دنبال رویارویی با حوثی ها نیست
ریشی سوناک، بریتانیا به دنبال رویارویی با حوثی ها نیست

تا کنون، حملات دقیق و با حداقل تلفات انسانی تنظیم شده است، اما ممکن است تغییر کند. هر چه این مبادلات طولانی تر ادامه داشته باشد، خطر تشدید آن بیشتر می شود. این خطر واقعی وجود دارد که در زمان مقتضی غیرنظامیان یمنی در این حملات هوایی تلافی جویانه جان خود را از دست بدهند، که می تواند موجی از خشم ضدغربی را در سراسر خاورمیانه برانگیزد.

حوثی ها قول انتقام از منافع ایالات متحده و انگلیس را داده اند و معتقدند که خدا را در کنار خود دارند. آنها از هشت سال جنگ داخلی و حملات هوایی بی شماری توسط همسایه خود، عربستان سعودی جان سالم به در برده اند. آنها صبر استراتژیک دارند و ادعا می کنند که از دشمنان غربی خود پیشی خواهند گرفت.

اما آقای سوناک گفت هیچ ارتباطی بین اقدامات ما برای دفاع از خود در دریای سرخ و وضعیت اسرائیل و غزه وجود ندارد. او به نمایندگان مجلس گفت کسانی که این ارتباط را ایجاد می کنند، کار حوثی ها را برای آنها انجام می دهند. حداقل ۱۲ حمله دیگر توسط حوثی ها از ۱۱ ژانویه، از جمله دوشنبه شب قبل از آخرین حملات صورت گرفته است.

حوادث در دریای سرخ و خلیج عدن از زمان موج اول حملات آمریکا و بریتانیا افزایش یافته است. اما نخست‌وزیر اصرار داشت که اقدام نظامی اخیر بریتانیا برای تضعیف توانایی کارآمد بوده است، هرچند اشاره کرد که ممکن است بین کاهش و از بین بردن تهدید تفاوت وجود داشته باشد.

وی به نمایندگان مجلس گفت اهداف به طور خاص بر اساس اطلاعات، سایت‌های نظامی که بر امنیت و ایمنی دریانوردان و کشتی‌رانی تاثیر می‌گذارند، انتخاب شده‌اند، و برای این منظور، من مطمئن هستم که حملات به‌گونه‌ای انجام می‌شوند که موثر بوده و به هدف خود دست می‌یابند. 

ریشی سوناک، بریتانیا به دنبال رویارویی با حوثی ها نیست
ریشی سوناک، بریتانیا به دنبال رویارویی با حوثی ها نیست

آقای سوناک گفت که اقدام علیه حوثی‌ها آخرین چاره بوده و تنها پس از نادیده گرفته شدن هشدارهای مکرر، بریتانیا در هر دو موج حملات به منظور حفاظت از جان بی‌گناهان و حفظ آزادی دریانوردی عمل کرده است.

وی افزود که هدف دولت توقف فروش غیرقانونی سلاح به حوثی ها و اعمال تحریم ها برای قطع منابع مالی این گروه است.

دولت مشاوره حقوقی را که برای این عملیات دریافت کرده است منتشر کرده است و به این نتیجه رسیده است که حملات طبق قوانین بین المللی قانونی بوده است.

سر کیر استارمر از حملات حمایت کرد و گفت که حملات به کشتی ها باید متوقف شود.

آنها برای بی‌ثبات کردن ما طراحی شده‌اند، بنابراین ما باید متحد و قوی باشیم، آنها برای غیرنظامیان عادی که سخت در دریا کار می‌کنند خطر ایجاد می‌کنند، بنابراین ما باید از آنها محافظت کنیم، و هدف آنها مختل کردن جریان کالا، غذا و دارو است، بنابراین ما نباید اجازه بدهیم آنها بدون پاسخ بمانند.

یک بحث عمومی در مورد اقدام نظامی در منطقه در روز چهارشنبه در مجلس عوام برگزار خواهد شد. از نمایندگان مجلس خواسته نخواهد شد که به یک طرح خاص رسیدگی و رای دهند.

سر اد دیوی، رهبر لیبرال دموکرات ها، که خواستار رای گیری شده است، گفت که حزب او پرونده حملات را پذیرفته است، اما واضح بسیار کمی در مورد اینکه گام های بعدی چیست و چه زمانی اهداف بریتانیا برآورده خواهد شد وجود دارد.

داونینگ استریت از تصمیم خود مبنی بر عدم مشورت با پارلمان دفاع کرده است و استدلال می کند که دولت با سابقه عمل می کند و شرایطی برای برگزاری رای گیری وجود ندارد.

در همین حال، لرد کامرون وزیر امور خارجه این هفته از منطقه بازدید خواهد کرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا