جدیدترین اخبارجهان

اسرائیل و حماس آتش بس را پذیرفتند، اما درگیری ها دوباره در اورشلیم آغاز شد

با وجود آتش‌بس، پلیس اسرائیل با فلسطینیان در حرم شریف درگیر شد

اسرائیل و حماس آتش بس را پذیرفتند، اما درگیری ها دوباره در اورشلیم آغاز شد

آتش‌بس بین اسرائیل و حماس پس از بدترین خشونت ها در طول چند سال گذشته، روز جمعه برقرار شد، اما درگیری های کوتاهی در حوالی مسجد‌الاقصی در اورشلیم آغاز شد و صحنه های درگیری مشابهی نیز در غزه رخ داد. اسرائیل و حماس آتش بس را پذیرفتند، اما درگیری ها دوباره در اورشلیم آغاز شد

اسرائیل و حماس آتش بس را پذیرفتند، اما درگیری ها دوباره در اورشلیم آغاز شد
اسرائیل و حماس آتش بس را پذیرفتند، اما درگیری ها دوباره در اورشلیم آغاز شد

به گزارش تهرانتو نیوز ؛

بمباران غزه توسط اسرائیل و حملات موشکی شبه نظامیان به شهرهای اسرائیلی پس از ۱۱روز طبق موافقتنامه‌ای به میانجیگری مصر، که در حال مذاکره با طرفین برای حفظ ثبات در منطقه است، متوقف شد.

خشونت‌های غزه تا حدودی با یورش پلیس اسرائیل به مجموعه مسجد‌الاقصی در شرق اورشلیم و درگیری با فلسطینیان در طول رمضان، ماه مقدس مسلمانان آغاز شد.

هزاران نفر برای نماز روز جمعه در محوطه اطراف مسجد‌الاقصی جمع شده بودند و بسیاری دیگر نیز در حال تظاهرات در حمایت از غزه ایستاده بودند.

اسرائیل و حماس آتش بس را پذیرفتند، اما درگیری ها دوباره در اورشلیم آغاز شد
اسرائیل و حماس آتش بس را پذیرفتند، اما درگیری ها دوباره در اورشلیم آغاز شد

بنا بر گفته یکی از شاهدان، پلیس اسرائیل به سمت فلسطینی‌ها که سنگ و کوکتل مولوتف (بمب‌های بنزینی) به ماموران پرتاب می‌کردند، چندین بمب صوتی پرتاب کرد و تیم فوریت‌های امدادی فلسطینیان نیز گفت که بیش از ۲۰ فلسطینی مجروح شدند.

رویارویی‌ها پس از نزدیک به یک ساعت، با عقب نشینی پلیس اسرائیل به موقعیت‌های خود در ورودی‌های پایگاه نظامی، فروکش کرد.

در غزه، پنج جسد دیگر در ناحیه محصور و بسیار پرجمعیت فلسطینی از زیر آوار خارج شد، که میزان تلفات را به ۲۴۳ نفر، از جمله ۶۶ کودک، همراه با ۱،۹۰۰ مجروح، می‌رساند.

ارتش اسرائیل گفت که یک سرباز و همینطور ۱۲ غیرنظامی کشته شده‌اند و پس از شلیک موشک‌هایی که موجب برانگیختن وحشت مردم و فرستادن آنها به پناهگاه‌های بسیار دور از تل آویو شد، صدها نفر از مجروحان تحت مداوا قرار گرفتند.

فلسطینی‌هایی که زیر گلوله‌باران‌های اسرائیل از ترس کنار هم جمع شده بودند به خیابان‌ها آمدند و با جشن و شادی یکدیگر را در مقابل یک ساختمان بمباران‌شده در آغوش گرفتند. بلندگوهای مسجد با افتخار «پیروزی مقاومت» را پخش کرد. خودروها با تکان دادن پرچم‌های فلسطینی در هوا و در حال بوق زدن در خیابان‌ها دور می‌زدند.

تا لحظه شمارش معکوس برای رسیدن به آتش‌بس در ساعت ۲ بامداد (پنج‌شنبه GMT 2300) شلیک سنگین موشک‌های فلسطینی ادامه پیدا کرد و اسرائیل نیز یک حمله هوایی انجام داد.

مصر، در راستای ادعای طرفین متخاصم در مورد تلافی هرگونه نقض آتش‌بس گفت دو هیئت از نمایندگان خود را برای تحت نظر گرفتن آتش‌بس به منطقه خواهد فرستاد.

شهروندان غیرنظامی در هر دو طرف خط مقدم درگیری‌ها نسبت به آتش‌بس بدبین بودند.

سمیرا عبدالناصر، مادر کودکی ۱۱ ساله که نزدیک ویرانه ساختمانی در حوالی بیت حانون در شمال نوار غزه نشسته بود گفت، «من با (آتش‌بس) موافق نیستم. آتش‌بس کدام است؟ اصلاً چه معنایی دارد؟»

سمیرا گفت، «ما به خانه‌های خود برگشتیم و هیچ جایی برای نشستن نبود، نه آب، نه برق، نه رختخوابی، هیچ‌چیز نمانده بود.»

در یکی از کافه‌های بندر اسرائیلی شهر اشدود، در شمال غزه، دَن کِرِی (Dan Kiri) 25 ساله گفت، اسرائیل باید هدف قرار دادنِ حماس را تا سقوط آن ادامه دهد.

او گفت، «این واقعیت که ما اینجا نشسته‌ایم و در صلح قهوه خود را می‌نوشیم یا کروسان خود را می‌خوریم، تنها تا هنگام عملیات بعدی در غزه، دوام می‌آورد.»

خشونت‌ها در ۱۰ ماه مه ناگهان بالا گرفت، که محرک آن خشم فلسطینی‌ها از وضعیتی بود، که به‌عنوان ممانعت اسرائیلی‌ها از حق خود در اورشلیم قلمداد می‌کردند، ازجمله رویارویی پلیس با معترضان در مسجدالاقصی در طول روزه گرفتن ماه رمضان.

 

بازسازی

 

نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو گفت که این عملیات، توانایی پرتاب موشک به اسرائیل توسط حماس، گروه اسلامی گرداننده غزه را در هم کوبیده است.

نتانیاهو گفت، ارتش اسرائیل به شبکه گسترده تونل‌های حماس در غزه، کارخانه موشک‌سازی، آزمایشگاه‌های سلاح و ساختمان انبارها حمله کرده و بیش از ۲۰۰ شبه‌نظامی، ازجمله ۲۴ شخصیت ارشد حماس را کشته است.

نتانیاهو در یک سخنرانی تلویزیونی گفت، «حماس بیشتر از این نمی‌تواند پنهان شود. این دستاورد بزرگی برای اسرائیل است.»«ما بخش مهمی از حماس و رده فرماندهی جهاد اسلامی را از بین بردیم و هر کسی که کشته نشده باشد، امروز می‌داند که بازوی بلند ما می‌تواند در هر کجا، در زیر زمین یا روی زمین به او برسد.»

با این حال حماس درگیری‌ها را به‌عنوان پیروزی مقاومت بر یک دشمن قویی‌تر نظامی و اقتصادی جلوه می‌دهد.

عزت الرشق، عضو ارشد دفتر سیاسی حماس گفت، «این واقعیت است که امروز نبرد به پایان می‌رسد، اما نتانیاهو و تمام جهان باید بداند که دست‌های ما روی ماشه قرار دارد و ما به گستراندن قابلیت‌های این مقاومت ادامه خواهیم داد.»

عزت الرشق در دوحه گفت که مطالبات این جنبش شامل محافظت از مسجد الاقصی و متوقف ساختن تخلیه فلسطینی‌ها از خانه‌هایشان در شرق اورشلیم است.

صالح دیاب، یکی از کسانی که به اخراج از خانه‌اش تهدید شده بود، از توقف تخلیه آسوده، اما نگران بود. دیاب گفت «این صبح آزادی است، صبح پیروزی،» و اضافه کرد که امیدوار بوده که بتواند در خانه خودش بماند اما از آنچه که ممکن است اسرائیل در آینده انجام دهد می‌ترسد.

با افزایش نگرانی‌های جهانی، در حالی که مصر، قطر و امارات متحده عربی نیز به دنبال میانجیگری بودند، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، جو بایدن به‌طور جدی از نتانیاهو خواست که به دنبال تشنج‌زدایی باشد.

آتش‌بس، ظاهراً بخشی از یک توافق دومرحله‌ای است که در ادامه آن، قاهره هیئت‌هایی از نمایندگان را برای توافق در مورد اقداماتی برای حفظ ثبات منطقه، به تل‌آویو و قلمرو فلسطینی‌ها می‌فرستد.

مقامات غزه گفتند که پس از چندین روز حملات هوایی اسرائیلی، ۱۶،۸۰۰ خانه آسیب دیده است و ساکنین منطقه در مقایسه با ۱۲ ساعت امکان استفاده از برق پیش از شروع درگیری‌ها، حالا تنها از سه یا چهار ساعت جریان برق برخوردارند.

 مقامات فلسطینی هزینه‌های بازسازی غزه را معادل ده‌ها میلیون دلار برآورد کردند، در همین حال اقتصاددانان نیز معتقدند که درگیری‌ها می‌تواند مانع بازیابی اقتصادی اسرائیل از پاندمی کووید-۱۹ شود.

بایدن روز پنج‌شنبه گفت، کمک هر چه سریعتر برای غزه فرستاده خواهد شد. برای ارسال کمک‌ها با مقامات فلسطینی{به ریاست رقیب حماس، رئیس‌جمهور محمود عباس که از پشتیبانی غرب برخوردار است و در کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل مستقر است}، «به شیوه‌ای که اجازه تجهیز دوباره زرادخانه نظامی را به حماس ندهد» هماهنگ خواهد شد. 

حماس در غرب و توسط اسرائیل گروه تروریستی قلمداد می‌شود، که از به رسمیت شناختن اسرائیل خودداری می‌کند.

 

اسرائیل و حماس آتش بس را پذیرفتند، اما درگیری ها دوباره در اورشلیم آغاز شد
اسرائیل و حماس آتش بس را پذیرفتند، اما درگیری ها دوباره در اورشلیم آغاز شد

 

ارتش اسرائیل    کوکتل مولوتف  ارتش اسرائیل    کوکتل مولوتف    ارتش اسرائیل  کوکتل مولوتف

مسجد‌الاقصی در اورشلیم      مسجد‌الاقصی در اورشلیم    مسجد‌الاقصی در اورشلیم      مسجد‌الاقصی در اورشلیم  کوکتل مولوتف      کوکتل مولوتف

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا