ایرانجدیدترین اخبار

اعدام در ملاء عام ۱ زندانی در مراغه و ۶ زندانی در زندان‌های کرمان، جیرفت، اصفهان، سنندج و ارومیه

اعدام در ملاءعام یک زندانی

اعدام در ملاء عام ۱ زندانی در مراغه و ۶ زندانی در زندان‌های کرمان، جیرفت، اصفهان، سنندج و ارومیه

در روز چهارم خرداد، حکم اعدام فردی به نام “سلیمان سلامت”، معروف به “امیر مهدی” با اتهامات “افساد فی‌الارض، گسترش فحشا و فریب زنان و دختران و تهیه فیلم از آنان”، در شهر مراغه اجرا شد.

این اقدام مورد نقد نهادهای حقوق بشر قرار گرفت، زیرا نماینده علی خامنه‌ای به زودی قرار است به عنوان رئیس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل منصوب شود.

محمود نعمتی، دادستان مراغه، در تاریخ چهارم خرداد خبر داد که “سلیمان سلامت” که در زندان مراغه به مدت هفت سال بازداشت شده بود، به صورت علنی اعدام شده است.

اعدام او علنی و در یکی از میادین اصلی شهر مراغه در بامداد امروز صورت گرفت.

محمود امیری‌مقدم، رییس سازمان حقوق بشر ایران، در یک توییت تأکید کرد که تفاوت بین داعش و جمهوری اسلامی خامنه‌ای در این است که داعش به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شد، در حالی که “نماینده خامنه‌ای قرار است به‌زودی بر کرسی ریاست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل بنشیند”.

وی همچنین تأکید کرد که این “اقدام وحشیانه” که تصاویر آن در رسانه‌های حکومتی نیز منتشر شده، باید به شدت محکوم شود.

امروز، حکم اعدام شش شهروند دیگر با اتهاماتی مانند مواد مخدر و قتل در زندان‌های کرمان، جیرفت، اصفهان، سنندج و ارومیه اجرا شد.

وبسایت حال وش هم با انتشار خبری اعلام کرد؛ سحرگاه امروز ۴ خرداد ۱۴۰۲، قادربخش دهانی (نادر کلبعلی)، متولد:‌ ۱۳۶۳، اهل زاهدان و عبدالرسول جمشیدی، متولد: ۱۳۴۷، اهل استان فارس، دو زندانی متهم به جرائم (موادمخدر) و محبوس در زندان مرکزی کرمان اعدام شدند. 

براساس این گزارش، قادربخش دهانی، در سال ١٣٩٧ و عبدالرسول جمشیدی هم در سال ۱۳۹۹ با اتهام مواد مخدر در کرمان بازداشت بازداشت و از دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شده‌اند. 

لازم به ذکر است، قادربخش دهانی و عبدالرسول جمشیدی، در تاریخ ۱ خرداد ماه ۱۴۰۲، برای اجرای احکام اعدام به سلول های انفرادی در زندان مرکزی استان کرمان منتقل شده بودند. 

اجرای احکام اعدام  قادربخش دهانی و عبدالرسول جمشیدی، توسط رسانه های رسمی داخل کشور و یا منابع رسمی اعلام نشده است. 

سازمان خبری هرانا، که در زمینه حقوق بشر در ایران فعال است، پیش‌تر در گزارش سالانه خود اشاره کرده بود که در سال ۱۴۰۱، حداقل ۶۱۷ شهروند از جمله شش کودک-مجرم اعدام شده‌اند و اجرای حکم اعدام دو نفر از آنها علنی بوده است.

تعداد اعدام‌ها در سال گذشته نسبت به سال قبل به بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته است. در سال جاری نیز روند اعدام زندانیان سرعت و شتاب بیشتری داشته و تنها در ماه اردیبهشت، حداقل ۱۱۴ زندانی اعدام شده‌اند.

موج گسترده اعدام‌ها در ایران، واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی را به دنبال داشته است و در بسیاری از موارد، منتقدان خواهان اتخاذ تدابیر “تنبیهی” علیه جمهوری اسلامی شده‌اند.

دیروز (چهارشنبه سوم خرداد)، فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در بیانیه و گزارش تازه خود، از مقامات جمهوری اسلامی خواستند تا فوراً اعدام‌ها را متوقف کنند.

همچنین روز چهارشنبه، ۲۴ تشکل مستقل زنان در سراسر جهان با انتشار بیانیه مشترک، علاوه بر محکوم کردن اعدام سه معترض پرونده “خانه اصفهان”، خواستار مقابله جامعه جهانی با اعدام‌های حکومتی جمهوری اسلامی شدند.

امضاکنندگان این بیانیه، کارکرد اعدام را به‌ مثابه «قتل دولتی برای جرایم سیاسی» توصیف و اعلام کرده‌اند که با برگزاری اعتراضات و جلب حمایت از سازمان‌ها و تشکل‌های بین‌المللی حقوق بشر و زنان، در برابر قتل‌های حکومتی مقابله می‌کنند.

آنها همچنین یادآوری کردند که “جمهوری اسلامی ایران از ابتدای به قدرت رسیدنش از اعدام به عنوان یک وسیله برای تثبیت نظام سرکوبگر و مبارزه با حقوق زنان استفاده کرده است.”

موضع‌گیری نهادها، سیاستمداران و گروه‌های مختلف حقوق بشر در سراسر جهان در مورد افزایش مستمر اعدام‌ها در ایران افزایش یافته است، به خصوص در شرایطی که نماینده جمهوری اسلامی ایران به‌تازگی به عنوان رییس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل منصوب شده است. این تعیین وظیفه باعث واکنش‌های بسیاری شده و برخی آن را “ناراحت کننده” توصیف کرده‌اند، از جمله میشل تیلور، سفیر ایالات متحده در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که در یک بیانیه از این رویداد ناراحتی خود را اعلام کرد. اعدام در ملاء عام ۱ زندانی در مراغه و ۶ زندانی در زندان‌های کرمان، جیرفت، اصفهان، سنندج و ارومیه  اعدام در ملاء عام ۱ زندانی در مراغه و ۶ زندانی در زندان‌های کرمان، جیرفت، اصفهان، سنندج و ارومیه  حسین سلامت    حسین سلامت    حسین سلامت  افساد فی‌الارض  افساد فی‌الارض  افساد فی‌الارض  افساد فی‌الارض

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا