جدیدترین اخبارجهان

نیروهای روسیه به حملات خود در جنوب اوکراین ادامه می دهند

حملات به روستای روبوتین که همزمان با حملات در شرق برای تحت فشار قرار دادن نیروهای اوکراینی در سراسر خط مقدم طراحی شده است

نیروهای روسیه به حملات خود در جنوب اوکراین ادامه می دهند

مقامات نظامی و کارشناسان گفتند که نیروهای روسی در روزهای اخیر حملات متعددی را در اطراف روستای روبوتین در جنوب اوکراین انجام داده‌اند و زمین‌هایی را هدف قرار داده‌اند که اوکراین به سختی به دست آورده است.

نیروهای روسیه به حملات خود در جنوب اوکراین ادامه می دهند
نیروهای روسیه به حملات خود در جنوب اوکراین ادامه می دهند

ارتش اوکراین اعلام کرد که چهار روز متوالی حملات از شنبه تا سه شنبه شامل خودروهای زرهی و تعداد زیادی از نیروهایی که در منطقه تجمع کرده بودند را دفع کرده است.

نقشه‌های منبع باز میدان جنگ که توسط گروه‌های مستقلی که فیلم‌های رزمی را تجزیه و تحلیل می‌کنند، گردآوری شده است، نشان می‌دهد که روسیه دستاوردهای حاشیه‌ای در غرب و جنوب روبوتین داشته است. موسسه مطالعات جنگ، یک گروه تحقیقاتی مستقر در واشنگتن، روز دوشنبه گفت که نیروهای روسی تا حومه غربی روستا پیشروی کرده اند.

به روستای روبوتین توجه کنید. او گفت به نظر می رسد که روس ها هدف خود را برای دستیابی به موفقیت در آنجا تعیین کرده اند و قصد دارند روستا را تصرف کنند.

حملات آخر هفته در اطراف روبوتین زمانی انجام شد که نیروهای روسی شهر خط مقدم آودیوکا را در حدود ۱۰۰ مایلی شرق تصرف کردند و به مواضع اوکراین در ساحل شرقی رودخانه Dnipro در بیش از ۱۳۰ مایلی غرب حمله کردند. تحلیلگران نظامی می گویند این حملات تقریباً همزمان برای اعمال فشار در سراسر خط مقدم به منظور کاهش توانایی کیف برای عقب نشینی و تکمیل نیروهای خسته و وادار کردن آن به سوزاندن ذخایر مهمات کمیاب خود طراحی شده است.

پاسی پاروینن، از گروه پرنده سیاه، که تصاویر ماهواره‌ای و محتوای رسانه‌های اجتماعی از میدان جنگ را تجزیه و تحلیل می‌کند، گفت آنها در مکان‌های مختلف تلاش می‌کنند و دفاع اوکراین را آزمایش می‌کنند. آنها در حال بررسی و جستجوی نقاط ضعف هستند.

نیروهای روسیه به حملات خود در جنوب اوکراین ادامه می دهند
نیروهای روسیه به حملات خود در جنوب اوکراین ادامه می دهند

سرهی کوزان، رئیس مرکز امنیت و همکاری اوکراین، یک گروه تحقیقاتی غیردولتی، گفت که مسکو تلاش خواهد کرد تا در هفته‌های آینده موفقیت خود را در جبهه شرقی تقویت کند و به هر قیمتی که شده روبوتین را قطع کند. او و دیگر تحلیلگران گفتند که مسکو ده ها هزار نیرو در اطراف روبوتین دارد و او پیش بینی کرد که حملات تشدید خواهند شد.

دستاوردهای روسیه در اطراف روبوتین، روستایی با چند صد نفر جمعیت قبل از جنگ، تا کنون محدود بوده است. این دهکده مدت کوتاهی پس از حمله مسکو به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، تحت اشغال روسیه قرار گرفت. در ماه اوت، پس از هفته‌ها نبرد که بر چالش‌های عظیمی که کیف در ضربه زدن به دفاع متراکم روسیه در منطقه با آن مواجه است، توسط نیروهای اوکراینی بازپس گرفته شد.

امروزه روبوتین در یک برآمدگی حک شده در قلمرو تحت کنترل روسیه قرار دارد که از غرب، جنوب و شرق توسط نیروهای مسکو احاطه شده است. در هفته‌های اخیر، نیروهای روسی با استفاده از آنچه ارتش اوکراین به عنوان گروه‌های تهاجمی کوچک با حمایت خودروهای زرهی توصیف می‌کند، به جناحین این روستا حمله کرده و به تدریج بخش‌های کوچکی از زمین را پس گرفته‌اند.

لیخویی روز دوشنبه گفت وضعیت در آنجا پویا است، دشمن در حال انجام آتش سنگین است.

نیروهای روسیه به حملات خود در جنوب اوکراین ادامه می دهند
نیروهای روسیه به حملات خود در جنوب اوکراین ادامه می دهند

تصاویر جغرافیایی میدان نبرد نشان می دهد که پهپادهای تهاجمی روسیه به سنگرهای تحت کنترل اوکراین در چند صد یاردی جنوب روبوتین برخورد می کنند. ریبار، یک وبلاگ نویس برجسته نظامی روسی، گفت که نیروهای روسی در حومه جنوبی روبوتین جای پای خود را به دست آورده اند و اکنون درگیری در روستا در جریان است که در تابستان گذشته در جریان جنگ تا حد زیادی به ویرانه تبدیل شد. ادعای او به طور مستقل قابل تایید نیست.

پاروینن، از گروه پرنده سیاه، گفت که روسیه برخی از استحکامات از دست رفته در ضد حمله تابستانی را پس گرفته است. او افزود که دفاع از روبوتین برای سربازان اوکراینی آسان نیست زیرا نیروهای روسی بر ارتفاعات اطراف منطقه کنترل دارند.

او گفت به طور کلی، این یک مشکل بزرگ برای اوکراینی‌ها در آنجا است.

کوزان، از مرکز همکاری و امنیت اوکراین، گفت که او انتظار دارد که برخی از نیروهایی که در تصرف آودیوکا شرکت داشتند اکنون در روزهای آینده به سایر بخش‌های خط مقدم اعزام شوند، احتمالاً در اطراف روبوتین برای کمک به این موضوع. فشار تهاجمی وجود دارد.

ارتش اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور مواضع دفاعی جدیدی را در خارج از آودیوکا گرفته اند تا از پیشروی های بیشتر روسیه جلوگیری کنند.

کوزان و دیگر تحلیلگران نظامی گفتند که تاخیر در کمک های نظامی غرب، توانایی اوکراین را برای حفظ حملات روسیه در سراسر خط مقدم تضعیف کرده است. کوزان گفت روس‌ها متوجه شده‌اند که ما واقعاً گرسنه گلوله‌ها هستیم، به این معنی که نمی‌توانیم به هر یک از حملات آنها پاسخ دهیم. آنها به اعمال فشار روی روبوتین ادامه خواهند داد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی شبانه خود در روز دوشنبه اذعان کرد که وضعیت در چندین بخش از خط مقدم، جایی که نیروهای روسی حداکثر ذخایر را جمع‌آوری کرده‌اند، بسیار دشوار است. وی افزود روسیه از تاخیر در کمک به اوکراین استفاده می کند. 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا