جدیدترین اخبارجهان

آیا کمبود مهمات اوکراینی مقصر سقوط آودیوکا بود؟

اگرچه روسیه با تصرف آودیوکا به پیروزی نادری دست یافته، اما نیروهای نظامی این کشور در طی ۴ ماه محاصره شهر متحمل تلفات بسیار زیادی شدند

آیا کمبود مهمات اوکراینی مقصر سقوط آودیوکا بود؟

سقوط آودیوکا مهمترین پیروزی را در میدان نبرد روسیه از زمان تصرف باخموت پس از نه ماه جنگ فرسایشی طاقت فرسا به ارمغان آورد. اما آیا کمبود مهمات اوکراینی مقصر این شکست میدان جنگ بود و آیا این موفقیت نادر روسیه آغاز مرحله خطرناک جدیدی از جنگ است؟ آودیوکا صحنه برخی از شدیدترین و خونین ترین نبردهای جنگ بوده است. نیروهای روسیه در چهار ماه گذشته شهر کوچک اوکراین را محاصره کرده اند.

آیا کمبود مهمات اوکراینی مقصر سقوط آودیوکا بود؟
آیا کمبود مهمات اوکراینی مقصر سقوط آودیوکا بود؟

نیروهای اوکراینی به طور قابل توجهی از نیروهای روسی کمتر شده اند، برخی گزارش ها حاکی از آن است که مناطقی از خط مقدم ۱۰ برابر بیشتر از اوکراینی ها سرباز روسی دارند. نیروی هوایی روسیه نیز نقش برجسته‌تری در این نبرد ایفا می‌کند و از نزدیکی حریم هوایی روسیه استفاده می‌کند و روزانه بیش از ۶۰ بمب را به مواضع خط مقدم اوکراین تحویل می‌دهد.

تصمیم اوکراین برای عقب نشینی از شهر خط مقدم از نظر نظامی موجه به نظر می رسد، اما این مانع از تاکید ولودیمیر زلنسکی و جو بایدن بر کمبود تسلیحات اوکراین و ماهیت بحرانی فزاینده تأخیر بیشتر در تأمین کمک ۶۰ میلیارد دلاری که کنگره آمریکا در حال حاضر به تعویق انداخته است، نشده است. 

اگرچه اوکراین مایل است از حمایت مالی بلندمدت ایالات متحده برخوردار شود، اما نیاز اساسی اوکراین در این زمان سلاح و مهمات است. اتحادیه اروپا حمایت مالی مداوم از اوکراین را تایید کرده است، اما تبدیل این تعهد به مهمات در دسترس سربازان خط مقدم یک چالش است.

در دو سال گذشته، اکثر تسلیحات ارائه شده به اوکراین از صندوقچه های جنگی کشورهای غربی تهیه شده است. با این حال، این موجودی در حال حاضر رو به اتمام است و هیچ منبع آماده ای در دسترس تجاری نیست. فعال کردن پایگاه صنعتی دفاعی کشورها برای طراحی، ساخت و تحویل تسلیحات جایگزین یکی از تنها راه‌ها برای برآورده کردن نیازهای نظامی آینده اوکراین است.

آیا کمبود مهمات اوکراینی مقصر سقوط آودیوکا بود؟
آیا کمبود مهمات اوکراینی مقصر سقوط آودیوکا بود؟

غرب با موفقیت مقداری مهمات جایگزین مانند گلوله های توپخانه تهیه کرده است، اما این مهمات معمولاً در جنگ فرسایشی استفاده می شود که به نفع نیروهای بزرگتر است، بنابراین این اولویت اوکراین نیست. در مقابل، اوکراین ابتکار عمل را در این جنگ از طریق غرب در اختیار گرفته است که سلاح‌های ضربه‌ای با فناوری بالا و دقیق مانند موشک طوفان سایه بریتانیا را در اختیار دارد.

این سلاح در حمله به اهداف روسیه در اوکراین اشغالی بسیار مؤثر بوده است، اما ذخایر آن رو به اتمام است اوکراین بیشتر می خواهد. با این حال، این موشک ۳۰ سال قدمت دارد و بسیاری از اجزای آن منسوخ شده اند، بنابراین صنعت نمی تواند به راحتی انبار جایگزینی را تهیه کند.

غرب می تواند تسلیحات مدرن تری را از موجودی خود یا مستقیماً از سازندگان به اوکراین ارائه دهد. با این حال، تکنولوژی مزیت نامتقارن غرب در میدان جنگ است. همیشه این خطر وجود دارد که برخی از تسلیحات اهدایی غرب به بازار سیاه و در نهایت به دست روس ها یا چینی ها برسد و غرب نمی تواند امنیت ملی خود را به خطر بیندازد.

در نتیجه، تنها راه پایدار برای ارائه حمایت نظامی پایدار به اوکراین از طریق سرمایه گذاری هماهنگ در پایگاه صنعتی دفاعی بین المللی است. با این حال، سرمایه گذاری، توسعه، تولید و فرآیند آزمایش همه زمان می برد که اوکراین ندارد.

آیا کمبود مهمات اوکراینی مقصر سقوط آودیوکا بود؟
آیا کمبود مهمات اوکراینی مقصر سقوط آودیوکا بود؟

اگرچه روسیه با تصرف آودیوکا به پیروزی نادری دست یافته است، اما نیروهای نظامی این کشور در طی ۴ ماه محاصره شهر متحمل تلفات بسیار زیادی شدند. عمل تهاجمی در زمستان دشوار است. هوای سرد نابخشودنی است، پوشش طبیعی محدودی از برگ ها و شاخ و برگ ها وجود دارد، و زمین یخ زده است، که حفر چاله را دشوار می کند.

چرا آودیوکا چنین اولویتی برای روسیه داشت؟ ۲۴ فوریه مصادف با دو سال از تهاجم روسیه به اوکراین است و ولادیمیر پوتین بسیار مشتاق نشان دادن موفقیت در میدان جنگ برای تقویت روحیه نیروهای خود بوده است.

پوتین همچنین می خواهد پیشرفت در عملیات نظامی ویژه خود را پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه در ماه آینده نشان دهد. با این حال، اکثر تحلیلگران بر این باورند که نه روسیه و نه اوکراین منابع نظامی کافی برای انجام یک حمله قابل توجه به این زودی ها ندارند و سال آینده می تواند با مجموعه ای از اقدامات غیرقطعی کوچکتر در خط مقدم مشخص شود. اما، اگر غرب نتواند به نیاز شدید اوکراین به مهمات رسیدگی کند، فرصتی برای نیروهای روسیه ایجاد می‌کند و پوتین ممکن است وسوسه شود از آن بهره‌برداری کند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا