جدیدترین اخبارجهان

آودیوکا به دست روس‌ها می‌افتد

در شرایطی که نیروهای اوکراینی در معرض خطر محاصره قرار داشتند، فرمانده ارشد نظامی دستور عقب نشینی داد 

آودیوکا، دژ دیرینه اوکراین، به دست روس ها می افتد

اوکراین پیش از سپیده دم روز شنبه دستور عقب نشینی کامل از شهر تخریب شده آودیوکا را صادر کرد و موقعیتی را تسلیم کرد که برای بخش عمده ای از یک دهه در مقابل حملات رو به زوال روسیه یک پایگاه نظامی بود.

آودیوکا، دژ دیرینه اوکراین، به دست روس ها می افتد
آودیوکا، دژ دیرینه اوکراین، به دست روس ها می افتد

ژنرال اولکساندر سیرسکی، فرمانده ارشد نظامی اوکراین، گفت بر اساس وضعیت عملیاتی اطراف آودیوکا، به منظور جلوگیری از محاصره و حفظ جان و سلامت سربازان، تصمیم گرفتم واحدهای خود را از شهر خارج کنم و در خطوط مساعدتر به سمت دفاع حرکت کنم. 

سقوط آودیوکا، شهری که زمانی حدود ۳۰۰۰۰ نفر را در خود جای داده بود، اما اکنون به ویرانه ای در حال دود تبدیل شده است، اولین دستاورد بزرگی است که نیروهای روسیه از ماه می سال گذشته به آن دست یافته اند. پس از رد حمله متقابل اوکراین در تابستان و پاییز، نیروهای روسی در هفته‌های اخیر تقریباً در تمام طول جبهه ۶۰۰ مایلی این حمله را تحت فشار قرار داده‌اند.

عقب نشینی اوکراین در روز شنبه به دنبال پایانی خونین است که شاهد برخی از شدیدترین نبردهای جنگ دو ساله بود. روسیه با تکیه بر برتری خود در پرسنل و تسلیحات، شهر را با بمباران های هوایی و حملات زمینی مورد حمله قرار داد، حتی در حالی که جنگنده هایش متحمل تلفات حیرت انگیزی شدند.

نیروهای اوکراینی از روز چهارشنبه عقب‌نشینی از مواضع خود را در بخش جنوبی شهر آغاز کرده‌اند و از آن زمان در نبردی ناامیدکننده برای اجتناب از محاصره داخل شهر در حالی که نیروهای روسی از چندین جهت پیشروی می‌کنند، درگیر شده‌اند. هنگامی که بمب افکن های روسی آودیوکا را کوبیدند، اوکراین اعلام کرد که نیروهایش سه هواپیمای جنگی روسی را هدف قرار داده و سرنگون کرده اند.

آودیوکا، دژ دیرینه اوکراین، به دست روس ها می افتد
آودیوکا، دژ دیرینه اوکراین، به دست روس ها می افتد

الکساندر تارنافسکی، رئیس نیروهای اوکراین در جنوب، گفت با توجه به برتری روسیه در قدرت آتش و تعداد سربازانی که روسیه مایل به نبرد بود، چاره ای جز عقب نشینی وجود نداشت.

وی در بیانیه‌ای گفت در شرایطی که دشمن در حال پیشروی بر روی اجساد سربازان خود با برتری گلوله ۱۰ به ۱، زیر بمباران مداوم است، این تنها راه‌حل صحیح است.

این فرمانده گفت که تلفاتی برای اوکراینی‌ها وارد شده و در مرحله پایانی عملیات، تحت فشار نیروهای برتر دشمن، تعدادی از نظامیان اوکراینی به اسارت درآمدند.

حتی اگر خطوط اوکراین در عقب آودیوکا تثبیت شوند، سقوط شهر به کنترل روسیه به ارتش مسکو این امکان را می‌دهد که نیروها و تجهیزات خود را با فشار در جهت‌های دیگر به طور مؤثرتر جابجا کند.

میکولا بیلیسکوف، تحلیلگر نظامی در مؤسسه ملی مطالعات استراتژیک در سال ۲۰۱۸، گفت آودیوکا یک نقطه قوت بسیار مهم در سیستم دفاعی اوکراین است، زیرا از پوکروفسک، در ۳۰ مایلی شمال غربی، یک مرکز لجستیکی برای ارتش اوکراین محافظت می کند.

او گفت کنترل آودیوکا ممکن است فضایی برای روسیه ایجاد کند. وی افزود، با این حال، نیروهای روسیه فاقد ذخایر زیادی از نیروها و تجهیزات هستند و بعید است که بتوانند به سرعت به سمت غرب آودیوکا پیشروی کنند و موفقیت این هفته را به یک پیروزی بزرگ تبدیل کنند.

آودیوکا، دژ دیرینه اوکراین، به دست روس ها می افتد
آودیوکا، دژ دیرینه اوکراین، به دست روس ها می افتد

آودیوکا و جوامع اطراف آن از زمانی که شبه‌نظامیان تحت حمایت روسیه در سال ۲۰۱۴ قلمرویی در شرق اوکراین را تصرف کردند، در خط مقدم بوده‌اند، اما روس‌ها تلاش‌های خود را برای تصرف شهر در اکتبر افزایش دادند و حملات گسترده‌ای را برای محاصره گسترده این منطقه آغاز کردند.

به گفته ارتش اوکراین و همچنین مقامات انگلیسی و آمریکایی، این تلاش‌ها تا حد زیادی با شکست مواجه شد و منجر به سنگین‌ترین تلفات روسیه در جنگ شد که ده‌ها هزار سرباز آن کشته و زخمی شدند.

در اوایل سال جاری، روس‌ها موفق شدند به خود شهر آودیوکا نفوذ کنند و در آن زمان تلفات اوکراینی به طور قابل توجهی افزایش یافت. در همان زمان، روسیه بمباران شهر را تشدید کرد و به دنبال درهم شکستن نیروهای دفاعی شدیداً مستحکم اوکراین بود.

از آنجایی که وضعیت به طور فزاینده ای وخیم می شد، تحلیلگران نظامی در داخل و خارج از اوکراین نگران بودند که رهبری آنچه را که بسیاری اشتباه گذشته می دانستند تکرار کند پس از اینکه مشخص شد امید از بین رفته است، و هزینه های غیرضروری پرسنل و تسلیحات را ادامه دهند.

عقب نشینی از آودیوکا هنوز صبح روز شنبه تحت بمباران خشک روسیه در جریان بود. فرماندهی ارتش اوکراین گفت که عقب نشینی از بخش جنوبی شهر با تلفات جزئی انجام شده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا