جدیدترین اخبارجهان

روسیه پس از عقب نشینی اوکراین مدعی کنترل کامل آودیوکا است

کرملین می‌گوید که خروج عجولانه و بی نظم بوده و به سربازان خود به خاطر بزرگترین دستاورد از ماه می گذشته تبریک می‌گوید

روسیه پس از عقب نشینی اوکراین مدعی کنترل کامل آودیوکا است

روسیه گفته است که کنترل کامل شهر آودیوکا در شرق اوکراین را به دست گرفته که بزرگترین دستاورد این کشور از زمان تصرف باخموت در ماه مه گذشته، پس از عقب نشینی نیروهای اوکراینی است.

روسیه پس از عقب نشینی اوکراین مدعی کنترل کامل آودیوکا است
روسیه پس از عقب نشینی اوکراین مدعی کنترل کامل آودیوکا است

الکساندر سیرسکی، فرمانده ارتش اوکراین روز شنبه گفت که نیروهای اوکراینی برای جلوگیری از محاصره از شهر در منطقه صنعتی دونباس عقب نشینی کرده اند و افزود که او برای حفظ جان و سلامت نظامیان، تثبیت وضعیت و انتقال نیروها به خطوط دفاعی مطلوب تر این منطقه اقدام کرده است. 

روسیه گفت که برخی از سربازان اوکراینی هنوز در کارخانه بزرگ کک دوران شوروی که یکی از بزرگترین کارخانه های اروپا بود، عقب نشینی کرده که آن را شتابزده و آشفته توصیف کرد. ارتش اوکراین اعلام کرد که در این عقب نشینی تلفاتی وارد شده است اما وضعیت تثبیت شده است.

تصرف آودیوکا به روسیه کنترل کامل منطقه اطراف دونتسک، شهر بزرگ اوکراینی را می دهد که در سال ۲۰۱۴ توسط نیروهای نیابتی روسیه تصرف شد و همزمان با نزدیک شدن دومین سالگرد تهاجم گسترده این کشور به اوکراین صورت می گیرد.

ارتش اوکراین در ماه‌های اخیر در خط مقدم اطراف آودیوکا در یکی از شدیدترین نبردهای جنگ دست و پنجه نرم کرده بود که باعث شد شهر تقریباً ویران شود و تقریباً همه بیش از ۳۰۰۰۰ جمعیت قبل از جنگ شهر را ترک کنند. جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، هشدار داده بود که این شهر ممکن است به دلیل کمبود تسلیحات که ماه ها مخالفت کنگره جمهوری خواهان با بسته بودجه جدید ایالات متحده برای ارتش اوکراین تشدید شده، به دست روسیه بیفتد.

کرملین روز یکشنبه در بیانیه ای در وب سایت خود اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، پیروزی مهم را به سربازان روس تبریک گفت.

روسیه پس از عقب نشینی اوکراین مدعی کنترل کامل آودیوکا است
روسیه پس از عقب نشینی اوکراین مدعی کنترل کامل آودیوکا است

سرلشکر ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، گفت که اقداماتی برای پاکسازی کامل شهر از وجود شبه نظامیان و مسدود کردن واحدهای اوکراینی که شهر را ترک کرده اند و در کارخانه کک و شیمیایی آودیوکا مستقر هستند در حال انجام است.

تلویزیون دولتی روسیه نشان داد که پرچم‌های آبی و زرد اوکراین در آودیوکا پایین کشیده شده و سه رنگ سفید، آبی و قرمز روسیه از جمله بر فراز کارخانه کک برافراشته شده است. پس از شکست اوکراین در سوراخ کردن خطوط روسیه در سال گذشته، مسکو در تلاش است تا نیروهای اوکراینی را سرکوب کند، درست در زمانی که کیف در حال بررسی یک بسیج بزرگ جدید است و ولودیمیر زلنسکی یک فرمانده جدید را برای اداره جنگ منصوب کرده است.

رئیس جمهور اوکراین روز شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ با اشاره به پوتین از متحدان غربی خواست به کشورش کمک کنند تا هیولا را شکست دهد. ارتش اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد، نیروهای اوکراینی به طور جداگانه، حمله روسیه به جبهه جنوبی در منطقه زاپوریژژیا را دفع کردند. آودیوکا یک دهه درگیری را تحمل کرده است. این نماد خاصی برای روسیه است، زیرا در سال ۲۰۱۴ برای مدت کوتاهی توسط جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو که بخش‌هایی از شرق اوکراین را تصرف کردند اما توسط سربازان اوکراینی که استحکامات گسترده‌ای ساخته بودند، بازپس گرفتند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا