جدیدترین اخبارجهان

بایدن قول تلافی کشته شدن سه سرباز آمریکایی در اردن را می‌دهد

بایدن شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی را مقصر دانست و قول داد که عاملان آن را مورد بازخواست قرار دهد

بایدن قول تلافی کشته شدن سه سرباز آمریکایی در اردن را می‌دهد

حمله هواپیمای بدون سرنشین به پایگاهی در اردن روز یکشنبه سه سرباز آمریکایی را کشت و جو بایدن، رئیس جمهور این کشور شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی را مقصر دانست و قول داد که عاملان آن را مورد بازخواست قرار دهد.

بایدن قول تلافی کشته شدن سه سرباز آمریکایی در اردن را می‌دهد
بایدن قول تلافی کشته شدن سه سرباز آمریکایی در اردن را می‌دهد

از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس، این اولین باری است که پرسنل نظامی آمریکایی بر اثر آتش خصمانه در خاورمیانه کشته می‌شوند و این حادثه درگیری ها را در منطقه بیشتر می‌کند و نگرانی‌ها از درگیری گسترده‌تری را که مستقیماً جمهوری اسلامی را درگیر می‌کند، دامن می‌زند.

حماس گفت که این کشته‌ها نشان می‌دهد که حمایت واشنگتن از اسرائیل می‌تواند در تضاد با کل جهان اسلام در صورت تداوم تلف شدن جان‌های بی‌گناه در غزه و جنگ در آنجا منجر به انفجار منطقه‌ای شود.

بایدن در بیانیه‌ای درباره این حمله گفت در حالی که ما هنوز در حال جمع‌آوری حقایق این حمله هستیم، می‌دانیم که این حمله توسط گروه‌های شبه‌نظامی رادیکال تحت حمایت جمهوری اسلامی که در سوریه و عراق فعالیت می‌کنند، انجام شده است.

رئیس جمهور افزود ما به تعهد آنها برای مبارزه با تروریسم ادامه خواهیم داد. فرماندهی مرکزی آمریکا تعداد مجروحان این حمله در نزدیکی مرز سوریه را ۲۵ نفر اعلام کرد و گفت که هویت کشته‌شدگان تا اطلاع خانواده‌هایشان مخفی می‌شود.

سامی ابوزهری، سخنگوی حماس گفت کشتن این نیروها پیامی به دولت آمریکا است که اگر کشتار مردم بیگناه در غزه متوقف نشود، ممکن است با تمام ملت های مسلمان مواجه شود. ابوزهری گفت ادامه تجاوزات آمریکایی-صهیونیستی به غزه خطر انفجار منطقه ای را به دنبال دارد.

بایدن قول تلافی کشته شدن سه سرباز آمریکایی در اردن را می‌دهد
بایدن قول تلافی کشته شدن سه سرباز آمریکایی در اردن را می‌دهد

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده گفت که از کشته شدن و مجروح شدن سربازان آمریکایی خشمگین و عمیقا متأسف است.

در همین حال، مهند مبیدین، سخنگوی دولت اردن تسلیت کشورش را به ایالات متحده برای قربانیان این حمله ابراز کرد که به گفته او تلفات نظامی اردنی در پی نداشت.

درگیری در خاورمیانه چالشی برای بایدن در یک سال انتخاباتی ایجاد می کند و سیاستمداران مختلف از جمله دونالد ترامپ این وضعیت را نتیجه ضعف جو بایدن می‌دانند.

به گفته پنتاگون، نیروهای ایالات متحده و متحدانش در عراق و سوریه در بیش از ۱۵۰ حمله از اواسط اکتبر مورد هدف قرار گرفته‌اند و واشنگتن حملات تلافی جویانه ای را در هر دو کشور انجام داده است. مسئولیت بسیاری از حملات به پرسنل آمریکایی را وحوش مقاومت اسلامی در عراق، ائتلاف سست گروه های مسلح مرتبط با جمهوری تروریستی اسلامی که مخالف حمایت آمریکا از اسرائیل در درگیری غزه هستند، بر عهده گرفته است.

مقاومت اسلامی عراق روز یکشنبه اعلام کرد که پرسنل آمریکایی را در سه نقطه در سوریه از جمله دو پایگاه نزدیک محل تلاقی مرزهای عراق، سوریه و اردن با هواپیماهای بدون سرنشین هدف قرار داده است.

 خشونت فزاینده در بخش‌های مختلف خاورمیانه ترس از یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر را که مستقیماً جمهوری اسلامی را درگیر می‌کند، افزایش داده است؛ بدترین سناریویی که بایدن به شدت به دنبال اجتناب از آن است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا