جدیدترین اخبارجهان

برای توقف حوثی ها آمریکا باید فشار بر جمهوری اسلامی را افزایش دهد

واکنش آمریکا و متحدانش به حملات اخیر حوثی‌ها در نهایت به هر شکلی باشد، باید به گونه‌ای هدایت شود که پیامی روشن به جمهوری اسلامی ارسال کند

برای توقف حوثی ها، آمریکا باید فشار بر جمهوری اسلامی را افزایش دهد

از زمان آغاز جنگ اسرائیل با حماس، جمهوری اسلامی نیروهای خود را در تلاش برای گسترش درگیری در سراسر منطقه یا حداقل فشار بر اورشلیم برای توقف تهاجم خود به غزه بسیج کرده است.

برای توقف حوثی ها، آمریکا باید فشار بر جمهوری اسلامی را افزایش دهد
برای توقف حوثی ها، آمریکا باید فشار بر جمهوری اسلامی را افزایش دهد

شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی حملات خود را به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه افزایش داده اند.

حزب الله با شلیک موشک به شمال اسرائیل، حدود ۲۰۰۰۰ اسرائیلی مجبور به حرکت به سمت جنوب شده است و در سه هفته اول نوامبر، حوثی‌های مستقر در یمن کشتی تجاری گلکسی لیدر، یک کشتی تجاری مرتبط با اسرائیل را ربودند و ۲۵ خدمه را به گروگان گرفتند.

حوثی ها همچنین موشک های بالستیک به سمت اسرائیل شلیک کردند و هواپیماهای بدون سرنشین را به سمت کشتی های جنگی آمریکایی شلیک کردند.

در سوم دسامبر، حوثی ها سه کشتی تجاری دیگر را در تنگه باب المندب که دریای سرخ را به خلیج عدن متصل می کند، شلیک کردند. این گروه به دروغ ادعا کرد که آنها با اسرائیل مرتبط هستند. حوثی ها همچنین یک حمله چند پهپادی به ناوشکن کارنی نیروی دریایی آمریکا انجام دادند. کشتی جنگی سه پهپاد را سرنگون کرد.

این حملات یک معضل بزرگ برای ایالات متحده ایجاد می کند. از یک سو، واشنگتن به شدت نگران جلوگیری از گسترش جنگ اسرائیل و حماس است.

به ویژه، با توجه به سکوت نسبی حاکم بر یمن در سال گذشته و همچنین مذاکرات جاری عربستان و حوثی ها برای پایان دادن به جنگ داخلی یمن، دولت بایدن تمایلی به انتقام علیه حوثی ها ندارد.

برای توقف حوثی ها، آمریکا باید فشار بر جمهوری اسلامی را افزایش دهد
برای توقف حوثی ها، آمریکا باید فشار بر جمهوری اسلامی را افزایش دهد

از سوی دیگر، دولت نمی‌تواند در برابر حملات مداوم حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در آب‌های بین‌المللی و همچنین حملات هواپیماهای بدون سرنشین به کشتی‌های جنگی آمریکایی منفعل بماند. هر چه ایالات متحده بیشتر در دادن پاسخ به تاخیر بیفتد، حوثی‌ها بیشتر به این نتیجه می‌رسند که می‌توانند بدون مجازات به حملات خود ادامه دهند.

در پی این حملات، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، اظهار داشت که واشنگتن قصد ندارد به تنهایی اقدام کند. در عوض، او اذعان داشت که ایالات متحده اقدام مناسب را با مشورت دیگران، یعنی متحدان و دوستان آمریکا، انجام خواهد داد و این کار را در زمان و مکان انتخابی ما انجام خواهد داد.

علاوه بر این، او تصریح کرد که جمهوری اسلامی را به همان اندازه مسئول حملات حوثی ها می داند. همانطور که او بیان کرد، حوثی‌ها کسانی هستند که انگشت خود را روی ماشه می‌گذارند، اما سلاح‌ها در اینجا توسط جمهوری اسلامی تامین می‌شود و ما معتقدیم رژیم ایران طرف نهایی مسئول این امر است.

سالیوان منظورش از اقدام مناسب را تعریف نکرد و همچنین اشاره نکرد که آیا این اقدام متوجه حوثی‌ها یا جمهوری اسلامی خواهد شد. هر اقدامی تعادل ضعیفی را که در حال حاضر در منطقه دریای سرخ حاکم است، برهم خواهد زد. انجام این کار تنش‌های جدیدی را با سعودی‌ها به‌ویژه ایجاد می‌کند، که به صراحت اعلام کرده‌اند که مخالف برهم زدن این موازنه هستند.

با این حال انفعال نیز گزینه مناسبی نیست. اگر قرار باشد حوثی‌های یمن هدف تلافی‌جویانه آمریکا نباشند، جمهوری اسلامی به عنوان جایگزین منطقی در پاسخ واشنگتن قرار می‌گیرد.

برای توقف حوثی ها، آمریکا باید فشار بر جمهوری اسلامی را افزایش دهد
برای توقف حوثی ها، آمریکا باید فشار بر جمهوری اسلامی را افزایش دهد

سالیوان به تقویت نظامی آمریکا در منطقه اشاره کرد، اما افزایش حضور نیرو، حوثی‌ها یا دیگر گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی را از حملات موشکی و پهپادی منصرف نکرده است. همچنین تهدید تحریم های بیشتر علیه تهران احتمالاً ملاها را تحت تأثیر قرار نمی دهد. واشنگتن قبلاً تلاش خود را برای آزادسازی ۶ میلیارد دلاری که در حال حاضر در بانک های کره جنوبی مسدود شده بود، معکوس کرده است. و دولت بایدن نه تنها به اعمال فشار حداکثری دونالد ترامپ بر رژیم ایران ادامه داد، بلکه در اواسط اکتبر تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه‌های موشکی و پهپادی تهران اعلام کرد.

اگر واشنگتن بخواهد جمهوری اسلامی را از حمایت آنچه آنها «محور مقاومت» می نامد منصرف کند، باید اشکال جدیدی از اجبار را بر رژیم تهران اعمال کند. برای مثال می‌تواند محدودیت‌هایی را بر صادرات نفت رژیم ایران اعمال کند که دولت بایدن به امید دستیابی به یک توافق هسته‌ای جدید توسط آخوندها آن را کاهش داد. اگر جمهوری اسلامی به تشویق نیروهای نیابتی خود برای حمله به نیروهای آمریکایی و کشتیرانی بین‌المللی ادامه دهد، واشنگتن می‌تواند به طور مشترک با متحدان کلیدی خود برای انجام یک یا چند حمله سایبری به تاسیسات استراتژیک نفتی جمهوری اسلامی همکاری کند. اگر چنین حمله ای پایانه نفتی جزیره خارگ ایران را هدف قرار دهد، ضربه جدی به صادرات نفت رژیم ایران خواهد بود.

واکنش آمریکا و متحدانش به حملات اخیر حوثی‌ها و شبه‌نظامیان در نهایت به هر شکلی باشد، باید به گونه‌ای هدایت شود که پیامی روشن به جمهوری اسلامی ارسال کند. یا تهران باید فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه را متوقف کرده و دست بکشد، یا متوجه خواهد شد که هزینه‌های این فعالیت‌ها همچنان رو به افزایش است تا زمانی که آخوندها متوجه شوند که این هزینه کاملاً غیرقابل تحمل شده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا