جدیدترین اخبارجهان

ارتش آمریکا کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را اسکورت خواهد کرد

ارتش آمریکا برای اسکورت کشتی‌های تجاری در دریای سرخ در بحبوحه حملات شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی مذاکره می‌کند

ارتش آمریکا کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را اسکورت خواهد کرد

به گفته مقامات نظامی، در بحبوحه یک سری حملات موشکی اخیر شبه نظامیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی که در خارج از یمن فعالیت می کنند، ایالات متحده در حال بررسی تقویت حفاظت از کشتی های تجاری در اطراف یک مسیر حیاتی کشتیرانی دریای سرخ است.

بررسی ارتش آمریکا برای اسکورت کشتی های تجاری در دریای سرخ
بررسی ارتش آمریکا برای اسکورت کشتی های تجاری در دریای سرخ

ایالات متحده راه‌های افزایش امنیت در منطقه را با اعضای نیروهای دریایی ترکیبی، یک نیروی دریایی چندملیتی که وظیفه حفاظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را بر عهده دارد، بحث کرده است. مقامات آمریکایی علناً گفته‌اند که بحث‌ها بر روی امکان اسکورت کشتی‌های فعال در دریای سرخ و از طریق تنگه باب المندب به خلیج عدن متمرکز شده است کانال باریکی که یمن و شاخ آفریقا را از هم جدا می‌کند.

نایب رئیس ستاد مشترک ارتش روز دوشنبه در جمع حضار در شورای آتلانتیک در واشنگتن گفت که هفت عضو گروه ضربت  متشکل از ۳۹ کشور که فرماندهی چرخشی دارند قبلاً پیشنهاد کمک داده اند. مقامات ایالات متحده از بیان اینکه کدام کشورها پیش قدم شده اند خودداری کرده اند.

بحث در مورد تقویت گروه ضربت منعکس کننده نگرانی فزاینده در منطقه نسبت به مداخله حوثی های مورد حمایت جمهوری اسلامی در کانال حیاتی است که روزانه میلیون ها بشکه نفت از آن عبور می کند.

شورشیان حوثی که از سوی جمهوری اسلامی حمایت مالی و آموزش می‌بینند، در هفته‌های اخیر بارها به کشتی‌های تجاری با پهپاد و موشک حمله کرده‌اند و در ماه نوامبر یک کشتی باری مرتبط با اسرائیل را توقیف کردند و خدمه آن را گروگان گرفتند. آنها همچنین موشک هایی به سمت اسرائیل پرتاب کرده اند که یکی از آنها در ماه اکتبر توسط ناوشکن نیروی دریایی آمریکا رهگیری شد.

روز یکشنبه، یک ناوشکن نیروی دریایی ایالات متحده، سه پهپاد حوثی را در میان حمله موشکی مداوم به چندین کشتی تجاری که چندین ساعت به طول انجامید، سرنگون کرد.

بررسی ارتش آمریکا برای اسکورت کشتی های تجاری در دریای سرخ
بررسی ارتش آمریکا برای اسکورت کشتی های تجاری در دریای سرخ

در مورد نوع حفاظت از اسکورت که مقامات ایالات متحده در حال حاضر در مورد آن بحث می کنند، اولویت بالایی وجود دارد. در دهه ۱۹۸۰، ایالات متحده عملیات ارنست ویل را در جریان به اصطلاح جنگ نفتکش بین ایران و عراق برای اسکورت کشتی های کویتی در خلیج فارس و از طریق تنگه هرمز را آغاز کرد.

در حال حاضر، مقامات ارشد دفاعی معتقد نیستند که حمله به حوثی ها در یمن اقدام مناسبی است، زیرا آنها نمی خواهند شاهد تشدید بیشتر اوضاع باشند و در حال حاضر شواهدی ندارند که نشان دهد موشک هایی که حوثی ها در هفته های اخیر پرتاب کرده اند، به طور خاص دارایی های ایالات متحده در منطقه را هدف قرار داده است. یک مقام دفاعی تاکید کرد با این حال، همه گزینه‌ها روی میز است و ایالات متحده این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که در زمان و مکان انتخابی خود پاسخ دهد.

مدیر سابق اطلاعات ملی ایران در سیا گفت، کشتی‌های مورد هدف که این گروه می‌تواند در تبلیغات خود به اسرائیل ببندد به رهبران حوثی‌ها اجازه می‌دهد ادعا کنند که در حال مقابله با اسرائیل هستند و همچنین اطمینان حاصل کنند که حمایت جمهوری اسلامی همچنان جریان دارد.

رول گفت مشارکت حوثی‌ها در حملات به اسرائیل به آنها اجازه می‌دهد تا نشان دهند که در بازی مقاومت نقش دارند، به انحراف منابع اسرائیل از غزه کمک می‌کنند، خصومت خود را علیه آمریکا نشان می‌دهند و پیام هشداری را به کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌فرستند.

او گفت که یک مؤلفه ایدئولوژیک قوی نیز در حملات حوثی ها وجود دارد، تا حدی به این دلیل که آرمان فلسطین در یمن به طور گسترده ای محبوب است.

وی گفت توانایی فرماندهان حوثی برای مباهات به پیروان قبیله ای خود مبنی بر اینکه حملاتی را علیه اسرائیل و ایالات متحده انجام داده اند، جایگاه آنها را در جنبش افزایش می دهد.

بررسی ارتش آمریکا برای اسکورت کشتی های تجاری در دریای سرخ
بررسی ارتش آمریکا برای اسکورت کشتی های تجاری در دریای سرخ

مقامات ایالات متحده از نزدیک پیشرفت های مکرر در برد، دقت و کشندگی موشک های تولید داخل حوثی ها را دنبال کرده اند. به گفته یکی از مقامات آگاه با اطلاعات آمریکا، در ابتدا، سلاح‌های حوثی‌های خانگی عمدتاً با قطعات ایرانی قاچاق شده به یمن ترکیب می‌شدند.

این شخص گفت، اما از آنجایی که حوثی‌ها مکررا تسلیحات ایرانی را مهندسی معکوس کرده‌اند، تغییرات کوچک پیش‌رونده‌ای انجام داده‌اند که به پیشرفت‌های کلی بزرگ اضافه شده است. و استفاده از موشک های بالستیک میان برد توسط حوثی ها علیه اسرائیل جدید است.

با این حال، نوع موشک‌های بالستیک ضد کشتی که آنها به سمت کشتی‌ها شلیک می‌کنند هنوز نسبتاً ابتدایی هستند و احتمالاً نمی‌توانستند کشتی‌ها را در تاریکی مورد اصابت قرار دهند. این شخص گفت موشک‌های کروز ضد کشتی توانمندتر و مؤثرتر هستند، اما حتی آن‌ها هم مگنی برای غرق کردن چیزی ندارند.

با این حال، مقامات ایالات متحده نگران هستند که این فعالیت باعث اختلال در جریان تجارت بین المللی از طریق تنگه باب المندب، یک کانال فوق العاده شلوغ شود.

در طول جنگ تانکرها در دهه ۱۹۸۰، نفتکش‌های کویتی که توسط کشتی‌های نظامی آمریکا اسکورت می‌شدند تحت پرچم ایالات متحده قرار گرفتند، اقدامی که در آن زمان بسیار بحث برانگیز بود که برای دور زدن قانون ایالات متحده برای ممنوعیت کشتی‌های نیروی دریایی از اسکورت کشتی‌های غیرنظامی با پرچم خارجی استفاده شد. 

به گفته یک مقام ارتش آمریکا، هیچ برنامه‌ای برای پرچم‌گذاری مجدد هیچ یک از کشتی‌هایی که این بار آمریکا و شرکای آن اسکورت می‌کنند وجود ندارد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا