جدیدترین اخبارجهان

ابراهیم رئیسی برای دیدار با پوتین وارد مسکو شد

آخرین گفتگوی مستقیم رئیسی و پوتین در ۱۶ اکتبر با محوریت نگرانی های مشترک در مورد تشدید درگیری غزه انجام شد

ابراهیم رئیسی برای دیدار با پوتین وارد مسکو شد

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتصب جمهوری اسلامی روز پنجشنبه وارد مسکو شد و این به عنوان آغاز یک سفر رسمی با هدف گفت و گوهای سطح بالا است.

ابراهیم رئیسی برای دیدار با پوتین وارد مسکو شد
ابراهیم رئیسی برای دیدار با پوتین وارد مسکو شد

دستور کار او شامل دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است که انتظار می‌رود گفتگوها در مورد موضوعات مختلفی از جمله روابط اقتصادی و درگیری اسرائیل و غزه باشد.

خبرگزاری ایرنا با تاکید بر محور اصلی سفر یک روزه رئیسی تصریح کرد رایزنی‌های دوجانبه به‌ویژه در زمینه تعاملات اقتصادی، همراه با گفتگو درباره مسائل منطقه‌ای و جهانی به‌ویژه وضعیت فلسطین و تحولات جاری در غزه در کانون توجه قرار خواهد گرفت. 

به گزارش رسانه رسمی جمهوری اسلامی، آخرین گفتگوی مستقیم ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین در ۱۶ اکتبر با محوریت نگرانی‌های مشترک در مورد گسترش درگیری غزه انجام شد. آخرین ملاقات حضوری آنها در سال گذشته در خلال نشست سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند، ازبکستان، رخ داد.

روابط دوجانبه بین روسیه و جمهوری اسلامی، به ویژه در حمایت از بشار اسد، در سوریه، در بحبوحه تحریم های اقتصادی اعمال شده توسط قدرت های غربی، شاهد همسویی استراتژیک قابل توجهی بوده است.

پس از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، روابط دفاعی جمهوری اسلامی و روسیه تشدید شده است. تامین پهپادها و مهمات توپخانه ای جمهوری اسلامی برای ارتش روسیه جنبه کلیدی این همکاری عمیق بوده است.

همکاری رو به رشد دفاعی بین این کشورها نگرانی‌هایی را در ایالات متحده ایجاد کرده که نسبت به تقویت این مشارکت ابراز نگرانی کرده است.

ابراهیم رئیسی برای دیدار با پوتین وارد مسکو شد
ابراهیم رئیسی برای دیدار با پوتین وارد مسکو شد

جمهوری اسلامی و روسیه هر دو عضو اوپک پلاس هستند، کنسرسیومی از کشورهای تولیدکننده نفت که برای تنظیم سطح تولید جهانی نفت کار می کنند. علاوه بر این جمهوری اسلامی یکی از شش کشوری است که برای پیوستن به بلوک اقتصادی بریکس دعوت شده‌اند و اتحادی را که در ابتدا شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی می‌شد، گسترش یافته و عضویت رسمی آن برای اول ژانویه ۲۰۲۴ تعیین شده است.

سفر ابراهیم رئیسی پس از سفر یک روزه اخیر رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین به منطقه خلیج فارس انجام می شود، جایی که او در مورد غزه، اوکراین و کاپ ۲۸ گفتگو کرد. هر دو رهبر بر ضرورت تقویت صلح پایدار در مناقشه اسرائیل و فلسطین تأکید کردند و بر اهمیت راه حل دو دولتی تأکید کردند.

سفر پوتین به امارات شاهد استقبال گرم در یک مراسم رسمی در ابوظبی بود. گفتگوها بر ثبات منطقه‌ای و تلاش برای تقویت صلح در خاورمیانه متمرکز بود.

پس از آن، پوتین به عربستان سعودی رفت و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از آن استقبال گرمی کرد.

پوتین در جریان تعاملات خود بر اهمیت تقویت روابط دوستانه بین کشورهای خود و نیاز به گفتگوی مستمر در مورد امور منطقه تاکید کرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا