جدیدترین اخبارجهان

حوثی‌ها، گزینه اصلی جمهوری اسلامی برای گسترش جنگ با اسرائیل

جمهوری اسلامی برای گسترش جنگ با اسرائیل به نیروهای نیابتی حوثی چشم دوخته است

حوثی‌ها، گزینه اصلی جمهوری اسلامی برای گسترش جنگ با اسرائیل

شبه نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی در یمن حملات پهپادی و موشکی را به اهداف اسرائیلی و آمریکایی انجام داده اند. مقامات آمریکایی می ترسند که این گروه بیش از حد پیش رود و جنگ گسترده تری را برانگیزد.

حوثی‌ها، گزینه اصلی جمهوری اسلامی برای گسترش جنگ با اسرائیل
حوثی‌ها، گزینه اصلی جمهوری اسلامی برای گسترش جنگ با اسرائیل

حوثی‌ها، به عنوان یک گروه وحشی غیرقابل پیش‌بینی و خطرناک در خاورمیانه ظاهر می‌شوند، نیابتی هایی که جمهوری اسلامی آنها را برای گسترش جنگ با اسرائیل مناسب‌ترین آنها می‌داند. 

 تحلیلگران نزدیک به جمهوری اسلامی گفتند که پایگاه حوثی ها در یمن آنها را در موقعیت ایده آلی برای گسترش جنگ در منطقه قرار می دهد، به این امید که اسرائیل را برای پایان دادن به جنگ با حماس در غزه تحت فشار قرار دهد. 

به گفته دو ایرانی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مجاز به صحبت علنی نبودند، ارزیابی تحلیلگران همراه با توصیف طرحی از سوی رژیم ایران و شبکه شبه نظامیان آن برای افزایش حملات به اهداف اسرائیلی و آمریکایی در منطقه است. 

به گفته تحلیلگران، حوثی ها نمایندگان منتخب جمهوری اسلامی هستند زیرا از یمن هم به اندازه کافی به آبراه های استراتژیک دریای سرخ نزدیک هستند تا کشتیرانی جهانی را مختل کنند و هم به اندازه کافی از اسرائیل دور هستند تا حملات تلافی جویانه را دشوار کنند. برخلاف حزب‌الله، گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی که از لبنان به اسرائیل حمله کرده است، حوثی‌ها وابسته به پویایی‌های سیاسی داخلی نیستند و آنها را عملاً در برابر هیچ‌کس پاسخگو نمی‌دانند. 

دو مقام ارشد دفاعی اسرائیل گفتند اطلاعات آنها تأیید می کند که رهبران رژیم ایران شبه نظامیان منطقه را برای گسترش حملات خود علیه اسرائیل تحت فشار قرار داده اند. آنها گفتند که محافل دفاعی و اطلاعاتی اسرائیل از حملات اخیر حوثی ها نگران شده اند و این تهدید را به اندازه کافی جدی می دانند که اطلاعات نظامی واحد ویژه ای را برای تهدیدات یمن ایجاد کرده است. آنها گفتند که در سال های اخیر، اطلاعات اسرائیل همچنین پیش بینی کرده بود که جنگ بعدی در چندین جبهه انجام می شود و به حوثی ها و دیگر نیابتی های جمهوری اسلامی اشاره کرد. 

در حال حاضر، حوثی ها از نزدیکی خود به خطوط اصلی کشتیرانی برای حمله به کشتی های تجاری و تهدید کشتی های جنگی ایالات متحده استفاده کرده اند. به گفته تحلیلگران، گسترش بیشتر در امتداد همان مسیرها می تواند کشتیرانی جهانی را مختل کند.

 ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی در تهران که به دولت نزدیک است، گفت ما فکر می‌کنیم حوثی‌های یمن در درازمدت بیشتر از حماس یا حتی حزب‌الله به تهدیدی برای اسرائیل تبدیل خواهند شد. جمهوری اسلامی آنها را بازیگر اصلی و بخشی از استراتژی جمعی محور مقاومت می داند. 

حوثی‌ها، گزینه اصلی جمهوری اسلامی برای گسترش جنگ با اسرائیل
حوثی‌ها، گزینه اصلی جمهوری اسلامی برای گسترش جنگ با اسرائیل

روز پنجشنبه، جان کربی، سخنگوی امنیت ملی رئیس جمهور بایدن، گفت که حملات حوثی ها تهدیدی برای گسترش درگیری ها در منطقه است این به وضوح خطری برای گسترش و تعمیق بالقوه درگیری است. در حالی که اسرائیل در حال گسترش جنگ خود در غزه است گروه های محور مقاومت به این نتیجه رسیده اند که باید چشم انداز جنگ منطقه ای را به طور قابل توجهی افزایش دهند تا مجبور به آتش بس به گفته ایرانیان وابسته به سپاه پاسداران در جنگ شوند.

به گفته ایرانیان وابسته به سپاه پاسداران، طرح جدید شامل حملات حوثی ها به کشتی های اسرائیلی و آمریکایی است که در دریای سرخ فعالیت می کنند. آنها گفتند که شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق و سوریه نیز حملات خود را به پایگاه‌های نظامی آمریکا با هدف ایجاد آسیب و آسیب افزایش خواهند داد. 

آنها افزودند که هدف اضافی بی ثبات کردن امنیت دریایی، کشتیرانی جهانی و تامین انرژی است. 

این دو ایرانی گفتند که سپاه پاسداران اطلاعاتی را در اختیار حوثی‌ها قرار می‌دهد تا به شناسایی کشتی‌های متعلق به اسرائیل در دریای سرخ کمک کنند.

مقامات غربی گفته‌اند که اطلاعات توسط یک کشتی توسط گارد در نزدیکی سواحل یمن جمع‌آوری شده است. اخیراً، هم یکی از مقامات ارشد دفاعی غربی و هم یکی از ایرانیان آشنا با این برنامه‌ریزی گفتند که جمهوری اسلامی همچنین یک پایگاه اطلاعاتی در جنوب ایران ایجاد کرده است تا اطلاعات کشتی‌های اسرائیل را به حوثی‌ها منتقل کند. 

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، علنا ​​و در مصاحبه اخیر با نیویورک تایمز، کنترل حوثی‌ها و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی توسط جمهوری اسلامی را رد کرده است. اما مقامات و مشاوران ارشد نظامی جمهوری اسلامی در سخنرانی های عمومی و در پست های رسانه های اجتماعی گفته اند که ایران در حال تسلیح، حمایت و هماهنگی با شبه نظامیان است. 

علیرغم برنامه‌های رژیم ایران برای استفاده از حوثی‌ها به عنوان مهره در یک استراتژی منطقه‌ای بزرگ‌تر، مقامات اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا گفتند که حوثی‌ها خطر قابل توجهی از اشتباه محاسباتی دارند و می‌توانند ناخواسته به جنگ منطقه‌ای بزرگ‌تری دامن بزنند که مقامات جمهوری اسلامی گفته‌اند نمی‌خواهند. 

مقامات آمریکایی و دیگر کارشناسان این سوال را مطرح کردند که آیا جمهوری اسلامی می‌تواند حوثی‌ها را که این هفته هواپیماهای بدون سرنشین را به سمت یک ناوشکن نیروی دریایی آمریکا پرتاب کردند، مهار کند، اگر اقدامات آنها از کنترل خارج شود. 

علی واعظ، مدیر گروه بحران بین‌المللی ایران، گفت این بازی برای گروهی مانند حوثی‌ها که نه تنها متعصب هستند، بلکه چیزهای کمی برای از دست دادن دارند، سخت است. نقاط درگیری زیادی وجود دارد. هر چه جنگ بیشتر ادامه یابد، خطر خارج شدن کامل درگیری ها از کنترل بیشتر می شود.

حوثی‌ها، گزینه اصلی جمهوری اسلامی برای گسترش جنگ با اسرائیل
حوثی‌ها، گزینه اصلی جمهوری اسلامی برای گسترش جنگ با اسرائیل

سرلشکر محمدعلی القادری از فرماندهان نیروی دریایی حوثی ها درباره حملات روز یکشنبه گفت بنا به گزارش رسانه های خبری در جمهوری اسلامی و یمن، آب های سرزمین ما به گورستان کشتی های دشمن صهیونیستی تبدیل خواهد شد. 

واشنگتن این تهدید را جدی می گیرد. این هفته تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه در امور یمن را برای مشورت با متحدان منطقه ای در مورد چگونگی حفاظت از امنیت دریایی در دریای سرخ و خلیج عدن به خلیج فارس اعزام کرد. 

در واشنگتن و تل آویو، استراتژیست های نظامی حملاتی به یمن را برای مهار حوثی ها، دو مقام آمریکایی و یک مقام ارشد دفاعی غربی در نظر گرفته اند. 

این دو مقام آمریکایی گفتند که مقامات آمریکایی اهداف اولیه حوثی‌ها در یمن را در صورتی که دولت بایدن دستور حملات تلافی جویانه بدهد، آماده کرده‌اند، اما تا کنون، به گفته آنها، واشنگتن نمی‌خواهد یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر را به خطر بیندازد. اسرائیل همچنین واکنش خود را به حملات حزب الله و حوثی ها کاهش داده است و واکنش خود را در هنگام حمله محدود کرده و در عوض به دفاع خود متکی است. 

فرماندهان ارتش فعلی و سابق ایالات متحده گفتند که پدافند هوایی اسرائیل به اندازه کافی پیچیده است که موشک‌ها و پهپادهای پرتاب شده به سمت اسرائیل را سرنگون کند، اما تهدید آب‌های بین‌المللی چالش بزرگ‌تری است.

 ژنرال کنت مکنزی جونیور، رئیس سابق فرماندهی مرکزی ارتش گفت توانایی آنها برای صدمه زدن به اسرائیل بسیار بسیار محدود است. خطر بزرگتر استفاده از مین یا موشک های کروز کوتاه برد در باب المندب است. 

یک مقام بلندپایه دفاعی اسرائیل گفت که اگر موشک بالستیک حوثی به اسرائیل اصابت کند و خسارات قابل توجهی وارد کند یا غیرنظامیان را بکشد، پاسخ ندادن برای اسرائیل بسیار دشوار خواهد بود. 

به گفته تحلیلگران نظامی، اسرائیل در چند سال گذشته همکاری نظامی و اطلاعاتی قوی با کشورهای عربی خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی و بحرین ایجاد کرده است که از اهداف حوثی ها آگاهی دارند و تجربه مبارزه با آنها را دارند.

 یکی از مقامات ایرانی آشنا به برنامه‌ریزی رژیم ایران گفت که حوثی‌ها گفته‌اند به هر حمله‌ای در داخل یمن با بستن ورودی دریای سرخ و شلیک بی‌رویه رگبار پهپادها و موشک‌ها به سمت کشتی‌ها پاسخ خواهند داد. 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا