جدیدترین اخبارجهان

مقام ارشد امنیتی اوکراین : ایران هواپیمای اوکراین را عمداً سرنگون کرده است

ایران هواپیمای اوکراین را عمداً سرنگون کرده است

مقام ارشد امنیتی اوکراین : ایران هواپیمای اوکراین را عمداً سرنگون کرده است

به گفته یک مقام ارشد امنیتی اوکراین سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی در ایران در ژانویه ۲۰۲۰ عمدا توسط سپاه پاسداران ایران انجام شده است. مقام ارشد امنیتی اوکراین : ایران هواپیمای اوکراین را عمداً سرنگون کرده است

مقام ارشد امنیتی اوکراین : ایران هواپیمای اوکراین را عمداً سرنگون کرده است
مقام ارشد امنیتی اوکراین : ایران هواپیمای اوکراین را عمداً سرنگون کرده است

آلکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت و دفاع ملی اوکراین در مصاحبه با «گلوب.اند.میل» گفت که وی معتقد است این حادثه یک حمله آگاهانه بوده است.

وی با بیان این مطلب افزود، آنها می گویند این اتفاق تصادفی بوده است … اما این حرف برای من قابل قبول نیست. من معتقدم این اقدام عمدی و آگاهانه بوده است.

این مقام امنیتی اوکراین اظهار داشت، امتناع ایران از دسترسی کامل محققان بین المللی به شواهد باعث شده است که وی به این اعتقاد برسد که تهران عمدا هواپیمای اوکراینی را سرنگون کرده است.

او تصریح کرد: ایران به کسی اجازه نمی دهد که این فاجعه را بررسی کند و تحقیقات را به تعویق می اندازند و یا سرعت آنها را کاهش می دهد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (IRGC) پرواز ۷۵۲ هواپیمای بین المللی اوکراین را در ۸ ژانویه ۲۰۲۰ با شلیک دو موشک سرنگون کرد و در اثر این حادثه تمام ۱۷۶ سرنشین آن را کشته شدند. اکثر مسافران ایرانی و مابقی شهروندانی از کشورهای کانادا، اوکراین، انگلیس، سوئد و افغانستان بودند.

ایران پس از سه روز انکار مسئولیت، سقوط هواپیما را پذیرفت و آن را “یک اشتباه فاجعه بار” اعلام کرد.

فرضیه دانیلوف این است که ایران در آن زمان بدنبال راهی برای جلوگیری از برخورد با ایالات متحده بوده چراکه ساعاتی قبل از ساقط شدن این هواپیما، ایران در واکنش به کشته شدن ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه های نظامی آمریکا در عراق حمله کرده بود.

به گفته دانیلوف، ایران با این کار می خواسته اطمینان حاصل کند که هیچ پاسخی از سوی آمریکا نخواهد داشت.

وی با اشاره به سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزی در سال ۲۰۱۴ ادامه داد، از ۸ ژانویه سال گذشته، این سوال در ذهن من باقی مانده بود: چرا آنها این کار را کردند؟ اگر MH17 را به یاد بیاورید، روس ها به دستور مقامات نظامی آن را ساقط کردند … اقدامات نظامی فعال پس از این سقوط متوقف شد، زیرا تمام دنیا در درک آنچه اتفاق افتاده بود متمرکز بودند.

وی افزود، اگر این منطق را در رابطه با حادثه ۸ ژانویه در نظر بگیرید، ترور قاسم سلیمانی اتفاق افتاد و پس از آن پیش بینی می شد جنگی کلی بین ایران و آمریکا روی دهد اما پس از سرنگونی این هواپیما فرضیه جنگ ایران و آمریکا نیز از اولویت اول به اولویت دهم رسید.

یوهن ینین، معاون وزیر خارجه اوکراین نیز در این رابطه گفت که اظهارات دانیلوف بعنوان نماینده دولت اوکراین است.

وی افزود، ما نیز تا زمانی که شواهد را نبینیم خطای انسانی را باور نمی کنیم.

ریحانا دیرانی که پدرش عسگر دیرانی در این سانحه جان خود را از دست داده، روز جمعه با انتشار توئیتی در این رابطه نوشت: ما همیشه می دانستیم سرنگونی پرواز ۷۵۲ عمدی بوده و بهانه “خطای انسانی” تلاشی رقت انگیز برای پوشش اقدامات رژیم است. مقام ارشد امنیتی اوکراین : ایران هواپیمای اوکراین را عمداً سرنگون کرده است

ماه گذشته، ایران گزارش نهایی خود را در مورد این حادثه منتشر کرد. در این گزارش آمده است: “این هواپیما به دلیل اشتباه توسط اپراتور پدافند هوایی به عنوان یک هدف خصمانه در حوالی تهران شناسایی شد و هدف دو فروند موشک قرار گرفت.”

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین این گزارش ایران را چیزی بیش از یک تلاش بدبینانه برای پنهان کردن دلایل واقعی سرنگونی هواپیمای اوکراینی خواند.

کولبا در فیسبوک خودش نیز نوشت: ما اجازه نمی دهیم ایران واقعیت را پنهان و از مسئولیت این جنایت شانه خالی کند.

فرانسوا-فیلیپ شامپاین، وزیر امور خارجه سابق کانادا نیز در این رابطه گفته بود که او ادعای ایران را در رابطه سرنگونی هواپیمای اوکراینی در اثر “خطای انسانی” باور نمی کند. 

 

ایران نظر اوکراین را درباره عمدی بودن سرنگونی پرواز ۷۵۲ رد کرد

 

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، گفته‌های دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین در باره عامدانه بودن سرنگونی هواپیمای مسافری اوکراینی را رد کرد. 

جمهوری اسلامی ایران صراحتا اعلام کرد که حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی غیر عمدی و ناشی از خطای انسانی بوده است.

جنگ ایران و آمریکا  جنگ ایران و آمریکا    جنگ ایران و آمریکا    آلکسی دانیلوف ریحانا دیرانی   آلکسی دانیلوف  ریحانا دیرانی   آلکسی دانیلوف  ریحانا دیرانی   آلکسی دانیلوف جنایت جمهوری اسلامی جنایت جمهوری اسلامی جنایت جمهوری اسلامی

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا