جدیدترین اخبارجهان

اسرائیل می‌خواهد غزه را امن کند، کشورهای تروریست مخالفند

دیوان بین‌المللی دادگستری به درخواست آفریقای جنوبی برای دستور آتش‌بس فوری پاسخ نداد

دیوان بین‌المللی دادگستری: اسرائیل باید از اقدامات نسل کشی در غزه جلوگیری کند

دیوان بین‌المللی دادگستری سازمان ملل در تصمیمی تاریخی به اسرائیل دستور داده تا اطمینان حاصل کند که نیروهایش مرتکب نسل‌کشی علیه فلسطینیان در غزه نمی‌شوند.

دیوان بین‌المللی دادگستری: اسرائیل باید از اقدامات نسل کشی در غزه جلوگیری کند
دیوان بین‌المللی دادگستری: اسرائیل باید از اقدامات نسل کشی در غزه جلوگیری کند

جوآن دونوگهو، رئیس دادگاه، در یک حکم موقت که روز جمعه صادر شد، گفت که اسرائیل باید تمام اقداماتی را که در اختیار دارد برای جلوگیری از اعمالی که در محدوده کنوانسیون نسل‌کشی قرار می‌گیرند، اتخاذ کند و باید با اثر فوری این کنوانسیون را تضمین کند. نیروها هیچ یک از اعمال مشمول کنوانسیون را مرتکب نمی شوند.

به گفته مقامات بهداشتی غزه، دادگاه از اجابت درخواست آفریقای جنوبی مبنی بر دستور آتش‌بس فوری برای جنگ که بسیاری از نوار غزه را ویران کرده و بیش از ۲۵۰۰۰ فلسطینی را کشته، خودداری کرد.

این حکم آخرین کلمه دادگاه در مورد اینکه آیا اقدامات اسرائیل به عنوان نسل کشی است یا خیر نیست، اما این حکم نشان می دهد که قضات معتقدند خطر قابل اعتمادی برای فلسطینی ها تحت کنوانسیون نسل کشی وجود دارد. با اعطای درخواست آفریقای جنوبی برای تدابیر ویژه، دادگاه مجبور نبود تشخیص دهد که آیا اسرائیل مرتکب نسل‌کشی شده است یا خیر، یا در آینده مشخص خواهد شد، بلکه فقط لازم بود که اقدامات آن در کنوانسیون نسل‌کشی قرار گیرد و اقدامات پیشگیرانه فوری ضروری است. 

دونوهو گفت که اسرائیل باید تمام اقداماتی را که در حد توانش است برای جلوگیری از کشتار فلسطینی‌ها، وارد کردن آسیب‌های جسمی یا روحی جدی به آنها، تحمیل عمدی شرایط زندگی که برای تخریب فیزیکی کلی یا بخشی از گروه فلسطینی محاسبه شده است، و اعمال تدابیر اتخاذ کند با هدف جلوگیری از تولد فلسطینی ها.

دیوان بین‌المللی دادگستری: اسرائیل باید از اقدامات نسل کشی در غزه جلوگیری کند
دیوان بین‌المللی دادگستری: اسرائیل باید از اقدامات نسل کشی در غزه جلوگیری کند

قاضی آمریکایی گفت دادگاه همچنین بر این عقیده است که اسرائیل باید اقداماتی را در حد توان خود برای جلوگیری و مجازات تحریک مستقیم و علنی برای ارتکاب نسل کشی در رابطه با اعضای گروه های فلسطینی در نوار غزه اتخاذ کند. دادگاه همچنین بر این باور است که اسرائیل باید اقدامات فوری و مؤثری را برای فراهم کردن خدمات اولیه ضروری و کمک‌های بشردوستانه برای رسیدگی به شرایط نامطلوب زندگی فلسطینیان در نوار غزه انجام دهد.

دونوهو گفت که اسرائیل باید از حفظ مدارک مربوط به نسل کشی ادعایی اطمینان حاصل کند و باید ظرف یک ماه به دادگاه گزارش دهد. شش اقدام موقت با اکثریت قاطع قضات تصویب شد دو مورد از آنها با ۱۶ به یک و چهار مورد با ۱۵ به دو.

در بیانیه وزارت خارجه آفریقای جنوبی آن را پیروزی قاطع برای حاکمیت قانون بین‌المللی و نقطه عطف مهمی در جستجوی عدالت برای مردم فلسطین خواند و ابراز امیدواری کرد که اسرائیل برای ناکام گذاشتن اجرای این دستور اقدام نکند. همانطور که علناً تهدید کرده است که انجام خواهد داد، اما در عوض برای رعایت کامل آن عمل خواهد کرد، همانطور که ملزم به انجام آن است.

ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطین، آن را تصمیمی به نفع بشریت و قوانین بین‌المللی و یک زنگ بیدارباش برای اسرائیل و بازیگرانی خواند که مصونیت از مجازات ریشه‌دار آن را ممکن ساختند.

دیوان بین‌المللی دادگستری: اسرائیل باید از اقدامات نسل کشی در غزه جلوگیری کند
دیوان بین‌المللی دادگستری: اسرائیل باید از اقدامات نسل کشی در غزه جلوگیری کند

یک مقام ارشد حماس گفت که اسرائیل باید مجبور به اجرای این تصمیم شود. دیوان بین‌المللی دادگستری هیچ اختیاری برای اجرا ندارد و کشورها در گذشته دستورات آن را نادیده گرفته‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، که قبلاً متعهد شد که هیچ کس، نه لاهه، ما را متوقف نخواهد کرد، اشاره نکرد که آیا این حکم منجر به تغییراتی در صحنه خواهد شد یا خیر، اما از اینکه دادگاه دستور آتش بس را صادر نکرده است، ابراز خرسندی کرد.

تعهد اسرائیل به قوانین بین المللی تزلزل ناپذیر است. تعهد مقدس ما برای ادامه دفاع از کشور و دفاع از مردممان به همان اندازه تزلزل ناپذیر است. اسرائیل نیز مانند هر کشوری حق ذاتی دارد که از خود دفاع کند. تلاش زشت برای انکار اسرائیل از این حق اساسی تبعیض آشکار علیه دولت یهود است و به درستی رد شد. اتهام نسل کشی علیه اسرائیل نه تنها نادرست است، بلکه ظالمانه است و مردم شریف در همه جا باید آن را رد کنند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، که درخواست او برای محاصره کامل غزه به عنوان بخشی از نبرد علیه حیوانات انسانی توسط دادگاه روز جمعه مورد توجه قرار گرفت، گفت که دیوان بین المللی دادگستری درخواست یهودی ستیزانه آفریقای جنوبی را پذیرفته است. ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی راست افراطی، اولین مقام اسرائیلی بود که به این حکم واکنش نشان داد و در X نوشت «ههگ-شماگ».

این حکم فشار بر حامیان دیپلماتیک و نظامی اسرائیل از جمله ایالات متحده و بریتانیا را افزایش خواهد داد تا موضع قوی تری برای رسیدگی به بحران انسانی اتخاذ کنند.

اگرچه در میان حامیان فلسطینی ناامیدی وجود داشت که قضات خواستار آتش‌بس فوری نشدند، اما این تصمیم امیدواری‌ها برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه که اکثر آنها در اثر بمباران اسرائیل آواره شده‌اند را افزایش می‌دهد. که دیوان بین المللی دادگستری گفت که اسرائیل باید تسهیل کند.

بسیاری از فلسطینی‌ها در اسکان موقت، از جمله چادر، پناهگاه‌های سازمان ملل در مدارس یا کف بیمارستان‌ها یا بیرون در شرایط یخبندان و غیربهداشتی زندگی می‌کنند. کمبود غذا، آب و تجهیزات پزشکی وجود دارد.

بیش از ۱ درصد از جمعیت غزه ۲۵۷۰۰ نفر در جنگ کشته شده اند که بیشتر آنها زنان و کودکان هستند و صدها هزار ساختمان آسیب دیده یا ویران شده است.

دونوهو گفت دادگاه معتقد است که جمعیت غیرنظامی در نوار غزه به شدت آسیب پذیر هستند. این سازمان یادآور می‌شود که عملیات نظامی اسرائیل پس از ۷ اکتبر ۲۰۲۳، از جمله منجر به ده‌ها هزار کشته و زخمی شده و خانه‌ها، مدارس، تأسیسات پزشکی و دیگر زیرساخت‌های حیاتی را تخریب کرده و همچنین در مقیاس وسیعی آواره شده است. دادگاه خاطرنشان می کند که این عملیات ادامه دارد و نخست وزیر اسرائیل در ۱۸ ژانویه ۲۰۲۴ اعلام کرد که جنگ، به نقل از من، ماه های طولانی تری طول خواهد کشید.

در حالی که اسرائیل از شکایت علیه خود و آفریقای جنوبی به دلیل طرح آن انتقاد کرده است، مهم این بود که به جای عدم همکاری، تیم حقوقی قوی را برای رد آن استخدام کرد.

دونوهو گفت دادگاه به شدت نگران سرنوشت گروگان‌هایی است که در ۷ اکتبر از اسرائیل ربوده شده‌اند و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آنها است.

کنوانسیون نسل کشی ۱۹۴۸ که پس از کشتار دسته جمعی یهودیان در هولوکاست نازی تصویب شد، آن را به عنوان اعمالی که به قصد نابودی کلی یا جزئی یک گروه ملی، قومی، نژادی یا مذهبی انجام می شود تعریف می کند.

رویترز روز پنجشنبه گزارش داد که مدیر سیا آمریکا و همتای اسرائیلی او در روزهای آینده با مقامات قطری دیدار خواهند کرد تا درباره دومین معامله احتمالی گروگان گیری غزه و توقف درگیری ها گفتگو کنند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا