جدیدترین اخبارجهان

سازمان ملل ماموریت جاوید رحمان را تمدید کرد : با زنان ایرانی به عنوان شهروند درجه ۲ رفتار میشود

ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در ایران تمدید شد

سازمان ملل ماموریت جاوید رحمان را تمدید کرد : با زنان ایرانی به عنوان شهروند درجه ۲ رفتار میشود

ماموریت جاوید رحمان، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل درپی موفقیت وی برای تصویب قطعنامه ای در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران، تمدید شد. سازمان ملل ماموریت جاوید رحمان را تمدید کرد : با زنان ایران به عنوان شهروند درجه ۲ رفتار میشود

سازمان ملل ماموریت جاوید رحمان را تمدید کرد : با زنان ایران به عنوان شهروند درجه 2 رفتار میشود
سازمان ملل ماموریت جاوید رحمان را تمدید کرد : به عنوان شهروند درجه ۲ رفتار میشود

به گزارش تهرانتو نیوز ؛ وبسایت  

روز سه شنبه ، ۲۳ مارس ۲۰۲۱ ، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد رای داد که ماموریت پروفسور جاوید رحمان ، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران برای یک سال دیگر تمدید شود.

این قطعنامه با رای مثبت ۲۱ کشور از جمله آرژانتین، اتریش، باهاما، بحرین، بلغارستان، جمهوری چک، دانمارک، اریتره، فیجی، فرانسه، آلمان،‌ ایتالیا، ژاپن، مکزیک، هلند، مجارستان، جمهوری کره، اوکراین و بریتانیا و رای مخالف ۱۲ کشور از جمله چین، کوبا، هند، اندونزی، پاکستان، فیلیپین، روسیه، ازبکستان، بنگلادش، بولیوی و ونزوئلا و همچنین ۱۴ رای ممتنع به تصویب رسید. 

این قطعنامه از رژیم ایران می خواهد با گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل ، جاوید رحمان همکاری کند و به وی اجازه دهد تا برای انجام وظیفه خود از کشور بازدید نموده و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار او بگذارد.

پروفسور جاوید رحمان پیش از این گزارشی در تاریخ ۹ مارس ۲۰۲۱ ، درباره وضعیت زنان و دختران ایرانی منتشر کرده بود. آقای رحمان از رژیم ایران خواسته بود که اصلاحات فوری را انجام دهد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تصویب قطعنامه در چهل و ششمین شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت، این قطعنامه حاصل آرای متفرق، ضعیف و فاقد اجماع و مقبولیت بین‌المللی است و تعدادی از کشورهای اروپایی عامل اصلی تصویب آن بودند.

 

ازدواج کودکان 

 

آقای رحمان در گزارش خود به ۴۷ عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل در ۹ مارس با اشاره به خشونت خانگی ، ازدواج هر ساله هزاران دختر بین ۱۰ تا ۱۴ سال و ادامه تبعیض ریشه دار در قانون و عمل گفت ، “در ایران با زنان و دختران همچنان به عنوان شهروند درجه دو رفتار می شود.”

وی افزود: “یکی از نگران کننده ترین موضوعات امروز ایران در مورد حقوق زنان و دختران ، مسئله ازدواج کودکان است. دولت و دیگر مقامات کشور باید  سن ازدواج را بالا ببرند و سیاست ها و برنامه های بیشتری را برای کاهش این روش در کشور معرفی کنند. در نیمه اول سال جاری تقویم شمسی، بر اساس آمار رسمی دولت ، بیش از ۱۶.۰۰۰ دختر بین ۱۰ تا ۱۴ سال ازدواج کرده اند. “

در ایران دختران در سن ۱۳ سالگی میتوانند ازدواج کنند در حالیکه دختران حتی کوچکتر نیز می توانند با رضایت پدر و مادر از نظر قانونی ازدواج داشته باشند.

“سن قانونی ازدواج فعلی به راحتی قابل قبول نیست. روشن است که ازدواج کودکان برای رشد و رفاه دختران مضر است ؛ از جمله از نظر تحصیلات ، اشتغال و زندگی بدون خشونت.

آقای جاوید رحمان گفت ، در حالیکه به تلاش های قبلی برای اصلاح قانون اشاره می کنم ، اکنون باید مطابق با تعهدات ایران طبق کنوانسیون حقوق کودک ، برای افزایش سن ازدواج فشار بیاوریم.”

 

خشونت خانگی

 

این گزارش همچنین نگرانی جدی در مورد خشونت خانگی علیه زنان را عنوان کرده است.

آقای رحمان گفت، “امنیت موجود علیه خشونت و محافظت همه جانبه از زنان و کودکان کافی نیست … می خواهم که پیش از اجرای این لایحه ، اصلاحات بیشتری انجام شود و خدمات حمایتی زنان و کودکانی که خشونت خانوادگی را تجربه می کنند گسترش یابد.”

 

شهروندان درجه دو

 

گزارش وی به جزئیات چگونگی نفوذ تبعیض جنسیتی در تقریباً همه زمینه های قانون و عمل می پردازد و با زنان ایرانی به عنوان شهروندان درجه دو رفتار می کند.

وی توصیه هایی را برای بهبود این موضوعات از جمله تصویب کنوانسیون رفع انواع تبعیض علیه زنان به دولت ارائه داده است.

ایران یکی از معدود کشورهایی است که کنوانسیون را امضا نکرده است.

“تبعیض آشکار در قانون و رویه ایران وجود دارد که باید تغییر کند. زنان ایرانی در چندین زمینه از زندگی خود ، از جمله در ازدواج ، طلاق ، شغل و فرهنگ ، یا محدود شده اند و یا نیاز به اجازه از همسران یا سرپرستان پدری خود دارند و از این طریق استقلال و کرامت انسانی را از آنها می گیرند. این سازه ها کاملاً غیرقابل قبول است و اکنون باید اصلاح شود. “

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا