جدیدترین اخبارکریپتوکارنسی

سه دلیلی که نشان می‌دهد چرا اقدامات چین علیه بیت‌کوین آن‌چنان‌که تصور می‌شود بد نیست

چرا اقدامات چین علیه بیت‌کوین آن‌چنان‌که تصور می‌شود بد نیست؟

سه دلیلی که نشان می‌دهد چرا اقدامات چین علیه بیت‌کوین آن‌چنان‌که تصور می‌شود بد نیست

روابط چین با بیت‌کوین بر اساس تنظیم مقررات تعریف ‌شده است. درحالی‌که اخبار تازه‌ترین محدودیت‌های کشور چین دوباره بر عناوین خبری سایه انداخته، لازم است که مقررات جدید را در محیط و زمینه مقررات قبلی در نظر گرفت. اولین قوانین کریپتو چین در سال ۲۰۱۳ در شرایطی تصویب شد که دولت چین بیت‌کوین را به‌عنوان دارایی مجازی به رسمیت شناخت اما استفاده از آن را به‌عنوان واسطه تراکنش‌های مالی ممنوع کرد. در سال ۲۰۱۷ بانک مرکزی چین عرضه اولیه توکن (ICO) را غیرقانونی اعلام کرد که موجب افت موقت ارزش بیت‌کوین شد. درعین‌حال که محدودیت‌های معاملات این ارز دیجیتال هرسال تکرار می‌شود، خبرهای ممنوعیت استخراج در چندین استان چین به جدیدترین دلیل ایجاد نگرانی تبدیل ‌شده است. سه دلیلی که نشان می‌دهد چرا اقدامات چین علیه بیت‌کوین آن‌چنان‌که تصور می‌شود بد نیست

سه دلیلی که نشان می‌دهد چرا اقدامات چین علیه بیت‌کوین آن‌چنان‌که تصور می‌شود بد نیست
سه دلیلی که نشان می‌دهد چرا اقدامات چین علیه بیت‌کوین آن‌چنان‌که تصور می‌شود بد

به گزارش تهرانتو نیوز ؛

اطلاعیه هفته گذشته در مورد ممنوعیت استخراج در استان سیچوآن چین موجب برانگیختن موجی از خروج ماینرها شده است که به دنبال پناهی برای تجهیزات سخت‌افزاری خود در خارج از مرزهای چین هستند.

برآورد می‌شود که نزدیک به ۹۰% از ظرفیت استخراج چین درنتیجه ممنوعیت‌های اخیر تعطیل خواهد شد. این خبر بدین‌جهت اهمیت دارد که استخراج در چین تأمین‌کننده ۸۰% از معاملات کریپتوکارنسی جهان است.

درحالی‌که مقررات چین در زمینه استخراج بیت‌کوین موجی از احساسات ترس ابهام و تردید در میان بازارهای جهانی کریپتو برانگیخته است و موجب شده تا قیمت بیت‌کوین به طرز چشمگیری سقوط کند درعین‌حال بسیاری از کارشناسان همچنان نسبت به نحوه تقویت سلامت بلندمدت بیت‌کوین توسط مقررات چینی خوش‌بین هستند.

 

۱- بیت‌کوین در چین ممنوع نشده است

سه دلیلی که نشان می‌دهد چرا اقدامات چین علیه بیت‌کوین آن‌چنان‌که تصور می‌شود بد نیست

در وضعیت فعلی شهروندان چینی مجبور و ملزم به تحویل دارایی‌های کریپتو خود به دولت نشده‌اند. واژه‌های «بیت‌کوین» و «ممنوع» در ارتباط با محدودیت‌های سخت‌گیرانه چین زیاد به کار برده شده است، اما مهم است که توجه داشت هیچ نوع ممنوعیت آشکاری در مورد نگهداری بیت‌کوین و سایر کریپتوکارنسی ها وجود ندارد.

بانک مرکزی چین در درجه اول نگران محبوبیت روزافزون کریپتوکارنسی است زیرا به‌طور مستقیم ثبات اقتصادی و مالی کشور را به چالش می‌کشد. با بالا بردن سطح قوانین اجرایی در مورد معاملات سفته‌بازی کریپتو و استخراج کریپتو، شورای دولتی چین (هیئت‌وزیران) امیدوار است که اقتصاد کشور به شکل بهتری از نوسانات مهارناپذیر بازار کریپتو در امان بماند. بااین‌حال استفاده از این لفاظی و استدلال‌های بدیهی به‌هیچ‌وجه تازگی ندارد.

اقدامات قانونی اخیر علیه مؤسسات ملی تسهیلگر پرداخت‌های کریپتو تا حد زیادی تکرار مقررات قانونی تصویب‌شده در طول سال‌های بین ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ است.

درحالی‌که چین به‌طورکلی در ماه‌های اخیر موضع بسیار تهاجمی‌تری علیه بیت‌کوین و کریپتو اتخاذ کرده است، برخی از مقررات اشاره‌شده می‌تواند به همان شیوه همیشگی از اعتبار ساقط شود.

هنگامی‌که چین ممنوعیت معاملات را در سال ۲۰۱۷ در طول شکوفایی ICO وضع کرد، معاملات کریپتوکارنسی با روی آوردن بسیاری از مشارکت‌کنندگان به صرافی‌های خارجی مستقر در هنگ‌کنگ و ژاپن ادامه پیدا کرد. تا زمانی که نگهداری دارایی‌های کریپتو قانونی باقی بماند، جستجوی شهروندان چینی برای راه‌های دور زدن محدودیت‌ها علیه معاملات دارایی‌های کریپتو همیشه ممکن خواهد بود؛ که البته در صورتی که دولت چین تصمیم بگیرد که قوانین موجود را به شیوه سخت‌گیرانه‌تری اجرا کند این وضعیت می‌تواند تغییر کند.

 

۲- تمرکززدایی بهبودیافته فعالیت‌های استخراج

سه دلیلی که نشان می‌دهد چرا اقدامات چین علیه بیت‌کوین آن‌چنان‌که تصور می‌شود بد نیست

درحالی‌که خروج ماینرها از چین می‌تواند بازار کریپتو را در کوتاه‌مدت دچار وقفه کند، اما در بلندمدت افزایش تمرکززدایی نویدبخش کاهش آسیب‌پذیری شبکه بیت‌کوین در مقابل مقررات و قوانین مختص به هر یک از کشورها به‌تنهایی است.

برآورد می‌شود که ۶۵% از استخراج بیت‌کوین در چین انجام می‌شود. در حال حاضر ناچار شدن ماینرها به انتقال به دیگر کشورها موجب توزیع مجدد ماینرها در سایر نقاط می‌شود که باید به کاهش نگرانی‌های قبلی در مورد سلطه چین بر استخراج کریپتوکارنسی کمک کند.

علاوه بر این باید توجه داشت که تعارض بین استخراج بیت‌کوین و سیاست‌های ملی به‌هیچ‌وجه موضوع تازه‌ای نیست زیرا سابقه شایعات در مورد ممنوعیت استخراج کریپتو در چین به سال ۲۰۱۸ برمی‌گردد.

در ماه مه، ایران اعلام کرد که به دلیل کمبود برق در سراسر کشور استخراج کریپتو به‌طور موقت ممنوع است. تلاقی خبرهای ممنوعیت اعلام‌شده در ایران با این واقعیت که ۴.۵% از تمام فعالیت‌های استخراج بیت‌کوین در ایران انجام می‌شود موجب گردش جهت بازار کریپتو شد که در فضایی که از قبل به‌شدت دچار نوسان بود به‌هیچ‌وجه مطلوب نیست.

باوجوداینکه حجم استخراج در ایران قابل‌مقایسه با چین نیست، درعین‌حال این نکته همچنان معتبر است که اگر خود ماینرها توزیع وسیع‌تری در سراسر جهان داشته باشند مشکلات و پیچیدگی‌های استخراج گستردگی و اثرگذاری کمتری خواهند داشت.

 

۳- یک صنعت سبزتر استخراج کریپتو

سه دلیلی که نشان می‌دهد چرا اقدامات چین علیه بیت‌کوین آن‌چنان‌که تصور می‌شود بد نیست

درحالی‌که انتظار می‌رود بخش بزرگی از ماینرهای چینی به ایالات‌متحده نقل‌مکان کنند، خروج آنها درواقع می‌تواند گام مثبتی در جهت کاهش ردپای کربن بیت‌کوین باشد.

یکی از نقاط مناسب استقرار برای ماینرهای چینی می‌تواند تگزاس باشد. ایالت تگزاس از یکی از ارزان‌قیمت‌ترین منابع انرژی، سهم روبه رشد از منابع انرژی تجدیدپذیر و همین‌طور از یک شبکه برق تجدید ساختار شده (خصوصی شده) برخوردار است و شاید از همه مهم‌تر اینکه فرماندار این ایالت گریگ ابوت (Greg Abbot) یکی از طرفداران سرسخت و مشتاق کریپتو است. سه دلیلی که نشان می‌دهد چرا اقدامات چین علیه بیت‌کوین آن‌چنان‌که تصور می‌شود بد نیست

سه دلیلی که نشان می‌دهد چرا اقدامات چین علیه بیت‌کوین آن‌چنان‌که تصور می‌شود بد نیست
سه دلیلی که نشان می‌دهد چرا اقدامات چین علیه بیت‌کوین تصور می‌شود بد نیست

در وضعیت فعلی ماینرهای امریکا شمالی از طیف گسترده‌تری از منابع انرژی در مقایسه با ماینرهای آسیا-اقیانوس آرام استفاده می‌کنند و تمایل دارند که اتکاء کمتری بر سوزاندن سوخت‌های فسیلی مانند زغال‌سنگ داشته باشند.

ماینرهای امریکای شمالی ۲۸% مصرف انرژی تأمین‌شده از طریق زغال‌سنگ را در مقایسه با ۶۵% نرخ مصرف مشابه توسط ماینرهای آسیا- اقیانوس آرام گزارش کردند. علاوه بر این ماینرهای امریکای شمالی با احتمالی بیشتری ممکن است که عملیات خود را به شبکه برق اشتراکی متصل کنند؛ که به‌طور طبیعی باعث متنوع شدن منابع انرژی مورد مصرف می‌شود.

علاوه بر این امریکای شمالی دارای مشوق‌های بیشتری برای تأمین انواع انرژی‌های تجدیدپذیر برای ماینرها در بازار آزاد و همچنین از طریق مقررات دولتی است زیرا مصرف سرسام‌آور انرژی توسط صنعت استخراج کریپتو همچنان در ایالات‌متحده موردتوجه موشکافانه عموم مردم قرار دارد.

ایلان ماسک در ماه مه اعلام کرد که شرکت تسلا ازاین‌پس تا زمانی که صنعت استخراج بیت‌کوین به ۵۰% مصرف انرژی پاک دست نیابد این کریپتوکارنسی را به‌عنوان شیوه پرداخت نخواهد پذیرفت. سناتور الیزابت وارن (دموکرات-از ماساچوست) در ماه جون به دلیل اثرات زیست‌محیطی منفی بیت‌کوین به‌طور علنی از این کریپتوکارنسی انتقاد کرد و خواستار افزایش مقررات پیرامون صنعت استخراج کریپتو شد. علاوه بر این ماسک به همراه مایکل سی‌لور (Michael Saylor) مدیرعامل میکرواستراتژی هدایت انجمن استخراج بیت‌کوین امریکای شمالی را به عهده دارد که یک گروه اختصاص‌یافته به بهبود شفافیت ایالات‌متحده و مصرف انرژی‌های تجدید پذیر در استخراج بیت‌کوین و مقابله با تصویر زیست‌محیطی بیت‌کوین است.

برخلاف دولت چین، مقررات امریکای شمالی از نوع مسائل «همه‌یاهیچ» نخواهد بود. افزودن چندین الزام جدید گزارش دهی کریپتو در بودجه سال ۲۰۲۲ رئیس‌جمهور جو بایدن نشان می‌دهد که این کشور به سمت آینده‌ای پیش می‌رود که در آن کریپتو ممکن است به‌شدت تحت نظارت و مقررات مرتبط باشد اما به‌طور کامل ممنوع نخواهد شد.

استخراج به‌احتمال‌زیاد به آهستگی در طول یک بازه چندساله به سمت استفاده از منابع انرژی جایگزین هدایت خواهد شد که در مقایسه با تهدید آشکارا به ممنوعیت، یک ترفند بسیار پایدارتر برای پیشرفت است. باوجوداینکه چین به‌صراحت در مورد اثرات زیست‌محیطی استخراج ابراز نگرانی کرد اما این موضوع به‌هیچ‌وجه معضل اصلی چین نبود.

درنهایت ممنوعیت استخراج در چین و اجرای مجدد محدودیت‌های معاملاتی کنایه‌ای از بسیاری شکایت‌ها و ناخرسندی‌هایی است که سرمایه‌گذاران همیشه در مورد بیت‌کوین و به‌طورکلی کریپتوکارنسی ها با آن مواجه بوده‌اند. به ازای تمامی نویدها، نوآوری‌ها و ابتکاراتی که این تکنولوژی برای عصر دیجیتال به ارمغان می‌آورد همیشه موانعی مانند مقررات و نظارت‌های دولتی وجود دارد که باید بر آن غلبه کرد؛ اما تمامی این موارد به‌طور گسترده موانع کوتاه‌مدت در یک بازی بلندمدت محسوب می‌شود؛ موانعی که به همان اندازه که می‌توانند به کریپتوکارنسی‌هایی همچون بیت‌کوین آسیب بزنند از قدرت و توان تقویت چنین کریپتوکارنسی‌هایی نیز برخوردارند.

گریگ ابوت  ایلان ماسک   گریگ ابوت  ایلان ماسک   گریگ ابوت    ایلان ماسک    گریگ ابوت  ایلان ماسک

گریگ ابوت  ایلان ماسک   گریگ ابوت  ایلان ماسک   گریگ ابوت    ایلان ماسک    گریگ ابوت  ایلان ماسک

سه دلیلی که نشان می‌دهد چرا اقدامات چین علیه بیت‌کوین آن‌چنان‌که تصور می‌شود بد نیست

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا