جدیدترین اخبارجهان

مسکو در حال برنامه ریزی برای الحاق رسمی مناطق اشغالی اوکراین به روسیه است

مقامات منصوب مسکو در چهار منطقه اشغالی اوکراین در حال برنامه ریزی همه‌پرسی برای پیوستن به روسیه هستند

مسکو در حال برنامه ریزی برای الحاق رسمی مناطق اشغالی اوکراین به روسیه است

مناطق تحت کنترل روسیه در شرق و جنوب اوکراین روز سه شنبه اعلام کردند که قصد دارند این هفته رأی‌گیری برای تبدیل شدن به بخش جدایی ناپذیر از خاک روسیه را آغاز کنند. تلاش های هماهنگ و پرشتاب تحت حمایت کرملین برای بلعیدن چهار منطقه اشغالی اوکراین در پاسخ به موفقیت های اوکراین در میدان جنگ می تواند زمینه ساز تشدید جنگ توسط مسکو باشد.

مسکو در حال برنامه ریزی برای الحاق رسمی مناطق اشغالی اوکراین به روسیه است
مسکو در حال برنامه ریزی برای الحاق رسمی مناطق اشغالی اوکراین به روسیه است

برنامه ریزی همه پرسی که قرار است از روز جمعه در مناطق لوهانسک، خرسون و بخش های تحت کنترل روسیه در ژاپروژیا و دونتسک آغاز شود، پس از آن صورت می گیرد که یکی از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که [الحاق این مناطق] نیازمند رأی گیری است و علاوه بر این از دست رفتن تصرفات مسکو در جنگی که تقریباً هفت ماه پیش آغاز کرد بیش از پیش کرملین را برای نشان دادن یک واکنش سخت تحت فشار قرار داده است.

دیمیتری مدودف (Dmitry Medvedev) رئیس‌جمهور سابق و معاون شورای امنیت روسیه [به ریاست پوتین] گفت همه‌پرسی‌هایی که مناطقی را به بخشی از روسیه تبدیل می‌کند باعث می شود تغییر مرزها «بازگشت‌ناپذیر» باشد و مسکو را قادر می‌سازد تا از «هر وسیله‌ای» برای دفاع از آنها استفاده کند.

نتیجه همه پرسی در مناطقی که از قبل تحت کنترل روسیه قرار داشته‌‎اند با اطمینان نسبتا بالا مطابق میل مسکو خواهد بود، اما بعید است که توسط دولت‌های غربی که پشتیبانی های نظامی و غیرنظامی آنها از اوکراین باعث تسریع پیشروی های این کشور در میدان های نبرد در شرق و جنوب شده است، به رسمیت شناخته شوند.

دیمیترو کوله‌با (Dmytro Kuleba) وزیر امور خارجه اوکراین این همه پرسی ها را به عنوان اقدامی جعلی محکوم کرد و در توئیتر نوشت «اوکراین حق دارد سرزمین‌های خود را آزاد کند و علیرغم هر آنچه که روسیه بگوید اوکراین به آزادسازی خاک خود ادامه خواهد داد.»

اعلام خبر همه پرسی با محکومیت سریع بین المللی مواجه شد

اولاف شولتس صدراعظم آلمان[ در یک سخنرانی در نیویورک] در حاشیه سفر خود برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت «بسیار واضح است که این همه پرسی جعلی را نمی توان پذیرفت.»

ادگارس رینکوویچ (Edgars Rinkevics) وزیر امور خارجه لتونی خواستار تحریم‌های بیشتر علیه روسیه و تسلیحات بیشتر برای اوکراین شد و در توئیتی نوشت «باید به باج‌گیری روسیه نه بگوییم.»

عباس گالیاموف سخنرانی‌نویس سابق کرملین و تحلیلگر سیاسی روسیه در فیسبوک گفت که جدایی طلبان تحت حمایت مسکو در پی ضدحملات تهاجمی اوکراین «می ترسند که روس ها آنها را رها کنند» و با اجرای طرح های رفراندوم می خواهند کرملین را در مقابل عمل انجام شده قرار دهند.

مقامات منصوب مسکو در مناطق اشغالی لوهانسک، خرسون، ژاپروژیا و دونتسک اوکراین در حال برنامه ریزی همه‌پرسی برای پیوستن به روسیه هستند.  مقامات منصوب مسکو در مناطق اشغالی لوهانسک، خرسون، ژاپروژیا و دونتسک اوکراین در حال برنامه ریزی همه‌پرسی برای پیوستن به روسیه هستند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا