ایرانجدیدترین اخبارجهان

طالبان پس از تسخیر هرات و قندهار به کابل چشم دوخته است

طالبان طی حملات گسترده به افغانستان هرات و قندهار را تصرف کرد

طالبان پس از تسخیر هرات و قندهار به کابل چشم دوخته است

طالبان با سرعت خیره‌کننده‌ای در حال گسترش قلمرو در سراسر افغانستان است و بنا بر گزارش‌ها شهرهای کلیدی هرات، قندهار و غزنی را در یک پیشروی سریع تصرف کرده است. طالبان پس از تسخیر هرات و قندهار به کابل چشم دوخته است

طالبان پس از تسخیر هرات و قندهار به کابل چشم دوخته است
طالبان پس از تسخیر هرات و قندهار به کابل چشم دوخته است

به گزارش تهرانتو نیوز ؛

از دست دادن قندهار و هرات به‌عنوان دومین و سومین شهر بزرگ افغانستان ضربه بزرگی برای رئیس‌جمهور اشرف غنی است و این پرسش حیاتی را به ذهن متبادر می‌سازد که غنی تا چه مدت می‌تواند دستاویز قدرت را حفظ کند.

غزنی که در ۱۵۰ کیلومتری کابل در مسیر بزرگراه کابل-قندهار واقع‌شده گذرگاهی است که از پایتخت به استحکامات طالبان در جنوب می‌رسد.

سقوط غزنی در روز پنج‌شنبه سقوط دهمین مرکز استان بود که در هفته جاری توسط طالبان تسخیر می‌شد.

طالبان در هرات از شرق و در قندهار از جنوب به‌طور مکرر به شهرهای کلیدی هجوم می‌بردند و مراکز فرماندهی پلیس و نیروی نظامی را تسخیر می‌کردند.

یکی از سخنگویان طالبان در یک اکانت توییتر به رسمیت شناخته‌شده نوشت «قندهار به‌طور کامل تسخیرشده است. مجاهدین طالبان به میدان شهدا در شهر رسیده‌اند.» ادعایی که توسط یکی از شهروندان تائید شده است که به AFP گفته بود به نظر می‌رسد نیروهای دولت همگی به سمت تسهیلات نظامی خارج از شهر عقب‌نشینی کرده‌اند.

یکی از پزشکانی که در جنوب قندهار مستقر است گفت که شهر شاهد رسیدن دسته‌دسته جسد نیروهای افغان بوده است و برخی از مبارزان مجروح طالبان نیز خواهان دریافت مداوا و خدمات پزشکی بوده‌اند. به گفته این پزشک مبارزه در شهر قندهار بسیار شدید و همراه با شلیک مداوم موشک بوده است. طالبان پس از تسخیر هرات و قندهار به کابل چشم دوخته است

طالبان پس از تسخیر هرات و قندهار به کابل چشم دوخته است
طالبان پس از تسخیر هرات و قندهار به کابل چشم دوخته است

یکی از نیروهای امنیتی غربی در افغانستان گفت تمامی گذرگاه‌هایی که به کابل می‌رسند و در دره‌های محصور از کوه‌ها واقع‌شده‌اند در اثر ازدحام غیرنظامیانی که با فرار از خشونت‌ها در نقاط دیگر وارد شهر می‌شدند مسدود شده بود.

این منبع خبری گفت به‌سختی می‌شد تشخیص داد که آیا مبارزان طالبان نیز همراه مردم در حال عبور از این گذرگاه هستند یا خیر.

نصیر احمد فقیری ریاست شورای استانی به AFP گفت طالبان در غزنی کنترل مناطق کلیدی شامل دفاتر دولتی، قرارگاه‌های پلیس و زندان را در اختیار گرفته است. طالبان پس از تسخیر هرات و قندهار به کابل چشم دوخته است

طالبان پس از تسخیر هرات و قندهار به کابل چشم دوخته است
طالبان پس از تسخیر هرات و قندهار به کابل چشم دوخته است

میرویس ستانکزی سخنگوی وزارت داخله گفت داوود لقمانی فرماندار غزنی همراه با همکاران توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده است.

دستگیری آقای لقمانی پس از فرار او به سمت استان کابل صورت گرفته است.

بنا به گزارش‌ها طالبان کنترل قرارگاه مرکزی پلیس در هرات، سومین شهر بزرگ افغانستان را در اختیار گرفته است.

یکی از گزارشگران AFP فیلمی از پرچم به اهتزاز درآمده طالبان در قرارگاه مرکزی پلیس در هرات ضبط کرده است درحالی‌که یکی از شورشیان نیز در توییتی نوشته است «دشمن فرار کرد … ده‌ها وسیله نقلیه نظامی، سلاح و مهمات به دست مجاهدین افتاده است.»

هنوز اطلاعات بیشتری از حضور طالبان در شهر در دست نیست اما به مدت چندین هفته است که این شهر تحت محاصره بوده است.

هرات که در ۱۲۵ کیلومتری مرز ایران واقع‌شده محل سکونت فرمانده ارتشی سابق اسماعیل‌خان است که به مدت چندین هفته در حال بسیج کردن نیروی‌های خود برای ایستادگی در مقابل طالبان بوده است.

تازه‌ترین اطلاعات جاسوسی نیروی نظامی ایالات‌متحده نشان می‌دهد که طالبان می‌تواند ظرف ۹۰ روز کابل را تسخیر کند. طالبان پس از تسخیر هرات و قندهار به کابل چشم دوخته است

Supporters of former mujahideen commander Ismail Khan stand guard at a checkpoint in the Pul-e Malan area of Guzara district, in Herat, Afghanistan, on July 30, 2021. (EPA)
Supporters of former mujahideen commander Ismail Khan stand guard at a in

یکی از مقامات رسمی نیروی نظامی ایالات‌متحده به رویترز گفت که ارزیابی جدید از اینکه کابل تا چه مدت می‌تواند ایستادگی کند بر اساس پیشروی‌های سریع طالبان در پی خروج نیروی‌های خارجی به رهبری ایالات‌متحده انجام شده است.

این مقام نظامی اضافه کرد که «اما این‌یک نتیجه‌گیری قطعی نیست» و گفت که نیروهای امنیتی افغان می‌توانند با مقاومت و ایستادگی بیشتر سرعت این پیشروی‌ها را معکوس کنند.

یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه گفت طالبان در حال حاضر ۶۵ درصد از افغانستان را تحت کنترل خود درآورده است و ۱۱ مرکز استان دیگر را نیز یا تسخیر کرده و یا تهدید کرده است.

یکی از مقامات رسمی روز پنج‌شنبه گفت ایالات‌متحده و بریتانیا مجموعاً ۳۶۰۰ نیروی نظامی را به‌طور موقت به افغانستان اعزام می‌کنند تا امکان «خروج امن و منظم» دیپلمات‌ها و سایرین را هم‌زمان با تداوم حمله برق‌آسای طالبان در سراسر کشور که اکنون نیز به کابل چشم دوخته‌اند، فراهم کنند.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات‌متحده گفت که ایالات‌متحده در حال کار روی ایجاد یک اجماع بین‌المللی در مورد لزوم پیمان صلح است.

سخنان ند پرایس در حالی مطرح می‌شد که گروه نمایندگان ایالات‌متحده، چین، روسیه و سایر کشورها برای رفع بن‌بست چندین ماهه در گفتگوهای صلح با مذاکره‌کنندگان طالبان و دولت افغان در دوحه ملاقات می‌کردند.

فیض‌آباد در شمال شرقی استان بدخشان روز چهارشنبه به دست طالبان افتاد.

آقای اشرف غنی این هفته هم‌زمان با نزدیک شدن نیروی‌های طالبان به مزار شریف پرواز کرد تا فرماندهان قدیمی را برای دفاع از بزرگ‌ترین شهر شمال افغانستان بسیج کند.

رئیس‌جمهور جو بایدن این هفته گفت که از تصمیم خود برای عقب‌نشینی پشیمان نیست و از رهبران افغان خواست تا برای وطن خویش بجنگند.

واشنگتن در طول ۲۰ سال گذشته بیش از یک تریلیارد دلار خرج کرده است و هزاران نیروی نظامی ایالات‌متحده را ازدست‌داده است و به فراهم کردن پشتیبانی هوایی قابل‌ملاحظه، غذا، تجهیزات و حقوق و دستمزد نیرو‌های افغان ادامه داده است.

جن ساکی سرپرست مطبوعاتی کاخ سفید گفت که برنامه عقب‌نشینی نیروی‌های نظامی تا ۳۱ آگوست همچنان پابرجاست و با تکرار دیدگاه دولت گفت نیروهای افغان برای مبارزه با طالبان از حمایت موردنیاز از طرف ایالات‌متحده برخوردارند.

جن ساکی گفت افغان‌ها «باید مشخص کنند که آیا از اراده سیاسی لازم برای مبازره برخوردارند و آیا توانایی متحد ساختن رهبران خود برای دفاع از کشور رادارند.»

تسخیر شهرهای کلیدی افغانستان    اشرف غنی    تسخیر شهرهای کلیدی افغانستان    اشرف غنی      تسخیر شهرهای کلیدی افغانستان   

اشرف غنی      تسخیر شهرهای کلیدی افغانستان  اشرف غنی

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا