ایرانجدیدترین اخبار

دلیل بازگشت امیر تتلو به ایران چیست؟

بعد از حدود پنج سال زندگی پر حاشیه در ترکیه، این خواننده تقاضا کرد که به ایران دیپورت شود

دلیل بازگشت امیر تتلو به ایران چیست؟

بالاخره پس از چند روز از جنجال خبری درباره احتمال بازگشت امیر تتلو به ایران، رسانه‌های داخلی صبح چهارشنبه ۱۵ آذر اعلام کردند که پلیس ترکیه این خواننده مشهور و پر حاشیه را در مرز بازرگان به مقامات پلیس مرزی جمهوری اسلامی تحویل داده است.

دلیل بازگشت امیر تتلو به ایران چیست؟
دلیل بازگشت امیر تتلو به ایران چیست؟

با توجه به گزارش خبرگزاری میزان، امیرحسین مقصودلو، ملقب به امیر تتلو، هنگام بازگشت به ایران، تفهیم اتهام شده و به دستور قضایی بازداشت شده است. براساس اعلام سازمان خبری قوه قضاییه، امیر تتلو در ترکیه به دلیل شکایت‌های خصوصی متعدد بازداشت شده بود. همچنین در ایران، افرادی که بیشتر آنها افراد زیر ۱۸ سال و خانواده‌هایشان هستند، شکایت‌هایی علیه او ثبت کرده‌اند.

رسانه‌های داخلی ایران حدود شش سال پس از دیدار ابراهیم رئیسی با تتلو و تقدیر خبرگزاری فارس از این خواننده جنجالی، نوشتند تتلو طی سال‌های اخیر اقدام‌های گسترده‌ای در جهت گسترش فساد و فحشا در بین جوانان و نوجوانان انجام داده و بیشتر آثارش مغایر اصول اخلاقی بوده است.

پس از شروع حاشیه‌های امیرحسین مقصودلو در آخرین سال‌های زندگی‌اش در ایران، این حاشیه‌ها پس از خروج و اقامت در ترکیه نیز ادامه یافت و به طور حتی بیشتری تشدید شد.

بعد از همکاری با بخش رسانه‌ای سپاه پاسداران و تولید یک آهنگ برای آنها در سال ۱۳۹۴، امیرحسین مقصودلو مورد تقدیر خبرگزاری فارس و حمایت از ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶ قرار گرفت، اما با انتقادهای فراوان از سوی مردم مواجه شد و در عین حال، از حکومت آن حمایتی که انتظار داشت را دریافت نکرد و نتوانست مجوز برگزاری کنسرت در ایران را دریافت کند. در نهایت در سال ۱۳۹۷ تهران را ترک کرد و به استانبول در ترکیه رفت.

بعد از اقامت در ترکیه، او ترانه‌هایی را تولید کرد که برخی منتقدان آنها را به عنوان پرده‌دری و ناسزاگویی توصیف می‌کنند. طیف وسیعی از طرفداران او شامل دختران و پسران نوجوان است؛ این خواننده جنجالی آنان را «تتلیتی» می‌نامد و ادعا می‌کند که باید با این نسل به طور صریح صحبت شود.

دلیل بازگشت امیر تتلو به ایران چیست؟
دلیل بازگشت امیر تتلو به ایران چیست؟

در چند سال گذشته، گزارش‌های متعددی منتشر شد که برخی از طرفدارانی که به خانه‌ امیر تتلو مراجعه کرده‌اند، هدف آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. سحر قریشی، بازیگر سینما، و برخی از زنان و دخترانی که در ارتباط با امیر تتلو بودند، در ویدیوهایی به آزار و اذیت‌های او اشاره کردند. اما تتلو این ادعاها را رد کرده است.

وقتی در مهرماه سال جاری، تتلو قصد برگزاری کنسرت خود را در شهر اوبرهاوزن آلمان داشت و هزاران نفر بلیت کنسرت را خریده بودند، کاربران و فعالان ایرانی و آلمانی با راه‌اندازی یک کمپین، به آنچه سخنان ضدزن و ضد حقوق بشری این خواننده جنجالی و توهین‌هایش به مهسا امینی و معترضان بود، واکنش نشان دادند و خواستار لغو مجوز برگزاری این کنسرت شدند.

با توجه به لغو کنسرت آلمان، امیر تتلو ابراز خشم کرد و در روزهای اخیر، از طریق انتشار یک ویدیو در فرودگاه استانبول، ادعا کرد که قصد بازگشت به ایران را داشته است. با این حال، به دلیل انقضای گذرنامه، پلیس ترکیه به او اجازه خروج را نداده است. سپس، او با انتشار پست‌های کوتاه در کانال تلگرام خود اعلام کرد که تقاضای دیپورت به ایران را داده و دیگر قصد اقامت در ترکیه را ندارد.

براساس اخبار اخیر، این خواننده جنجالی در جمعه هفته گذشته به کنسولگری جمهوری اسلامی در استانبول مراجعه کرده و با کارکنان این دفتر درگیر شده است. بعد از آن، رسانه‌ها در روز شنبه از بازداشت امیر تتلو با شکایت کارکنان کنسولگری خبر دادند و احتمال بازگرداندن او به ایران مطرح شد. خبر بعدی نیز اعلام شد که امیر تتلو به کمپ توزلا در ترکیه منتقل شده تا برای بازگشت به ایران آماده شود.

دلیل بازگشت امیر تتلو به ایران چیست؟
دلیل بازگشت امیر تتلو به ایران چیست؟

در این کمپ، علاوه بر افرادی که بازداشت شده‌اند، برخی افراد داوطلب که قصد بازگشت به ایران را دارند، نیز نگهداری می‌شوند. برخی گمانه‌ها نشان می‌دهد که امیر تتلو با رضایت و خواست خود به ایران بازگردانده شده و دوستانش نتوانسته‌اند مانعی برای او در برابر صدور احکام قضایی سنگین شوند.

روزنامه جام‌جم روز سه‌شنبه به نقل از یک مقام‌ آگاه نوشت اگر پلیس ترکیه بخواهد تتلو را به دلیل اعلان قرمز اینترپل به ایران مسترد کند، این موضوع را به پلیس ایران خبر می‌دهد در حالی‌ که تا این لحظه بحث استرداد به پلیس ایران اعلام نشده است.

سخنان این مقام آگاه تایید می‌کند که به‌رغم ادعاهای رسانه‌های داخلی، بازگشت امیر تتلو به ایران صرفاً بر اساس درخواست نیروهای انتظامی و قضایی جمهوری اسلامی نبوده است. در ارتباط با همین موضوع، علی صلاح‌پور، یکی از دوستان امیر تتلو، در ویدیویی تایید کرد که او خود اصرار داشت تا به ایران بازگردد.

بعد از بازگشت امیر تتلو به ایران، حساب‌های کاربری متعددی که به نهادهای امنیتی تعلق دارند، پست‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند که حمایت خود را از امیر تتلو بیان می‌کنند و خواستار بخشش و گفتگو با او شدند.

برخی از آنها تتلو را با هنرمندان آزادی‌خواه مانند توماج صالحی که مقابل حکومت ایستاده‌اند، مقایسه کردند.

بر اساس باور برخی کاربران، بازگشت امیر تتلو در واقع یک پروژه هدفمند برای منحرف کردن افکار عمومی از خبرهای مهم روزهای اخیر است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا