جدیدترین اخبارجهان

محکومیت کشتار کاروان کمک‌رسانی در غزه همچنان ادامه دارد

کاروان روز پنجشنبه بخشی از چند روز عملیات بشردوستانه برای توزیع مواد غذایی در غزه بود که سربازان اسرائیلی بر آن نظارت داشتند

محکومیت کشتار کاروان کمک‌رسانی در غزه همچنان ادامه دارد

دولتهای بیشتری روز جمعه پس از غوغای مرگبار در اطراف یک کاروان کمک رسانی در شمال غزه، که در آن تعداد زیادی فلسطینی در تیراندازی نیروهای اسرائیلی در حادثه ای که جزئیات دقیق آن نامشخص است، کشته شدند، محکوم کردند.

محکومیت کشتار کاروان کمک‌رسانی در غزه همچنان ادامه دارد
محکومیت کشتار کاروان کمک‌رسانی در غزه همچنان ادامه دارد

دولت هند در بیانیه‌ای اعلام کرد که عمیقاً از تلفات جانی در شمال غزه در جریان ارسال کمک‌های بشردوستانه در روز گذشته شوکه شده است.

در این بیانیه آمده است چنین تلفات غیرنظامیان و وضعیت بزرگتر بشردوستانه در غزه همچنان باعث نگرانی شدید می شود. ما درخواست خود را برای ارسال ایمن و به موقع کمک‌های بشردوستانه تکرار می‌کنیم.

آفریقای جنوبی که دولت آن به شدت از حمله نظامی اسرائیل به حماس در غزه انتقاد کرده است، گفت که قتل عام مردم در حالی که آنها به دنبال کمک های بشردوستانه بودند را محکوم می کند. افریقای جنوبی در بیانیه‌ای که توسط وزارت روابط و همکاری بین‌الملل منتشر شد، گفت افرادی که زیر آتش قرار گرفتند، به دلیل هجوم به فلسطینی‌ها در چهار ماه گذشته، از قبل آسیب‌پذیر بودند.

دیوان بین‌المللی دادگستری، عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل، در ماه ژانویه در مورد پرونده‌ای که توسط آفریقای جنوبی مطرح شده بود و اسرائیل را به ارتکاب نسل‌کشی علیه فلسطینیان در غزه متهم می‌کرد، رسیدگی کرد، اتهامی که اسرائیل به شدت آن را رد کرده است. دادگاه به اسرائیل دستور داد تا اقداماتی را برای جلوگیری از نسل کشی و افزایش کمک ها به غزه انجام دهد و هفته گذشته اسرائیل گزارشی در مورد اقداماتی که برای انجام این کار انجام می داد به قضات ارائه کرد. این گزارش علنی نشده است.

محکومیت کشتار کاروان کمک‌رسانی در غزه همچنان ادامه دارد
محکومیت کشتار کاروان کمک‌رسانی در غزه همچنان ادامه دارد

یک سخنگوی ارتش اسرائیل، سرهنگ دوم پیتر لرنر، گفت که کاروان روز پنجشنبه بخشی از چند روز عملیات بشردوستانه برای توزیع مواد غذایی در غزه بود که سربازان اسرائیلی بر آن نظارت داشتند.

روز پنجشنبه، سایر کشورها و سازمان ها از جمله عربستان سعودی، دبیرکل سازمان ملل، آکسفام و سازمان حقوق بشر اسرائیلی B’Tselem این کشتار را محکوم کردند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده در مورد این قتل‌ها اسرائیل را زیر فشار قرار خواهد داد تا پاسخی دریافت کند.

در بیانیه روز جمعه آفریقای جنوبی آمده است که این کشتارها نشان می‌دهد که راه‌حل‌های قانونی برای پایان دادن به آنچه که می‌گوید جنایات علیه فلسطینی‌ها در غزه کافی نیست، و این کشور از جامعه جهانی خواست تا اقدامات دیگری را برای پایان دادن به اقدامات غیرقانونی فلسطین در نظر بگیرد.

در پایان این بیانیه آمده است فراخوان فوری و بدون قید و شرط برای آتش‌بس اکنون یک ضرورت اخلاقی و نجات‌بخش است. دولت برزیل گفت که این تیراندازی ها نشان می دهد که اقدام نظامی اسرائیل در غزه هیچ محدودیت اخلاقی و قانونی ندارد. در بیانیه ای آمده است این به جامعه بین المللی بستگی دارد که آن را متوقف کند و تنها در این صورت است که از جنایات جدید جلوگیری می کنیم. هر روز که تردید کنیم، افراد بی گناه بیشتری خواهند مرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا